Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte muntlig! tema BILEN MIN, hjelp?!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ta opp et lån på den og regne litt med rente.

 

Du kan krasje den og sette opp et regnestykke på om det lønner seg å bruke egenandel med den forsikringen du har.

 

Du kan regne ut hvor mye den bruker på milen, landevei og bykjøring, for deretter å finne ut hvor langt du kommer på en tank.

 

Du kan bryte fartsgrensen med 10km/t og regne ut hvor mye fortere du kommer frem på en gitt distanse.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Vil minne trådstarter om hva nettiketten sier om overdreven bruk av store bokstaver, som også gjelder for emnetitler. Klikk på lenken for for mer innformasjon om regelen. Vennligst endre emnetittel, så unngår du at moderator stenger tråden.

 

Ta gjerne kontakt med moderator på pm om det er noe du lurer på i denne sammenhengen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei...

er ny her men tenkte å ha et barneselskap.. sorry hvis jeg på en måte går i motsatt reting og ødelegger for post-starteren men trenger ganske så hjelp :p...

 

"Barneselskap/Bursdagsfest for barn)"

 

Hittil har jeg kommet opp med følgende:

Leie et lokale (valuta, lån kanskje rabatt så (prosent)) :p

Måle saft

Dele pizza

Budsjett

 

og hit men ikke lenger.. takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Gjenomsnitsalder på de som kommer?

Hvor stort er bordet de spiser ved, hvor mye spiser de i gjenomsnitt. Hvor mange kalorier får de i seg i gjenomsnitt.

Hvor stort er lokalet, kvadratmeter osv.

 

 

Takk :D

"Hvorfor tenkte ikke jeg på det?" :p

Lenke til kommentar

Du kan jo regne ut hvor mye bensin bilen bruker pr meter eller pr slag i motoren.

 

Min gamle Volvo brukte ganske nøyaktig en liter på mila når jeg kjørte i femte gir og i 80 km/t med 2000 omdreininger i minuttet.

Da blir det:

Pr mil:

1 mil = 10 km = 10 000 m

1 liter = 10 dl = 100 cl = 1 000 ml = 10 000 mikroliter

Altså:

10 000 mikroliter / 10 000 m = 1 mikroliter pr meter. Altså en liten dråpe bensin pr meter (I følge uorganisklab læreren min er 1 ml mellom 10 og 20 dråper).

 

Pr slag i motoren:

Volvoen som de fleste biler har en fire takts motor med fire sylindre. Hver fjerde omdreining sprutes/suges det bensin inn i en bestemt sylinder, men siden det er fire av dem, skjer dette med en sylinder hver omdreinng.

Altså 2000 små bensinskvetter pr sekund.

På en time bruker bilen 8 liter, da blir det pr slag:

8 / (3600 * 2000) = 0,0011 ml pr slag

Det er ikke mye, når man tenker på at volumet i en sylinder er ca 0,5 liter, så bilen kjører praktisk talt på ren luft:

Kun 0,0011 ml / 500 ml = 0,00022 % bensin. Altså 2,2 ppm bensin.

 

Vi kan jo også regne ut at bilen trenger 0,1 ml pr meter / 0,0011 ml pr slag = 90,9 slag pr meter.

 

 

Uansett hva du tar med vær sikker på at du skjønner fremgangsmåtene og hva og helst hvorfor dette regnes ut.

 

Jeg er selv sensor på slike eksamener og det er veldig lett å avsløre bløff og hva som er faktisk forstått.

Øv deg på presentasjonen, flere ganger. Ikke bry deg med PPT, bruk tavla og eller overhead, fungerer bestandig uten noen tekniske problemmer som kan vippe deg av pinnen.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...