Gå til innhold

Windows 2003 server, problemer med spooler service (service control manager) event id 7031, etter installasjon av printer driver.

vargaz

Anbefalte innlegg

Har en server som det er blitt installert en ny print driver på. Etter denne installasjonen begynte printerne på denne serveren å oppføre seg merkelig. De forsvant og virket ikke, så kom de tilbake og virket, så forsvant de igjen. Feilen jeg får i eventloggen er;

Event Type: Error

Event Source: Service Control Manager

Event Category: None

Event ID: 7031

Date: 24.02.2009

Time: 10:50:08

User: N/A

Computer: <servernavn>

Description:

The Print Spooler service terminated unexpectedly. It has done this 1 time(s). The following corrective action will be taken in 60000 milliseconds: Restart the service.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Så får jeg denne;

Event Type: Information

Event Source: Service Control Manager

Event Category: None

Event ID: 7036

Date: 24.02.2009

Time: 10:51:08

User: N/A

Computer: <servernavn>

Description:

The Print Spooler service entered the running state.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Spooleren blir startet på nytt igjen.

Driveren som "noen" klarte å installere var etter hva jeg har forstått HP universal printdriver.

Det jeg tenkte å gjøre nå i første omgang for å få i gang skriverne igjen, er å sette opp en virtuell printserver. For så å deaktivere printspooler servicen på den aktuelle serveren.

Da vil jeg mest sansynlig få stoppe feilen, så får jeg heller ta en reinstallasjon av serveren når det blir sommerferie på skolene. Denne serveren var i tillegg til printserver også DC og en del annet. Ikke akkurat best pratice kanskje, men det er slik det ble satt opp engang i tiden.

Er det noen som har tips til hvordan vi kan løse denne feilen. Har sett på MS sine sider, uten å egentlig få noe lurt utav det.. så det var noen hotfix'er, men de fikset vel ikke akkurat mitt problem.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal kunne avinstallere hp universal print driver, har lest om flere som har hatt problemer med den.

Hvis du har en skriver du ikke får printeren til å funke på, så legg til manuellt og si den skal bruke HP laserjet 5 driver hvis det er en laser skriver (og ikke i farge). Denne fungerer for 99.9% av aller laser skrivere.

Lenke til kommentar

Jepp, er klar over den med HP laserjet driveren, men bruker 4 driveren, fungerer til omtrent alt av skrivere hvis du ikke skal ha noe ekstra funksjoner.

Skriveren er "avinstallert" i tillegg er servicene som kom med den fjernet. Dette hjalp heller ikke... :\ føler jeg har prøvd alt. Kult å komme til ny jobb, for så å være snill med lærlingene ja... Er vel min skyld. Han burde aldri fått prøvd å installere noe skriverdriver. Det var en forholdsvis enkel skriver som skulle installeres, skjønner ikke hvorfor han skulle presse inn universal driveren. Han hadde tross alt fått beskjed fra en annen om hvilken driver som skulle inn.

Endret av vargaz
Lenke til kommentar

If you have a problem with a crashing spooler service, you can use the Spooler Cleaner utility from the Windows 2003 Resource Kit (cleanspl.exe). It will delete all printer drivers, printers, ports, port monitors, print processors, and print job spool files from the server

http://ts.veranoest.net/ts_printing.htm

- så legge til skriverene igjen....tror dette er redningen.

Endret av Uffda
Lenke til kommentar

Er nok eneste måten å få serveren stabil igjen, og - da må du desverre gjøre en jobb for det...Og husk neste gang - IKKE la noen som helst få legge inn en liten driver bare fordi de vil...

Gjør et google søk først hvis du ikke vet at det fungerer, eller teste det i et beskyttet miljø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...