Gå til innhold

Hva er "Mennsketlivets ukrenklighet"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et begrep som jeg ofte har sett blitt brukt av katolikker i forbindelse med debatter som vedrører deres menneskesyn. Et eksempel er spørsmålet om abort, et annet er i forbindelse med ulike former for bioteknologi. Slik jeg ser det refererer det til et syn som fremmer at "menneskelivet ikke skal krenkes", dvs at man skal ikke tukle med skaperverket.

Lenke til kommentar

har begrepet også noe med menneskeverd å gjøre? for eksempel at ingen mennesker skal forskjellsbehandles/mobbet/utsatt for rasisme siden alle mennesker, uavhengig av rase, kjønn, alder osv. er like mye verdt og at alle har retten til å leve et godt liv?

Trenger svar!!!

Lenke til kommentar
takker :thumbup: tror jeg skjønner mer nå... men har andre religioner/folkegrupper et annet syn på dette?

Tjaaa, alle kulturer som noensinne har hadd menneskeoffer vil jeg tro?

og hva skal det bety?

Det betyr at jeg tipper at alle kulturer med menneskeoffer ser på saken med menneskelivet som ukrenkelig som tullball. De ofrer jo mennesker for gudene sine ikke sant?

Forøvrig, om du regner underkulturer som en folkegruppe så vil vel en stor del av mafiaen se på menneskeliv som rimelig verdiløst, vertfall noe av det. Samme med forsvaret og andre militære grupperinger. Alle land som driver med dødsstraff kan vel ikke hevde at menneskelivet er ukrenkelig... USA for eksempel.

Forøvrig er jeg ikke sikker, men hinduister, buddhister og andre som tror på reinkarnasjon mener vel kanskje ikke at menneskelivet er ukrenkelig... men det blir kanskje en perspektivsak...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...