Loefthal Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jau, til sakens kjerne. Gikk til innkjøp av en Phenom II 940 for noen uker tilbake, men jeg blir ikke helt tilfreds hva temperaturer på denne angår. Alt etter romtemperatur (20-25grader)så ligger CPU å vaker på 35-40 grader idle med en Noctua 92mm Cpu-kjøler med 2 stk 95mm vifter, og opp mot de 50 på hard belastning. Dette er riktignok ikke kritisk da disse skal ha en smertegrense på 62 grader, men siden jeg nå ikke har mulighet til å klokke spesielt mye før den når en uholdbar temp. sier jeg meg herved noe utilfreds med dette. Har vært oppe i 3.4ghz, men tempen ble da ubehagelig høy. Har prøvd ganske mye for å få bukt med "problemet", bla. senke volten ned til 1.26, noe som fungerer, men som selvfølgelig ikke er et alternativ ifm. klokking, utallige forsøk med kjølepasta(AS5), flyttet mitt relativt glohete 4870x2 til bunnen av kabinettet samt ommøblert på diverse vifter. Det skal også nevnes at jeg pr. nå har til sammen 5 store vifter som dytter litt luft(2x250mm inn, 2x120mm & 1x140mm exhaust), og dette kommer utenom vifter på CPU & GPU. Undres også over om mitt HK, Asus M4A79-T Deluxe kan ha litt skyld i problemet da mitt forrige oppsett med en Phenom 9850 samt et Asus M3N HD/HDMI lå under 25 grader idle. Tenkte jeg skulle prøve Arctic Silver's egen metode for pastaen, dvs. en bitteliten dæsj mitt på CPU, for så å montere kjøler uten å smøre dette utover først da varmen fra denne typen CPU visstnok skal genereres hovedsakelig fra/rundt midten ifølge de. Derfor, hvis noen er i besittelse av en Phenom II og kan poste noen temperaturer, evt. komme med noen tips/erfaringer? Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Min klokk er stabil på 1.4625v og gir 55°C ved full load med en Zalman 9700 vifte. Lenke til kommentar
CrossfireX Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg har en stabil clock på 3.8 GHz (1,5V) og da ligger temp mellom 34-38 grader avhengig av bruk. Bruker selv OCZ Freeze, men brukte påføringsmetoden til Artic Silver. Har en Zalman 9700 CPU-vifte kombinert med 9 stk 120mm kabinettvifter i mitt CM Stacker 832-kabinett. Du kan jo evt vurdere å bytte ut CPU-kjøleren din med en av disse: http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 5. april 2009 Forfatter Del Skrevet 5. april 2009 Jau, har sett litt nærmere på saken og det viser seg at det sannsynligvis ikke er kontakt mellom kjøler og heatspreader over hele flaten. Etter å ha fjernet kjøleren en dag her så jeg at ca 30% av overflaten var uberørt. Prøvde Arctic Silver sin "en dråpe på midten" metode og tempen sank til rundt 30 grader ved 23-25 graders romtemp. På Noctua kjøleren er det også 2 stk fjærer som presser herligheten ned mot CPU, disse modifiserte jeg noe ved å sette på et lite ledd på ca 2mm på hver fjær som bidrar til at kjøleren nå presses relativt hardt ned. Ser ut som om disse 2 tiltakene utgjorde en liten forskjell iallefall. Ved en spenning på 1.26V og standardklokk så ligger altså tempen rundt 30-42.5 grader, og ved spenning på 1.38 og 3.3-3.4 ghz. kommer tempen opp i underkant av 50 under Everest's stresstest. Mulig jeg er snerpete men jeg synes det er litt i høyeste laget ut i fra de forventninger jeg har og hadde. Skattepengene kommer vel om en mnd så da kan jeg sjanse på en ny kjøler, selv om jeg finner det merkelig at Noctua kjøleren plutselig skulle ha blitt "syk". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå