Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Du kan droppe forbrukerombudet, de tar ikke slike saker som dette. Det er et organ for ulovlige salgsvilkår, ulovlig markedsføring o.l. Ok..det var jeg virkelig ikke klar over, men takk for info Du kan jo med fordel henvise til denne saken her i FTU. Jeg henviste til saken om netshop og en bærbar pc. Burde holde det tror jeg. Bare å vente til i morgen nå... Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg synes det er håpløst at nettbutikker fortsatt "prøver" seg på slike ting, og synes du burde poste hvilken nettbutikk det er med en gang. Dette er en opplagt sak, og slike nettbutikker bør unngås. Lenke til kommentar
Snor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Varene har jo ikke blitt skrudd fast en gang. Kun ligget på et skrivebord oppå de antistatiske posene. Kan de virkelig anses som "tatt i bruk"??Skal dette ha noe å si i det hele tatt?? Dersom du har installert dem i ett raid er de tatt i bruk. Kvaliteten på harddisker forringes dersom de er (forsøkt) installert, bla er de mye mere følsomme for støt, noe som gjør at det er stor sjangs for at de kan bli ødelagt i posten på vei tilbake. I tillegg gjelder det for datakomponenter at når forseglingen er brutt er man aldri sikker på hva slags statisk belastning de har vært utsatt for, og de kan derfor ikke selges til noen andre etterpå, dermed er varen verdiløs for butikken. Dersom diskene er ødelagt bør du bruke reklamasjonsretten, butikken har vel mulighet til å tilby deg ny vare to ganger, etter dette har du krav på pengene tilbake. Men dersom du har kjøpt harddisker som er uegnet til raid, er ikke dette butikkens ansvar. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Dersom du har installert dem i ett raid er de tatt i bruk. Kvaliteten på harddisker forringes dersom de er (forsøkt) installert, bla er de mye mere følsomme for støt, noe som gjør at det er stor sjangs for at de kan bli ødelagt i posten på vei tilbake. I tillegg gjelder det for datakomponenter at når forseglingen er brutt er man aldri sikker på hva slags statisk belastning de har vært utsatt for, og de kan derfor ikke selges til noen andre etterpå, dermed er varen verdiløs for butikken. Og så? Selv om dette stemmer, har det ingenting å si for angreretten. Man har full anledning til å prøve ut produktet før man benytter seg av angreretten. Det er slik loven er i Norge. Liker man det ikke, får man slutte å selge over postordre/nett/telefon. Nettbutikker er fullstendig klar over risikoen de tar, og må ta, dersom man skal drive butikk. Begynner å bli lei av folks synsing, istedet for å holde seg til lovverket i alle disse forbrukertrådene... Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Dersom du har installert dem i ett raid er de tatt i bruk. Kvaliteten på harddisker forringes dersom de er (forsøkt) installert, bla er de mye mere følsomme for støt, noe som gjør at det er stor sjangs for at de kan bli ødelagt i posten på vei tilbake. I tillegg gjelder det for datakomponenter at når forseglingen er brutt er man aldri sikker på hva slags statisk belastning de har vært utsatt for, og de kan derfor ikke selges til noen andre etterpå, dermed er varen verdiløs for butikken. Dersom diskene er ødelagt bør du bruke reklamasjonsretten, butikken har vel mulighet til å tilby deg ny vare to ganger, etter dette har du krav på pengene tilbake. Men dersom du har kjøpt harddisker som er uegnet til raid, er ikke dette butikkens ansvar. Det som er hovedsaken her er at jeg ikke visste om firmware problemene til Seagate før jeg kjøpte diskene. Når jeg da testet disse og 4 stk feilet begynte jeg og sjekke litt og fant jo da fort ut at disse diskene ikke er helt til å stole på. Jeg ønsket da å benytte min angrerett, noe jeg mener jeg har fullt lov til. Lenke til kommentar
Snor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Og så? Selv om dette stemmer, har det ingenting å si for angreretten. Man har full anledning til å prøve ut produktet før man benytter seg av angreretten. Fra forbrukerportalen: Ønsker du å returnere varen, må den være i tilnærmet samme stand og mengde som da du mottok den. Ved å ta i bruk en harddisk forringer man verdien på den i så stor grad at den ikke kan defineres som tilnærmet samme stand som da man fikk den. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Snor: Kan du vise til praksis på det her? Det er linket til flere saker i FTU som viser det motsatte. Din tolkning kan se ut til å være feil. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Et nøkkelord er tilnærmet samme stand og mengde. Snor: hvilke fysiske ting er det som gjør at harddisker forringes betydelig når de taes ut av posen? Hvorfor er de mer følsomme for støt etter det? Argumentet om statisk elektrisitet kan man nok se bort ifra, med tanke på at det så absolutt ikke er praksis å nekte angrerett grunnet dette. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Og så? Selv om dette stemmer, har det ingenting å si for angreretten. Man har full anledning til å prøve ut produktet før man benytter seg av angreretten. Fra forbrukerportalen: Ønsker du å returnere varen, må den være i tilnærmet samme stand og mengde som da du mottok den. Ved å ta i bruk en harddisk forringer man verdien på den i så stor grad at den ikke kan defineres som tilnærmet samme stand som da man fikk den. Jeg har aldri hørt at harddisker forringes bare de kobles til. Jeg har harddisker liggende som er 10 år gamle, som fortsatt fungerer helt fint. Så du får komme med bevis dersom noen skal tro deg på dette. For det gjør ikke jeg. Lenke til kommentar
Jan Roger Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Skulle også likt å sett noe dokumentasjon på at harddisker forringes når de kobles til, spesielt punktet at de blir mer følsomme for støt. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) 1. Dersom du har installert dem i ett raid er de tatt i bruk. 2. Kvaliteten på harddisker forringes dersom de er (forsøkt) installert, bla er de mye mere følsomme for støt, noe som gjør at det er stor sjangs for at de kan bli ødelagt i posten på vei tilbake. 3. I tillegg gjelder det for datakomponenter at når forseglingen er brutt er man aldri sikker på hva slags statisk belastning de har vært utsatt for, og de kan derfor ikke selges til noen andre etterpå, dermed er varen verdiløs for butikken. 1. dersom en harddisk er tatt ut av forseglingen og installert i en maskin(som vitterlig er nødvendig for å finne ut om den fungerer) så er den ikke umiddelbart forringet på en slik måte at den umiddelbart havner utenfor angreretten. den angreretten er der for at du som kjøper noe via internett/utenfor fast salgssted kan kjøpe noe uten å hatt muligheten for grundig testing før kjøp med tryggheten å vite at du kan teste den når du kommer hjem og vis den ikke tilsvarer dine forventinger kan du heve kjøpet. så langt den er innenfor fristene satt av loven og tingen ikke er misbrukt eller brukt i overkant lenge. 2. kvaliteten forringes? hva er det du snakker om? mer følsom for støt? en vanlig harddisk som brukes i dag har endel elektronikk, noen spinnende plater og bevegelige lese og skrive hoder. de bevegelige delene er aldri(så vidt jeg har lest om eller personlig erfart) festet på noen måte med noen slags mekanisme som låser disse på plass under frakt som blir ødelagt når harddisken taes i bruk. riktig nok så kan man få problemer dersom disken ikke slåes av riktig, men det er en forutsetning vi ikke kan legge til grunn her. at kvaliteten forringes er en blank løgn. ja selvfølgelig så vil det være en mikroskopisk slitasje på disken men ikke nok til at man kan påstå at den er utenfor angreretten. 3. Når forseglingen er brutt på en slik vare som vi snakker om her så selges de som demoprodukter. som du sier så kan man ikke være helt sikker på hva slags belastning de har vært ute for og bør/skal/gjøres vanligvis tester av henheten før den selges. Endret 25. februar 2009 av stich_it Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Da har jeg ringt til forbrukerombudet og de var selvfølgelig helt enig med meg i denne saken. I tillegg er klageskjema og alle dokumenter klart for sending via posten (jepp, måtte visst det). Har sendt alt til nettbutikken nå så nå er det da siste sjangs her før dette går i posten i kveld. Har i tillegg gitt forbrukerrådet tillatelse til å gå videre til forbrukertvistutvalget hvis de ikke retter seg etter forbrukerrådets veiledning. Så da får vi se Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Jeg synes det er håpløst at nettbutikker fortsatt "prøver" seg på slike ting, og synes du burde poste hvilken nettbutikk det er med en gang. Dette er en opplagt sak, og slike nettbutikker bør unngås. Da har jeg ikke hørt noe fra de i dag selvom jeg sendte mail i går og en til i dag så nå er jeg lei. Nettbutikken er Meeter.no og jeg har ALDRI opplevd makan til kundebehandling. Passer jo bra at slagordet deres er "Vi imøtekommer deg" Lenke til kommentar
riroil Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 3 stk meeter.no tråder på en dag. Noe som er på gang der også? Samme som "søsterselskapet" pcutstyr.no? Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 3 stk meeter.no tråder på en dag.Noe som er på gang der også? Samme som "søsterselskapet" pcutstyr.no? Nå ble jeg veldig interresert her. Kunne du kanskje linket til disse trådene? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 ...Når jeg da testet disse og 4 stk feilet Er ikke det en reklamasjonssak hvis diskene har feil/feiler når disse er nye? Lenke til kommentar
riroil Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 3 stk meeter.no tråder på en dag.Noe som er på gang der også? Samme som "søsterselskapet" pcutstyr.no? Nå ble jeg veldig interresert her. Kunne du kanskje linket til disse trådene? Du finner de her og her. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Åssen går det med saken? Sendt klageskjema til Forbrukerrådet? Det er lurt å kontakte de istedenfor Forbrukerombudet. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Klageskjemaet er sendt til forbrukerrådet for 14 dager siden i dag, men har ikke hørt noe enda. Ringte til dem for en uke siden, men da var det enda ikke fordelt til saksbehandler Sendte ny mail i dag så får vel forhåpentligvis svar i løpet av neste uke. EDIT: Ikke hørt noe mer fra Meeter.no heller Endret 13. mars 2009 av Zephyr Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Da har ditt lokale FR-kontor det sikkert litt travelt. Muligens sykdom i bilde kanskje? Da jeg sendte klageskjema, så scannet jeg skjemaet bare og sendte det via epost, og noen dager etterpå fikk jeg svar fra saksbehandler. Så det gikk rimelig fort. Når du får tildelt en saksbehandler snart, så vil det nok skje litt mer fortgang. Men det er ikke sikkert at meeter.no vil svare Forbrukerrådet da. Da blir kanskje siste utvei FTU. Og det vil ta mye lenger tid, Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå