Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir mobba, har gjort alt i min makt. Tranger hjelp.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hevn kan føles riktig for den som blir mobbet,men hevn fører bare til mothevn.

har selv blitt mobbet og fryst ut. jeg klarte aldri å ta tak i det dessverre. lærerne brydde seg ikke. heldigvis for deg så bryr lærerne seg litt om deg og din situasjon.

eneste som "hjalp" meg var å unngå disse personene og forsøke å ignorere det de sa.men vil ikke anbefale å velge min løsning som jeg brukte på det: jeg isolerte megselv totalt fra all sosial samvær gjennom ungdomskolen og vgs. dette ble til en stygg uvane og sosial usikkerhet jeg sliter med fremdeles. det utviklet seg til sosialangst. nesten merkelig hvordan en håndfull individer kan ødelegge en annens livskvalitet så jævlig,kun ved å benytte vulgær ordbruk.

utvisning av de idiotene kan være en god ting hvis det skjer. i verste fall vinner mobberne, de blir på skolen og du må flytte til en annen skole. det er i de mer ekstreme tilfellene jeg kjenner til at dette blir den endelige løsningen på tvisten.dessverre.

våpen er ikke svaret for å hevde deg mot idiotene i håndgemeng. det å ta med slagvåpen,kniver og det som verre er på skolen må du ikke finne på. stort sikrere vei til permanent utvisning fra vgs finnes ikke.

håper det beste for din skyld. prøv å skaff deg noen venner. hvem som helst. da har du i det minste noen gjevnaldrene å støtte deg på.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Som sagt er ikke problemet mitt med sosiale kontakter. Er kompis med alle i klassa (24stk ca). Det er bare den kvalmen og tankene om hva de kan finne på å gjøre på fritiden mot meg, som er så skremmende og hemmende om dere skjønner.

Det er bare en jeg har snakket ordentlig om dette, og han backer meg opp, blir med når jeg skal i kantina, på dass, fylle vann etc. Så hadde jeg ikke hatt han, tror jeg ikke jeg ville orket å gå på skolen.

Hovedsaklig er det ikke det de gjør som er så grusomt, men det er tankene mine rundt det. Og de ryktene noen av dem har rundt seg.

I dag tidlig, når jeg skulle gå til gymtime, så går man forbi glassene forbi kantina på utsiden, så var det en som reiste seg opp (en som har et "banke opp folk" rykte på seg), banka på ruta og vinka meg til han...Det var faktisk veldig skremmende.

Kan godt hende det er meg som er veldig pysete, men liker overhode ikke den trusselfaktoren jeg har hengende over meg.

Fortsett å kom med egne erfaringer og tips, finner stor trøst og støtte i dem!

Lenke til kommentar

Du må bare huske på at vi alle føler med deg,

og at de fleste av oss vet hvordan du har det.

Om vi kan virkelig hjelpe deg, det vet jeg ikke.

Men jeg håper du finner litt inspirasjon eller hjelp i det

vi skriver, og at kanskje en av oss kan si noe som løster problemet.

Lykke til videre :thumbs:

Lenke til kommentar

Det eneste som funker er og ha selvironi og le av det hele, hvis du bare ignorerer de så blir det bare enda mer morsomt for de og holde på.

og om du så skulle være en meter høyere og ha muligheten til og kakke de ned, så vil de ikke stoppe uansett, kankje med direkte mobbing men ikke indirekte som baksnakking.

Lenke til kommentar

Jeg har kommet fram til at jeg skal ignorere det (iallefall til en av de blir voldelige, da blir det politianm.). Så skal jeg bare smile og være glad, jeg bare håper det tar slutt innen neste år.

Vi får se. Uten om det på skolen er jeg egentlig en veldig glad og fornøyd gutt som ikke vil noe annet en godt, men sånn er vell verden, det er noen som må kødde det til.

Jaja, de som har problemet, ikke jeg :cool:

Lenke til kommentar
Heisann =)

Han skal ikke måtte bytte skole, ta igjen eller være venneløs.

Det finnes alltid bedre måter :thumbs:

Ja, bytte skole er siste utvei. Vold er heller ikke noe løsning. Vold er generelt tåpelig.

Jeg tror uansett ikke dette her er så riktig ille at du må gjøre noe så drastisk.

I det hele tatt så mener jeg at de med psykiske skader ikke har noe å gjøre nær de friske i samfunnet. Slik er det dessverre ikke, vi har ekstremsosialisme hvor alle skal bli like - uansett hvilke pris, kan virker det som. ( litt overdrevet sagt, selvfølgelig) Men så er vi vel innpå politikk.

For all del, lås dem inne til de ligger død og begravet. Innlegget ditt feiler på så mange måter at jeg ikke gidder ramse de opp... Nøyer meg med en forklaring: Uvitenhet.

Hilsen psykologistudent.

Edit: Lykke til trådstarter; god innstilling. Fint lite man egentlig kan gjøre mot ti drittsekker alene. Mulig i alle fall noen tar til fornuften om noen år, eller tidligere, og til og med unnskylder seg. Det har jeg erfart..

Endret av Syv
Lenke til kommentar
Gjest Big_bang

Hadde også problemer med mobing når jeg skiftet skole, det vart i 4 dager trur jeg.

Jeg bestemte meg for å gripe tak i det selv.

Så jeg plukket ut den som var størst å verst av dem å gidde han juling, noe som jeg trodde skulle gi negative utfall...

Men fra å med den dagen så vart jeg respektert og aldri meire mobbet.

Tror at viss man ikke stiller opp for seg selv når det er viktigs, så kan du kom til og angre på det seinare i livet.

For tror heilt ærligt at det er ingen andre som kommer til og stille opp for deg der.

Vold er kankje ikke løsningen, så garantert ikke. men av og til så er det nødvendig.

Og jeg anbefaler deg ikke bare oppsøke og finne nye venner som ikke er venn av "han",Du kan ikke (bør ikke) la deg styre av andre.

Lenke til kommentar
Jeg har kommet fram til at jeg skal ignorere det (iallefall til en av de blir voldelige, da blir det politianm.). Så skal jeg bare smile og være glad, jeg bare håper det tar slutt innen neste år.

Vi får se. Uten om det på skolen er jeg egentlig en veldig glad og fornøyd gutt som ikke vil noe annet en godt, men sånn er vell verden, det er noen som må kødde det til.

Jaja, de som har problemet, ikke jeg :cool:

Skaff noe til å ta opp lyd. Ta opp hver gang du går forbi, og lever optaket for f.eks 3-4 forskjellige episoder til skolen og husk å ha en kopi av dette.

Gi dette til en lærer og tving denne læreren til å gå igjennom den. Vis skolen ikke gjør noe går du til politiet og anmelder begge parter(skolen for å ikke følge loven og gjøre noe og mobbern for å mobbe).

Virker ikke dette, må du nok ty til vold eller blir gal av å vente til helvete er over.

Notat: Lærerne vil IKKE gjøre noe med mindre de blir tvunget til det, sjansen for en lærer som vil gjøre noe med det er for liten til å stole på at det skjer. Tvinger du i gang hjulet så er det en annen sak, da har du i det minste bevist at hjelpe apparatet allerede var inkompetent.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Etter at jeg starta på videregående, så skjedde det samme med meg, nesten. Jeg løste det med at jeg banka han opp..men sier ikke at du bør gjøre det valget. Funka fint for meg, siden jeg ikke lar meg pelle på nesen av idioter.

Men, det er nok ikke løsningen for deg. Var enklere i gamle dager..

Som de andre sier, hev deg over han. Drit i hva han gjør og sier. De går som regel lei til slutt, særlig uten respons

Endret av Han-som
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Så den tråden her nå og syntes det er synd sånn det er blitt med deg, ble selv mobba helt til 10-ende klasse og jeg flytta fra byen til andre siden av Norge da ble det rolig, men uansett det jeg opplevde ihvertfall på barneskolen og ungdomskolen er at de bare vill drøye for og se om det blir bedre etter ferie etter ferie også til slutt til etter sommerferien for også begynne med samme tullet igjenn.. Vell, det sier seg selv at det ikke funker.

Til slutt så gikk det innpå meg og og som du sier dine nærmeste merker det!

Men så flytta jeg og alt ble plutselig mye bedre men det er synd at den Norske skole er nødt til og få folk til og flytte på grunn av mobbingen istedet for og få gjort noe med det for det er veldig synd, selv skulle jeg ønske at jeg bare tok alle sammen med ett balltre eller noe sånnt men tror ikke det hadde hjulpet så mye bortsett fra der og da :p

Vell vell men på vidergående håper jeg at de er litt strengere men har selv ikke noe erfaring med det siden mobbingen sluttet som sagt i 10-ende klasse da jeg flyttet, altså jeg begynnte på vidergående et annet sted men fullførte ungdomskolen og mobbingen reduserer lære lysten og får den siste lyste til og gå på skole til og forsvinne :(

Lenke til kommentar

En psykolgistudent trenger vel ikke å vite en drit om dette. Det handler om praktisk erfaring; Enten som mobber eller mobbeoffer. Mine råd som jeg vet funker er følgende:

Disse rådene handler om å lure mobberen. Få fokus vekk fra mobberne/mobbere.

Nr 1: Ikke ta dritslenginga til deg: Dette er en grunnleggende regel som du må ta til deg.

Nr 2: Lat som du er "dum": Med dette mener jeg at du bør bare smile tilbake til mobberen når han sier noe dritt til deg. Prøv å fremstå som at du ikke forstår at mobberen har en vond hensikt, men at mobberen bare vil kødde med deg fordi han liker deg. Prøv å ikke virke sarkastisk eller ironisk når du gjør dette. Du må prøve å virke ekte.

Nr3: Skryt av mobberen: Skryt av mobberen. Gi han annerkjennelse for stilen hans, humoren hans og ting som han virker stolt av. F.eks bilen/ eller motorsykkelen hans.

Dette prinsippet er en fordel å ha kjennskap til. Mennsker som lykkes sosialt eller i jobbsammenheng vil nesten alle ha opplevd en person eller to som var krevende i deres karierrestigning. Denne/disse personen kan kjennestegnes som en sjef(psykopatisk/sjefsmobber). Det nytter ikke svare med samme mynt. Gi komplementer og prøv og utstrål at du liker vedkommende person. Ikke utstrål negativie følelser mot personen. Dette er selvsagt vanskelig, men en nøkkel til å få akspekt, i så fall en delvis aksept, slik at det er mulig å holde ut på skolen/arbeidsplassen.

nr4:Ingen vold. Du vil ende opp med å få bank i dette tilfellet. Tingen er at mobberne/sjefsmobberen du omtaler ikke frykter deg. De vil gjerne at du skal klikke totalt. De vil banke deg. De ønsker at du skal klikke og de prøver å tenne på alle pluggene dine. Vær rolig og behersket.

nr5: Ikke slå tilbake. Du må ikke slå tilbake dersom du blir slått. Dette vil bare føre til mer helvete for deg selv. For i dette tilfellet vil du ikke demonstrere makt. Du er i mindretall.

nr6: Prøv å hold avstand. Gå gjerne en liten omvei for å slippe unna mobberne, slik at du slipper en krevende situasjon.

nr7: Ikke ignorer mobberne totalt: Det vil oppfattes som en meget proveserende handling. Du bør svare på det dem sier i enkelte tilfeller, men da må du utstråle positive følelser ovenfor dem.

Alt handler om å utstråle (fake) postive føleser når du ser dem, slik at dem oppfatter deg som mindre proveserende. Hvis han "gangsteren" vinka til deg, anbefaler jeg deg til å gi han et vink tilbake der du smiler.

Det er veldig viktig at du ikke virker overlegen eller sarkastisk, men dum og ydmyk.

Dette er realitetene for å slippe unna mobbing. I vert fall begrense den. Ikke utsett deg for fare når det gjelder tanker om vold. Hvis mobberen angriper deg, må du bare beskytte hodet ditt og vitale organer, men ikke gjengjeld volden. Rop da etter hjelp! Skrik ut! Jeg anbefaler deg derfor å holde deg i nærheten av folk, og ikke gå på plasser på skolen som er mindre befolket

Lykke til!

Lenke til kommentar

Ignorering hjelper sjeldent.

Var typen som mobba selv, og de som bare "overså" meg fikk gjennomgå værst, ingen tvil om det.

Det som derimot funker, er bare og knocke han ned neste gang han sier noe, eller knocke ned "de", vet ikke hvor mange de er, men bare knus hele gjengen, trenger ikke være stor for å få inn gode slag.

Lær deg evt en kampsport.

poster med uekte brukernavn grunnet forskjellige ting.

Lenke til kommentar

For noe pissprat. Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Trådstarter beskriver jo mobberen som psyco og voldelig og en potensiell knivstikker. Det handler ikke om å direkte ignorere, mn om å holde avstand.

Lenke til kommentar
For noe pissprat. Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Trådstarter beskriver jo mobberen som psyco og voldelig og en potensiell knivstikker. Det handler ikke om å direkte ignorere, mn om å holde avstand.

Jeg er rimelig sikker på at han overdriver litt, er lett for det når man er redd.

Mobbern er sikkert bare en vanlig fyr med evt er rykte om at han er "gæren", bare vis han hvem som er sjefen og han holder seg langt unna deg.

Tror u det hjelper å holde avstand? visst han vil, blir han funnet lett, og når du får de til å leite etter deg har du også vist at er redd.

Møt han/de whatever, face2face og vis hvem som er sjefen.

Lenke til kommentar

Du skriver at du har informert klasseforstander og rådgiver. Da har du du gjort det du kan. Situasjonen har ikke bedret seg. Da er det neste du gjør å be din far ringe en av de to eller begge og be om å bli informert om framdriften på den klage du har lagt fram for dem. Det er skolens ledelse som har sviktet, og det vet de veldig godt. De er nok mer interessert i å få fortgang når deres stilling står på spill.

Lenke til kommentar

Er ikke mye mer du kan/bør gjøre enn å "heve deg over det", selv om det er vanskelig.

Så fort du får en trussel du ser på som i nærheten av reel går du til rektor eller rådgiver og sier at hvis slik oppførsel ikke får konsekvenser går du til politiet og evt lokalavisen?

Ser ikke for meg en rektor som ønsker seg en forside som leser at h*n driter i at elever på skolen hans blir mobbet over lengre tid.

Det vil nok være tøft for deg å stille opp i en slik avisreportasje, men du må tenke igjennom om det er verre at alle vet at du blir mobbet og at du gjorde noe med det, eller at du går ferdig VGS med mobbinga. Å blir mobbet igjennom 2 år på skolen kan gi store utslag i trivsel -> karakterer.

Gjør det du må for å få slutt på mobbinga, men jeg tror det ikke hjelper så mye hvis du begynner med å være tøff tilbake.

Jeg er ganske sikker på at hvis en politimann/kvinne snakker alvorlig med en mobber er du kvitt problemet.

Hvis du "får" vedkommende utvist kan du banne på at du får dobbelt så mye problemer på fritiden med mobberen ^_^.

Jeg syns du skal snakke med noen i u-18 avd i politiet og satse på at de vil bruke tid på det :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...