Gå til innhold

[Løst]Objektiv til sport - barn foto (ute og inne - hall)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får du holdt 70-200 vr i hånda/på kameraet, så ønsker du nok ikke å ta det av :devil:

Si ikke det, jeg begynner å lure på om den ikke blir alt for stor kontra 50-150 som sikkert er mye lettere å bære med seg flere steder uten være helt overkill...

Lenke til kommentar

Veldig digg å ha når man skal ta bilder av ting som står i ro ja. Når det gjelder ting som er i bevegelse så er det intet annet lysstyrke og god ISO som duger.

Personlig tror jeg 70-200 f2.8 blir altfor tungt til langvarig bruk håndholdt. Sigma 50-150mm f2.8 veier halvparten, og er etter min mening mer allsidig i og med at den ikke er så trang. Hvis du i tillegg, hovedsaklig, har planer om å bruke objektivet håndholdt, så hadde jeg ikke vært i tvil.

Så kan du heller spe på med en Sigma 100-300mm f4 (evt. f2.8) til stativbruk hvis mer tele skulle bli et behov med tiden.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Veldig digg å ha når man skal ta bilder av ting som står i ro ja. Når det gjelder ting som er i bevegelse så er det intet annet lysstyrke og god ISO som duger.

Personlig tror jeg 70-200 f2.8 blir altfor tungt til langvarig bruk håndholdt. Sigma 50-150mm f2.8 veier halvparten, og er etter min mening mer allsidig i og med at den ikke er så trang. Hvis du i tillegg, hovedsaklig, har planer om å bruke objektivet håndholdt, så hadde jeg ikke vært i tvil.

Så kan du heller spe på med en Sigma 100-300mm f4 (evt. f2.8) til stativbruk hvis mer tele skulle bli et behov med tiden.

Må si at den tanken har slått meg, og jeg vet at jeg stort sett vil bruke håndholdt og sjelden stativ. Unasett så kan jeg alltids supplere med ny optikk når nye behov kommer. Nå er motivet 95% action/sport bilder av barn ute og inne, tror at dette også gjør at behovet for VR ikke er særlig tilstede. Jeg er spent på hvilke erfaringer gwh gjør seg i kveld med 50-150 innendørs. Jeg er uansett enig i at 70-200 F2.8 VR er et drømmeobjektiv, men jeg kan drømme litt til uten og dø av det jeg... :hmm:

Edit: til saturnia: liten pingle med svake håndledd, men plages ikke av Nikon sitt 17-55 f2.8 men nå er vel 70-200 en del tyngre enn det. Tror uansett at jeg aldri ville inrømmet at det er for tungt om jeg skulle kjøpe 70-200 objektivet ;)

Endret av sanztra
Lenke til kommentar

gwh: Sorry min feil :blush: Selv om jeg gjerne skulle hatt resultatene før jeg tester 70-200 i morgen formiddag for å bli enda mer usikker...

saturnia: Ok, da kan det hende at hele jeg tipper over, men 755g (17-55) mot 1470g (70-200) er jo ikke en dobling av vekten en gang ;)

Lenke til kommentar

Ang. vekt på 70-200, så lånte jeg den noen timer på en fototur i byen, og det var drepen for enhver lyst jeg måtte ha hatt på det (vel, nesten... det har jo en bildekvalitet til å dø for :roll:). Det er rett og slett grusomt tungt å gå rundt med. Til statisk bruk i hall er det nok greiere.

Fastoptikk er ikke noe alternativ? Du kunne vel fått en ganske snasen 135/2 DC innenfor budsjettet? Suppler evt. med ett hus til, som du setter 50mm på. Det ville vært min foretrukne løsning.

Lenke til kommentar
Fastoptikk er ikke noe alternativ? Du kunne vel fått en ganske snasen 135/2 DC innenfor budsjettet? Suppler evt. med ett hus til, som du setter 50mm på. Det ville vært min foretrukne løsning.

Tror nok du er inne på en bra løsning der anew, men tror det få amatører som tenker i retning to hus på en gang...

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Det avhenger jo mye av huset, selv om den ikke er kjent for å være spesielt kjapp. På et hus med en skikkelig AF-motor, så holder den vistnok like vel følge til basket...

Jeg bruker titt og ofte to hus samtidig til å fotografere barna - en 50mm på D300 og en 105/2.5 på D200 - og jeg er i aller høyeste grad amatør.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Regner med 135mm DC fokuserer like raskt som 105mm DC, og den surrer pent avsted. Nå har jeg forsåvidt ikke testet farten mot et AF-S objektiv, men er iallefall ok på mine kamera. (bl.a D300 g D2X).

Jeg vil også slå et slag for AF 180mm - ei nydelig linse.

Den kombinasjonen, 105 og 180 liker jeg jæ¤# godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...