Gå til innhold

Trenger mer plass - vurderer RAID. Kan jeg beholde eksisternede data?


Millmax

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå 2 disker i HTPC'en, en systemdisk på 320G, og en datadisk på 750G (Samsung Spinpoint).

Hovedkortet er Asus A8N-E.

Vurderer på kjøpe 2 x 750 GB disker og forsøke å sette opp et 3 disk RAID av dem for å sikre mot datatap. Med 3 disker vil jeg da få 1.5 TB effektivt? (2 til data og en paritet?) Kan jeg sette opp raidet uten å måtte fjerne alle data fra min eksisterende disk?

 

Hmm.. Etter litt videre lesing ser jeg at hovedkortet støtter 0, 1, 0+1 og JBOD. 5? Neida. mm.... Med 0+1 trenger jeg jo 4 stk 750 gb.

Endret av Millmax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er raid 5. Raid 0 og raid 1 er speiling, og det brukes bare for system disker.

 

Hvis du skal legge disken din over i raid - så vil de diskene reinitialisere seg og du vil få en upartisjonert disk etterpå - så, ja du mister alle data hvis du gjør dette.

Lenke til kommentar

Med Intel sin ICHX løsning slipper du datatap ved RAID oppsett om du velger en kilde disk.

Er ikke sikker på NVRAID akkurat nå, mangler disker å prøve med, men mener du kan velge en Source disk og da skal RAIDet bygges ut ifra det.

Dog til vanlig bruk av maskinen (Spilling og andre programmer) så ville jeg ikke hatt flere enn 1x RAID Array på fakeRAID eller Software RAID da i rebuild tider vil sende maskinen din i sirup bokstavelig talt.

 

Da må en hardware RAID kontroller til med egen prosessor og cache.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...