poiuy Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 kan noen enkelt forklare meg "hva Mennsketlivets ukrenklighet" betyr? skjønner ikke helt hva begrepet betyr. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det er et begrep som jeg ofte har sett blitt brukt av katolikker i forbindelse med debatter som vedrører deres menneskesyn. Et eksempel er spørsmålet om abort, et annet er i forbindelse med ulike former for bioteknologi. Slik jeg ser det refererer det til et syn som fremmer at "menneskelivet ikke skal krenkes", dvs at man skal ikke tukle med skaperverket. Lenke til kommentar
poiuy Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 takker tror jeg skjønner mer nå... men har andre religioner/folkegrupper et annet syn på dette? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Tjaaa, alle kulturer som noensinne har hadd menneskeoffer vil jeg tro? Lenke til kommentar
poiuy Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 og hva skal det bety? Lenke til kommentar
poiuy Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 har begrepet også noe med menneskeverd å gjøre? for eksempel at ingen mennesker skal forskjellsbehandles/mobbet/utsatt for rasisme siden alle mennesker, uavhengig av rase, kjønn, alder osv. er like mye verdt og at alle har retten til å leve et godt liv? Trenger svar!!! Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 takker tror jeg skjønner mer nå... men har andre religioner/folkegrupper et annet syn på dette? Tjaaa, alle kulturer som noensinne har hadd menneskeoffer vil jeg tro? og hva skal det bety? Det betyr at jeg tipper at alle kulturer med menneskeoffer ser på saken med menneskelivet som ukrenkelig som tullball. De ofrer jo mennesker for gudene sine ikke sant? Forøvrig, om du regner underkulturer som en folkegruppe så vil vel en stor del av mafiaen se på menneskeliv som rimelig verdiløst, vertfall noe av det. Samme med forsvaret og andre militære grupperinger. Alle land som driver med dødsstraff kan vel ikke hevde at menneskelivet er ukrenkelig... USA for eksempel. Forøvrig er jeg ikke sikker, men hinduister, buddhister og andre som tror på reinkarnasjon mener vel kanskje ikke at menneskelivet er ukrenkelig... men det blir kanskje en perspektivsak... Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Menneskelivets ukrenkelighet er en ting mennesket har funnet på. Det er en definisjon mennesket har formulert og det er ingen større, absolutt eller universell mening bak det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå