Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

abort og farens rettigheter..

Anbefalte innlegg

Du mener altså at man ikke skal ha noe sexliv i andre perioder enn når man er klar for barn?

Ikke prøv og legg ord i munnen på meg. Hvis du ser argumentene mine i de forrige postene i en sammenheng, som jeg er sikker på at du klarer skjønner du godt hva jeg mener. Det er de to 100% sikre måtene. Kondom og p-piller er også sikkert, men ikke 100%. Jeg har et sexliv, om noe sporadisk, og jeg er fullt klar over risikoen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man absolutt ikke vil ha en unge går man for sølibat eller tar den operasjonen som gjør at man blir steril. Enkelt og greit.

Nei, nå må du jammen gi deg. Hvis hun velger å føde en lausunge, så får hun ta konsekvensen selv. Hvis hun ikke vil føde en lausunge, så får hun holde beina lukket. Ganske enkelt fordi at det kun er hun som har noen retrettmuligheter om prevansjonen feiler.

Lenke til kommentar

"det er begges ansvar" er et svakt argument for delt byrde.

Da det er kvinnen som risikerer å bli gravid når hun sprer beina er hovedansvaret hennes, og dermed burde ansvaret også være hennes ved uenighet om graviditeten.

Er typisk norsk likestilling dette:

"Vi er for likestilling mellom mann og kvinne, så lenge kvinnene kommer best ut!"

Lenke til kommentar
Nei, nå må du jammen gi deg. Hvis hun velger å føde en lausunge, så får hun ta konsekvensen selv. Hvis hun ikke vil føde en lausunge, så får hun holde beina lukket. Ganske enkelt fordi at det kun er hun som har noen retrettmuligheter om prevansjonen feiler.

Det er sant at hun har den siste rettrettmuligheten, men det skal ikke være noen tvang å ta abort. Og hvis man ikke er moden nok til å innse dette, er man heller ikke moden nok til å ha sex.

Du synes det er rimelig at 18 år med barnebidrag er risikoen man bør være villig til å ta for å ha sex?

Det er utrolig kjipt om noe slikt skal skje, men realiteten er at det er like mye din som hennes unge, og hvis du ikke har baller nok til å stille opp får du bruke høyrehånda.

Er typisk norsk likestilling dette:

"Vi er for likestilling mellom mann og kvinne, så lenge kvinnene kommer best ut!"

Det er ikke kvinnen som kommer best ut av dette. Hun blir sittende med hoveddelen av de økonomiske byrden, samtidig som hun har i ansvar og oppdra et barn. Noe som kan komme i veien for både utdanning og karriere.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
det skal ikke være noen tvang å ta abort.

Helt enig. Tror ingen i denne tråden mener det. Det vi er mot er å straffe mannen med barnebidrag i 18 år til en unge han ikke vil ha. Denne straffen er jævlig streng sammenlignet med straffen du får for andre uansvarligheter her i landet.

Det er utrolig kjipt om noe slikt skal skje, men realiteten er at det er like mye din som hennes unge, og hvis du ikke har baller nok til å stille opp får du bruke høyrehånda.

Herregud...Sjansen for at JEG får beholde ungen er uansett liten. Hvorfor skal jeg betale for en unge som dama stikker av med? Uansett er det en annen diskusjon. Utgangspunktet her er at mannen ikke ØNSKER barn. Du mener altså at menn som absolutt ikke ønsker barn, bør avstå fra sex, mens kvinner skal kunne nyte fritt fordi de kan ta angrepiller og eventuelt abort?

Det er ikke kvinnen som kommer best ut av dette. Hun blir sittende med hoveddelen av de økonomiske byrden, samtidig som hun har i ansvar og oppdra et barn.

Hun gjør det FRIVILLIG! Det er forskjellen. Hvis hun ikke vil ha ungen, kan hun velge abort eller angrepille. Ser du ikke forskjellen mann!?!?!?!? *river meg i håret*

Lenke til kommentar
Hun gjør det FRIVILLIG! Det er forskjellen. Hvis hun ikke vil ha ungen, kan hun velge abort eller angrepille. Ser du ikke forskjellen mann!?!?!?!? *river meg i håret*

Tror du virkelig det er noen ideell situasjon å oppdra et barn alene? Har det aldri falt deg inn at noen kan se på det å være gravid og ta abort som drap? Det er nødvendigvis ikke slik at man vil, men at man "må". Og sjansen for at du får beholde barnet avhenger av hvem av dere som er best skikket til å ta seg av barnet. Men siden vi har såpass grunnleggende uenighet om dette ser jeg ikke noe poeng i å diskutere. Jeg mener ihvertfall at total ansvarsfraskrivelse er for veike mennesker.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Tror du virkelig det er noen ideell situasjon å oppdra et barn alene?

Hvis JEG ikke ønsker ungen, er det vel for faen ingen TRØST at dama ikke er i en ideell situasjon! Hun har tross alt valgt selv å være i situasjonen. Vennligst hold deg til det tråden handler om: Er det riktig at all risikoen ved ONS er på mannens side?

Har det aldri falt deg inn at noen kan se på det å være gravid og ta abort som drap?

Da bør du holde deg i bedehuset og ikke dra på ONS!

sjansen for at du får beholde barnet avhenger av hvem av dere som er best skikket til å ta seg av barnet.

Nei, den avhenger av kjønnet ditt. Vis meg ETT eksempel på at mannen har fått beholde ungen, uten at dama har vært sinnssyk!

Lenke til kommentar
Gjest Guest_loppa_*

Orker ikke lete etter hva jeg vil quote, jeg vil bare si at jeg ikke mener å se bort i fra biologi. Jeg veit at biologi spiller inn også, men jeg mener at samfunn/oppdragelse og forventninger til kjønnene fra barndom av påvirker mer enn mange vil innse/har tenkt over noen gang. Biologi har noe å si så klart, bare forskjellen på østrogen og testosteron gjør noe med personligheten. så jeg tror ikke gutter og jenter hverken kan eller bøør være helt like. de bør ha like muligheter og valg, men det er ikkeno mål å være identiske :p jeg tror bare veldig mange undervurderer samfunnets påvirkning på unger. jeg har vokst opp med bare gutter å leke med liksom, så jeg skiller meg litt fra mange av jentevennene mine nå, så det har jo åpenbart noe å si. Men ja. Jeg mener heller ikke at det har alt å si, så vi er nok egentlig ganske enige =)

Noe forskjell er biologisk, men de samfunnsskapte forskjellene skaper et langt større gap enn egentlig nødvendig..

Og til han som sa at likestillingskampen kun er til fordel for kvinner, det er veldig feil. Jeg er enig i at damer uforholdsmessig ofte vinner i barnesaker, men kvinner med 4 års utdannelse tjener i snitt 80 % av hva menn med 4 års utdannelse gjør. Det er flest kvinner som er i redusete stillinger for å være hjemme med barna, og dermed er avhengig av mannens økonomi, og dermed ikke er fri til å skille seg fra ham uten å få drastisk redusert livskvalitet, det er kvinner som kommer dårligst ut som pensjonister, pga. jobbforhold som gjør at de kan tjene opp mindre, og siden kvinnene lever lengre er det de som må leve lengts under de dårlige pensjonsforholdene også :p jeg skjønner ikke åssen du kan si at kvinner er vinnerne i samfunnet, og likestillingskampen gjør ting for menn også, utvidet pappa-permisjon f.eks. Nå er jeg ikke så voldsomt engasjert i feminisme og likestilling som det kanskje ser ut som, så jeg kan ikke lekse opp i det uendelige, men det her er ganske basic.

Lenke til kommentar

Det er sant at hun har den siste rettrettmuligheten, men det skal ikke være noen tvang å ta abort. Og hvis man ikke er moden nok til å innse dette, er man heller ikke moden nok til å ha sex.

Tvang til abort nei? Men hvis hun velger å ikke ta abort eller spise angrepille, så er det hennes valg - hvis man ikke forstår det så er man i alle fall ikke moden nok til å ha sex. Damene har flere valgmuligheter, derfor er det helt naturlig at de også har større del av byrden og ansvaret.

Lenke til kommentar

"Det er kvinnens kropp, hun må selvsagt få bestemme 100% over den selv"

Ja, helt greit. Men hvorfor er det plutselig menns ansvar å passe på kvinnens kropp?

Og hvorfor tvinges menn til å ta ansvar for noe som skjer med dene kroppen, som kvinnen kun bestemmer over selv, ene og alene, fordi hun ikke har tatt sine forhåndsregler?

Når man bruker kondom er det jo hovedsaklig for å beskytte seg selv, ikke den andre.

Vil man ha 100% råderett over utfallet, må man nesten påta seg 100% av ansvaret for dette utfallet og. Det er slik resten av verden fungerer.

Lenke til kommentar
Likestilling har dessverre blitt synonymt med kjønnsdiskriminering av mannen.

Hadde det enda vært det, kunne samfunnet egentlig blitt ganske mye bedre å leve i. Så lenge det stopper på lik lønn selvsagt, og at kvinnen har alle rettigheter over sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Herregud...Sjansen for at JEG får beholde ungen er uansett liten. Hvorfor skal jeg betale for en unge som dama stikker av med? Uansett er det en annen diskusjon. Utgangspunktet her er at mannen ikke ØNSKER barn. Du mener altså at menn som absolutt ikke ønsker barn, bør avstå fra sex, mens kvinner skal kunne nyte fritt fordi de kan ta angrepiller og eventuelt abort?

Du får 50% fordeling bare ved å knipse i fingrene. Og problemet var?

Lenke til kommentar

Guttene kommer aldri aldri aldri til å få kontroll over om graviditet skal finne sted.

Sånn er det bare! Likestilling/rettferdighet kommer aldri til å kunne skje uansett hvor mye guttene skriker om nåde.. Never gonna happen!

Man kan diskutere i all evighet, men man kan aldri diskutere vekk at det kun er jenter som har en livmor og at guttene alltid kommer til og måtte følge jenta sitt valg til slutt.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Guttene kommer aldri aldri aldri til å få kontroll over om graviditet skal finne sted.

Sånn er det bare! Likestilling/rettferdighet kommer aldri til å kunne skje uansett hvor mye guttene skriker om nåde.. Never gonna happen!

Man kan diskutere i all evighet, men man kan aldri diskutere vekk at det kun er jenter som har en livmor og at guttene alltid kommer til og måtte følge jenta sitt valg til slutt.

Endelig en kvinne som sier sannheten!

La meg for egen regning legge til at vi over tid vil se at menn blir mariginalisert. Hvorfor? Jo fordi kvinner vil ha såpass kontroll at de velger et liv uten mann, men med sæddonor. Så gutter... Det er noen få generasjoner til så er det ingen menn igjen som bekymrer seg om bidrag og slikt ;)

Lenke til kommentar
La meg for egen regning legge til at vi over tid vil se at menn blir mariginalisert. Hvorfor? Jo fordi kvinner vil ha såpass kontroll at de velger et liv uten mann, men med sæddonor. Så gutter... Det er noen få generasjoner til så er det ingen menn igjen som bekymrer seg om bidrag og slikt ;)

Fremtiden er lys, gutter! :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...