Gå til innhold

[Løst]Objektiv til sport - barn foto (ute og inne - hall)

Anbefalte innlegg

Her var det mange gode innspill, og valgene ble jo enda færre...

To hus er uaktuelt da jeg ikke kommer til å ta med meg mer enn ett av gangen. Av den grunn ønsker jeg heller ikke fastoptikk da jeg må ha en viss fleksibilitet som krever zoom.

Det som bekymrer meg med 70-200 til Nikon er størrelsen og vekten, av den grunn er poenget til Anew noe som treffer meg. Jeg får prøve 70-200 objektivet i formiddag så får vi se om det blir alt for mye, er litt redd for at det til min lille bruk blir helt overkill og at jeg heller kansje bør vente til behovet blir større (barna blir større, de er nå 2 mnd. og 3,5 år)? Får kansje mer ut av en blits (SB900), blitsbouncere, forlengelseskabel mm og 50-150 objektivet i tillegg til de jeg allerede har (portretter ol.) Det er tross alt en liten gymsal jentungen om dagen boltrer seg i.

Jeg har ihvertfall blitt om mulig enda mer usikker, for en uke siden var jeg sikker på at Nikon 70-200 f2.8 VR var objektivet for meg :roll:

EDIT: Skrivefeil

Endret av sanztra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da greide jeg ikke å la være, når den (Nikon 70-200 f2.8 VR) først var montert på D300'n ville jeg ikke ta den av... :love:

Og ble kjapt ca 10 laken fattigere og alle andre planlagte innkjøp (SB900, blitskabel, bouncere mm) er lagt på is inntil videre. :whistle:

Lenke til kommentar
Grattis med nytt objektiv da :grin:

Takker og bukker, hvordan dette skal komme gjennom madamen er jeg mer usikker på :innocent:

Pleier vanligvis å si at "Denne? Nei den har jeg hatt lenge, har bare ikke brukt den noe særlig før nå..." og "var ikke så dyr..."

EDIT: Har forresten gitt selger godt skussmål på foto.no da alt gikk som avtalt og at han kom til meg gjorde at jeg slapp 2 timers kjøring t/r.

Endret av sanztra
Lenke til kommentar

Takker og bukker, hvordan dette skal komme gjennom madamen er jeg mer usikker på :innocent:

Pleier vanligvis å si at "Denne? Nei den har jeg hatt lenge, har bare ikke brukt den noe særlig før nå..." og "var ikke så dyr..."

EDIT: Har forresten gitt selger godt skussmål på foto.no da alt gikk som avtalt og at han kom til meg gjorde at jeg slapp 2 timers kjøring t/r.

Grattis med nytt objektiv.

Da var det bra jeg fant det for deg på foto.no :)

Elsker min 70-200 selv :)

Lenke til kommentar

Nå kunne jeg sagt, ”Hva var det jeg sa….” men det lar vi være 

Gratulerer med nytt objektiv.

Uansett, du taper ikke noe mer enn et par tusen kroner hvis du skal selge om noen år. Det er det fine med å kjøpte brukt kvalitetsoptikk fra Nikon.

Kommer vel til å legge ut en del bilder i kveld av turningen, men det tror jeg blir gjort i egen tråd.

Dere får se etter ”Første runde med 50-150 ii i turnhallen” senere i dag.

Lenke til kommentar
Nå kunne jeg sagt, ”Hva var det jeg sa….” men det lar vi være 

Gratulerer med nytt objektiv.

Uansett, du taper ikke noe mer enn et par tusen kroner hvis du skal selge om noen år. Det er det fine med å kjøpte brukt kvalitetsoptikk fra Nikon.

Kommer vel til å legge ut en del bilder i kveld av turningen, men det tror jeg blir gjort i egen tråd.

Dere får se etter ”Første runde med 50-150 ii i turnhallen” senere i dag.

Hehe, :blush: vel en av grunnene til at jeg kjøpte det var at jeg kan selge det igjen uten særlig tap i hvertfall innen et par måneder...

Men jeg er fortsatt ikke 100% sikker på at jeg har gjort riktig valg og gleder meg til å se bildene dine i kveld. Kansje var det bare forelskelsens beruselse som gjorde at jeg ikke syntes det var for tungt...

Lenke til kommentar

Grattis med nytt objektiv.

Da var det bra jeg fant det for deg på foto.no :)

Elsker min 70-200 selv :)

Bra og bra, hadde vært enklere å ikke hatt det som alternativ ;) Stor takk til deg og også saturnia som sendte meg en pm på samme annonse (faktisk noen minutter før andreash la ut linken her). Dere har kostet meg dyrt! :!:

Lenke til kommentar
Bra og bra, hadde vært enklere å ikke hatt det som alternativ ;) Stor takk til deg og også saturnia som sendte meg en pm på samme annonse (faktisk noen minutter før andreash la ut linken her). Dere har kostet meg dyrt! :!:

Hehe, vet hvordan det er, har hatt en del utstyr selv.

Har du sjekket den tråden som heter: Hvordan lure kjerringa?

Der står det ganske mange gode tips på hvordan kona kan lures/berarbeides :)

Andreas

Lenke til kommentar
gwh: så ikke ille ut det!

Bare en liten ting til, på 70-200 jeg kjøpte fulgte det med et hoya hmc super 77 UV filter, og spørsmålet er: Er det godt nok til å stå på, eller bør jeg helst ta det av for å få best mulig bilder?

Dersom filteret skulle knuse vil jo frontglasse får riper... Veldig mange meninger om hvor mye UV filter reduserer kvaliteten...

Personlig ville jeg bare brukt UV-filter der det er fare for sand- eller saltvannsprut...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar
Personlig ville jeg bare brukt UV-filter der det er fare for sand- eller saltvannsprut...

Enig. Det eneste som er sikkert er at et UV-filter aldri gjør objektivet ditt bedre, og mye tyder på at det alltid har en ørliten negativ effekt. Ved sterke motlyssituasjoner vil det ha en betydelig negativ effekt. Bruk solblenderen hele tiden - den bidrar positivt til bildekvaliteten og beskytter fronten på objektivet mye bedre enn et stakkars UV-filter.

Det jeg har sett av Hoya-filtre er også et ørlite fargestikk - mao. undergraves den fantastiske fargegjengivelsen i gromglasset du har kjøpt.

Lenke til kommentar

Vil bare få legge til, at sigmaen var med opp i tryvann i helgen, og den satt på hofta hele formiddagen, og kunne tas den opp når jeg kjørte ved siden av gutta mine og ta bilder i fart. Med et objektiv på under 800g, så var det faktisk ikke så ille.

Lenke til kommentar
Vil bare få legge til, at sigmaen var med opp i tryvann i helgen, og den satt på hofta hele formiddagen, og kunne tas den opp når jeg kjørte ved siden av gutta mine og ta bilder i fart. Med et objektiv på under 800g, så var det faktisk ikke så ille.

Fett! jeg må "heldigvis" vente minst til neste sesong før jentungen spenner på seg alpinski... Men jeg ser at i det scenariet du referer til blir 70-200 objektivet i lengste/tyngste laget, men det er vel ikke umulig at det kan holde med 17-55 objektivet til det du beskriver (selv om VR kansje er kjekt i sånne situasjoner?) om jeg er nærme nok selvsagt... Uansett stopper nok ikke lysten på mer å bruke $ på til denne hobbyen med det første og neste år er et nytt år med nullstilt budsjett ;-). Kan jo alltids selge noen av det jeg har (Tamronen og 18-200) kansje, får se hvor mye de blir brukt dette året før de eventuelt blir brukt som "delbetaling"... til andre ønsker

Lenke til kommentar
Tror nok at 17-55mm kan holde, da de fleste bildene jeg tok var på rundt 50mm. Men det var godt å ha noe å kunne zoome inn på.

En link til noen av bildene jeg tok

Når det gjelder VR, så er vel det best for statiske subjekter?

Det er den oppfatnigen jeg har også, men vet ikke om VR kan kompensere for noe risting/vibrering grunnet kjøring på ujevnt underlag (fotograf i bevegelse), selv om motivet er i bevegelse?

Endret av sanztra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...