Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Bestilte noen harddisker fra en nettbutikk. Det var snakk om Seagate 1TB disker som det har vært endel problemer med så jeg tenkte jeg skulle sende de tilbake på angrerett. Diskene var satt opp i et raid i ca 16-20 timer hvorav over 1/3 av diskene feilet. Ingenting ble noensinne kopiert til diskene. Fikk ikke engang initialisert dem. Jeg sendte angrerettsskjemaet via snail-mail og regnet med at dette gikk greit. Sendte samtidig en mail om det samme. Fikk da som svar at angreretten ikke kunne brukes på disse varene, da de var antatt tatt i bruk og angreretten ville da falle bort. Prøvde å forklare at jeg mente at angreretten ikke skal falle bort ved prøving av varer, siden det er hele poenget med angrerett, men fikk dette svaret; Det er ikke alle varer som kan ”prøves”, harddisker og lagringsmedia er dessverre en av disse varetypene. Er dette riktig?? Endret 13. mars 2009 av Zephyr Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Nei, det er ikke det, så lenge varen returneres i samme stand/mengde som når du fikk den. (noe usikker på ordlyden her) § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake c) varer som raskt forringes fysisk. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Det jeg derimot ikke forstår, er hvorfor du ville benytte deg av angreretten, når det er en reklamasjonssak. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Dette er etter min mening ren og skjær svada fra butikkens side. Det finnes riktig unntak som bl.a. omfatter programvare hvor forseglingen er brutt og det er ikke angrerettpå varer som raskt forringes (her har lovgiverne tenkt hovedsaklig på matvarer o.l.). I tilfelle med harddisker kan jeg ikke se at disse unntakene er relevante. En annen sak er at hvis det faktisk er feil på diskene så er det vel strengt tatt en reklamasjonssak. Endret 24. februar 2009 av Pengu Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Jo da, det kunne vært en reklamasjonssak, men jeg er jo ikke interessert i å få noen nye disker med feil tilbake heller. Derfor jeg vil ha et annet merke. Hadde opprinnelig tenkt til å kjøpe de nye diskene fra samme stedet får å gi litt tilbake av det som i tilfelle blir tap her, men gidder ikke det nå siden de kjører den linja de gjør. Er det noen saker eller dommer som jeg kan linke til som har med brutt forsegling og angrerett?? Forseglinga er da bare den Made In China lappen som holder den antistatiske posen sammen. Virker også som om de har bestemt seg for ikke å svare meg no mer. Sendte masse mail frem og tilbake i går, men plutselig vart det stillt og har ikke hørt noe siden Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Har du prøvd å oppgradere firmware på diskene og se om det virker som det skal da ? (siden det var det som var "fiksen" fra Seagate på disse feilene) En annen sak er at barracuda diskene er ikke laget for større raid, dvs vibrasjonene av å ha ørten disker stacket. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Har oppdatert alle diskene til "den nyeste" SD1A som vel enda er den siste. Likevel var det da 4 av 11 disker som hadde "click of death" eller bare hang seg helt vilt. Vet at ingen disker som ikke er ES eller Enterprise eller Raid edition er optimale for raid, men å handle 20 raid disker kommer jo på nesten det dobbelte. Da klarer jeg mange knekte disker siden det er raid 6 før det lønner seg med raid disker. De er faktisk ikke SÅ mye dårligere Men nå sklir det litt ut her. Saken er om jeg eller nettbutikken har rett her? Jeg trenger vel heller ikke oppgi grunn for bruk av angrerett?? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jo da, det kunne vært en reklamasjonssak, men jeg er jo ikke interessert i å få noen nye disker med feil tilbake heller. Derfor jeg vil ha et annet merke. Vel, om du får disker med feil 2 ganger til så kan du heve kjøpet. Hva slags nettbutikk er dette? vil gjerne vite det så jeg ikke kjøper noe der i fra -_- Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Hehe..med tanke på å ikke skade butikkens "rykte" så venter jeg til i morgen med å gå ut med navn. Skal sende ny mail nå om en halv time hvor jeg kommer til å si fra at siden vi ikke kan bli enige så sender jeg saken til forbrukerombudet og noen andre instanser Setter frist til i morgen med svar. Endret 24. februar 2009 av Zephyr Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Virker som du har truffet på en seriøs butikk. Returnerte nylig en SSD disk jeg hadde testet i 1,5 uke. Da jeg ikke fikk den til å fungere tilfredstillende returnerte jeg den med den enkle beskjeden at den passet ikke til mine behov. Og etter litt venting, pengene tilbake på konto. Håper dette ordner seg. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Tråden er feilpostet og flyttes til forbrukerrett. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Fikk nå et nytt svar fra nettbutikken; Varen anses tatt i bruk som egen vare og kan således ikke leveres tilbake på angreretten. Varene har jo ikke blitt skrudd fast en gang. Kun ligget på et skrivebord oppå de antistatiske posene. Kan de virkelig anses som "tatt i bruk"?? Skal dette ha noe å si i det hele tatt?? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Du får minne de på at begrensningen i angrerettloven er "tilnærmet samme stand og mengde", ikke "samme stand og mengde". Og at du ikke aksepterer avgjørelsen, og tar saken til forbrukerrådet på fredag om de ikke endrer standpunkt. Forøvrig, om diskene faktisk ikke VIRKER, så skal du ikke benytte deg av angreretten, men reklamasjonsretten din. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Forøvrig, om diskene faktisk ikke VIRKER, så skal du ikke benytte deg av angreretten, men reklamasjonsretten din. Trodde faktisk ikke at det skulle ha noe å si da jeg har hørt om flere som har levert tilbake varer som er DOA på angrerett og tilogmed opplyst om dette uten problemer. Jeg fikk også dette svaret en gang i samtalen; Vi kan dessverre ikke da andre disker i retur enn de defekte, vi håper på forståelse for dette. De sier jo her at de ikke vil godkjenne angrerett på de som virker heller. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ofte så blandes disse to begrepene. Men det er lite lurt å returnere defekte disker på angrerett, du må jo da selv betale returfrakt. Returneres de på reklamasjonsretten, eller DOA-garanti så dekker butikken selv returfrakten (du har iallefall krav på det..). Evt sender deg nye disker kostnadsfritt. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Grunnen til dette var at jeg ville bytte diskene i et annet merke siden 1TB diskene til Seagate har et noe frynsete rykte. Jeg tenkte da at jeg hvertfall kunne spare nettbutikken for returkostnader siden det her i utgangspunktet er min "feil" at de sendes tilbake. Jeg hadde jo også tenkt at jeg skulle kjøpe de nye diskene mine i samme butikken for å dekke opp noe av det eventuelle tapet som butikken kommer til å få. Dette kommer ikke til å skje nå som jeg vet hvordan de praktiserer angrerett. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Men jeg må bare spørre igjen. Står det noe sted,en lov, en paragraf eller gjengitt noe sted at følgende stemmer?? Varen anses tatt i bruk som egen vare og kan således ikke leveres tilbake på angreretten. Har nemlig aldri lest noe om at hvis varen er tatt i bruk så har du forkastet angreretten din. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det står ikke i en eneste lov dette med "tatt i bruk som sin egen". Absolutt ingenting. Det er kun nevnt i forarbeidene til loven. Så du har full rett til å bruke angreretten. Mener nå jeg, i alle fall. Har mistanke om at det er Netshop eller Komplett som er problemet her, for de driver stadig og krangler på slike ting, og bruker forarbeidene for loven som om det sto i loven. Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Det var det jeg mente ja. Da kan jeg jo informere om det i neste mail. Det er faktisk ingen av de to som er selger her. Har nå sendt ny mail til dem om at kl 16:00 i morgen går det mail til forbrukerombudet og forbrukerrådet. Så da får vi se om dem svarer før det. Skal sende noen linker til saker som omfatter angrerett og om varer "tatt i bruk" i morgen også. Er jo rimelig greie de sakene. Butikkene har jo ikke en sjans å nekte på det Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Du kan droppe forbrukerombudet, de tar ikke slike saker som dette. Det er et organ for ulovlige salgsvilkår, ulovlig markedsføring o.l. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Du kan jo med fordel henvise til denne saken her i FTU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå