einzweidie Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Opplevde noe veldig merkelig i helgen. Hadde maskinen på, og den restartet av seg selv uten at jeg var tilstede. Kommer til PCen, og ser at den ikke vil starte Windows (Vista 64), siden ingen "boootable drive" blir funnet. Siden jeg har mediatastatur, får jeg ikke gått inn i BIOS før jegg har fått tak i et vanlig keyboard i går. Går inn i BIOS, og steike ta! - de tre harddsikene har stokket om på seg, og systemdisken står ikke lenger som nr. 1! Hvordan i alle dager kan noe slikt skje uten at noen har tukla med maskinen? Har sjekket for virus (Avira) og loggen i brannmuren (Comodo), og ingenting tyder på innbrudd. Tastaturet har ligget uten at noe (eller noen) kan "trykket" inn taster på noen måte (f.eks. entertasten klemt ned eller noe liknende - ikke at det skulle være mulig, det skal en del tateturtrykk til før man kommer rett sted i BIOS for endring av oppstartsrekkefølge). Kan det være feil på HK, HDDer eller et slemt nerde-poltergeist på ferde? Noen som har noen plausible forklaringer på hendelsesforløp? Lenke til kommentar
War Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det skjer hos meg om jeg tar ut HHD kablene og ikke setter dem på rett plass igjen. Noe du neppe har gjort. Du fikk endrer rekkefølgen igjen i bios? Lenke til kommentar
vandrewal Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Hm, en plausibel forklaring kan kanskje være at OS-harddisken din midlertidig ble utilgjengelig, Windows fikk panikk og BSOD'er med påfølgende reboot, og siden harddisken fremdeles er utilgjengelig etter boot oppdaterer BIOSen automatisk boot-rekkefølgen til de andre harddiskene. Spørsmålet i så fall blir jo da hvorfor OS-harddisken midlertidig forsvant. Kanskje synger den på siste verset, kanskje er det noe feil med ata/s-ata/whatevs-kabelen ellerno. Eller kanskje det bare kan arkiveres under "Weird shit that happens sometimes" Endret 24. februar 2009 av halopete Lenke til kommentar
einzweidie Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Takk for input! Jepp! - maskinen fungerer fint nå, etter at jeg fikk endret oppstartsdisk til å være systemdisken,en WD Raptor-X på 150Gb (fant den i listen over tilgjengelige disker uten problemer). Har to program- og fildisker på 500GB hver i tillegg. Det var en av disse som plutselig var satt til å være bootdisk, mens CD-ROM og floppy er satt til bootsdisk alternativ 2 og 3. Maskinen er lite brukt, og går smooth som en barnerumpe til vanlig, men noe rart må ha skjedd. Jeg bør nok sjekke kablingen internt om noe kan ha løsnet (dårlig kontakt?). Kom gjerne med flere tips eller ville spekulasjoner! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå