sanztra Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Da sitter jeg med flere spørsmål/alternativer til hva jeg ønsker å bruke noen kroner på. Krav: - Rask AF - f2.8 på alle brennvidder - Bra til både innendørs og utendørs action foto (barn i sportslige aktiviteter) - God Zoom (bør kunne stå langt unna), men behøver ikke over 200mm (tror jeg...) - God nok optikk for en amatør. Jeg drømmer om Nikon sin 70-200 f2.8, men den er altfor dyrt i forhold til mitt bruk og det er nesten umulig å få tak i brukt. Som jeg ser det nå er det den nye Sigma 70-200 f2.8 HSM II Makro som skårer høyt på rask AF, men ikke så høyt på optikk hvis jeg har skjønt det riktig. Tamron sin 70-200 f2.8 tror jeg har for treg AF, men får skryt for optikken. Hva med Sigma 50-150 f2.8? Har ikke mye kjennskap til den, og vil 150mm bli for snaut, og har den rask nok (AF) til den bruken jeg ønsker. Som dere skjønner ønsker jeg råd, tips og erfaringer. Jeg er også åpen for andre muligheter (objektiver) som kan passe denne bruken på mitt D300 kamera. PS! Har noen en pent brukt Nikon 70-200 f2.8 VR til en god pris? Lenke til kommentar
gwh Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Definer god pris. 10000,-? Uansett, jeg tar en del bilder av ungene mine i sportshaller, og prøver også en del ute. Jeg har gått vekk fra en 80-200 f2.8 da jeg følte at den korte enden ofte ble for lang i sportshallene. Jeg har kjøpt en sigma 50-150 ii f28 nå, og skal ta den med i morgen til sportshallen igjen. Har bare prøvd den ute, og autofokusen var om ikke like kjapp som på 80-200 afs, så var den ikke langt unna. Har selv en d300, og mener dette er et veldig bra supplement til min tammy 17-50 f2.8 Skulle du finne på å velge sigmaen, vil jeg anbefale scandinavianphoto.no , der betalte jeg 4900,- inkl frakt. Fikk det i løpet av to arbeidsdager. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Definer god pris. 10000,-?Uansett, jeg tar en del bilder av ungene mine i sportshaller, og prøver også en del ute. Jeg har gått vekk fra en 80-200 f2.8 da jeg følte at den korte enden ofte ble for lang i sportshallene. Jeg har kjøpt en sigma 50-150 ii f28 nå, og skal ta den med i morgen til sportshallen igjen. Har bare prøvd den ute, og autofokusen var om ikke like kjapp som på 80-200 afs, så var den ikke langt unna. Har selv en d300, og mener dette er et veldig bra supplement til min tammy 17-50 f2.8 Skulle du finne på å velge sigmaen, vil jeg anbefale scandinavianphoto.no , der betalte jeg 4900,- inkl frakt. Fikk det i løpet av to arbeidsdager. Ca 10.000,- er vel en ok pris for en brukt i god stand vil jeg tro, selv om jeg som kjøper vil betale minst mulig... Men gi meg tilbakemelding om hvordan du synes 50-150 objektivet var etter å ha prøvd det inne. Det er sikkert også lettere enn 70-200 alternativet, kjøper også at 70/80 mm kan bli i meste laget i enkelte situasjoner inne. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Skal gjøre det. Regner med at hovedelen av bildene kommer til å være over iso 1600 dog. For meg er det viktigere å få fanget inn det ungene gjør ,enn få få teknisk perfekte bilder :-) Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Skal gjøre det.Regner med at hovedelen av bildene kommer til å være over iso 1600 dog. For meg er det viktigere å få fanget inn det ungene gjør ,enn få få teknisk perfekte bilder :-) Enig med du, selv om man selvfølgelig gjerne skulle hatt i både pose og sekk ;-) så er det ungene som er viktigst. Jeg greier ikke helt å bli enig med meg selv om 150mm er nok Men gleder meg til å høre dine erfaringer innenfra. Hva er fraktkostnadene på scandinavian photo? Det er prisene som vises i nkr som gjelder pluss frakt? De har bra priser på det meste ser jeg... sammenlignet med FotoVideo Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Tror nok du vil finne at 150mm er tilstrekkelig på DX. Har selv brukt 70-200 på FF, noe som ikke er så langt unna 50-150 på DX. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) EDIT: La oss si at jeg har et busdsjett på 10 000,- Ser at om jeg skulle være så heldig å få tak i en brukt Nikon 70-200 f2.8 VR til 10.000,- Så får jeg følgende på scandinavianphoto til samme prisen inkl. frakt. - Sigma Objektiv AF 50-150/2,8 II EX DC HSM - Nikon Blitz SB-900 - Nkon TTL-Forlengelseskabel SC-28 - Blitzbouncer til Nikon SB-900 - Blitzbouncer til Nikon SB-600 - B+W Filter UV 010 67mm - Nikon IR panel SG-31R IR og for 1500,- ekstra ca (11500,-) kan en bytte 50-150 med Sigma Objektiv AF 70-200/2,8 EX DG Makro HSM II. Føler at en sitter igjen med litt mer for en hobby amatør som meg som får brukt så alt for liten tid på dette uansett Ahh, de vanskelige valg... føler at hver gang jeg har noe å velge på så dukker det alltid opp andre alternativer som er vel så bra og gjør valget enda vanskeligere Endret 24. februar 2009 av sanztra Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Joda, du får endel ekstra for det en Nikon 70-200vr koster. Men når du begynner å ta bilder på 130-200mm så vil du sette større pris på VR en du kansje tror. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Mener at frakten på Scandi... er 75,- per sending. Så hvis alt går i en sending, så er det prisen. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Joda, du får endel ekstra for det en Nikon 70-200vr koster. Men når du begynner å ta bilder på 130-200mm så vil du sette større pris på VR en du kansje tror. Det kan jeg godt tenke meg, men slik det ser ut til må jeg ut med 15 store for et nytt, da det er støvsugd på bruktmarkedet. jeg vil primært bruke objektivet til å ta bilder av barn i bevegelse og action/sport bilder og da vet jeg ikke om jeg har veldig behov for VR, føler at rask AF er viktigst. Lukkertiden må være relativt kort uansett (tror jeg). Har allerede 18-200 med VR, men det kan vel ikke sammenlignes med tanke på blender? Og det er derfor jeg ønsker et mer lyssterkt objektiv. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Føler at en sitter igjen med litt mer for en hobby amatør som meg som får brukt så alt for liten tid på dette uansett Hva skal man si? Jeg stod ovenfor et tilsvarende valg for et lite år sien og endte til slutt opp med en EF 70-200 L. Det var mye penger, og jeg var fryktelig i tvil. I dag mener jeg at det er det beste fotokjøpet jeg noen gang har gjort. 8 av 10 bilder jeg har publisert i ettertid kommer fra dette objektivet. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Hva skal man si? Jeg stod ovenfor et tilsvarende valg for et lite år sien og endte til slutt opp med en EF 70-200 L. Det var mye penger, og jeg var fryktelig i tvil. I dag mener jeg at det er det beste fotokjøpet jeg noen gang har gjort. 8 av 10 bilder jeg har publisert i ettertid kommer fra dette objektivet. Av nysgjerrighet, hva er motivene dine med denne linsen? Lenke til kommentar
andreash Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg drømmer om Nikon sin 70-200 f2.8, men den er altfor dyrt i forhold til mitt bruk og det er nesten umulig å få tak i brukt. Ligger brukt på foto.no. Se her: http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...0&id=104304 Andreas Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ikke verdens beste skussmål vil jeg si.. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Argh... alt for mange valg Lenke til kommentar
andreash Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ikke verdens beste skussmål vil jeg si.. Det er jeg enig Men bor man en kort kjøretur unna så kan det jo være verdt det Andreas Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 De skal treffes imorgen Lenke til kommentar
gwh Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Beslutningsvegringen griper deg? Ja, det er et av problemene man kan få av for mye informasjon. Har vært der noen ganger selv . Vi får se i morgen når jeg er ferdig i Haslehallen om de bildene kan hjelpe deg litt. Selvfølgelig, det aller beste er nok 70-200 vr, men på dx kameraer kan det bli for snaut i den korte enden i sportshaller. Jeg hadde som tidligere nevnt en 80-200 afs, men den ble rett og slett for trang. Nå skal det sies at man sitter ganske statisk på tribunen der jeg er. Personlig så tror jeg at den komboen av en 50-150 + sb900 kan være veldig bra innendørs. Skal ta med min sb600 for de gangene de er nærmest. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Hva skal man si? Jeg stod ovenfor et tilsvarende valg for et lite år sien og endte til slutt opp med en EF 70-200 L. Det var mye penger, og jeg var fryktelig i tvil. I dag mener jeg at det er det beste fotokjøpet jeg noen gang har gjort. 8 av 10 bilder jeg har publisert i ettertid kommer fra dette objektivet. Av nysgjerrighet, hva er motivene dine med denne linsen? Det siste året har jeg fokusert på mennesker, men har også brukt den til landskap, arkitektur og ting. Selvsagt er det mange typer bilder denne brennvidden ikke passer til, men for meg har den langt mer anvendelig enn jeg så for meg. Lenke til kommentar
sanztra Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Nå får jeg prøve og sjekke 70-200 linsa nevnt ovenfor i morgen hvis alt går som det skal. Og jeg får også sove på avgjørelsen til da, det som uroer meg litt er som gwh sier at det kan bli litt for smalt i den korte enden og vekten kontra 50-150. Så jeg satser på å få prøvd Nikkor objektivet i morgen. Ulempen blir at da ryker budsjettet mitt på 5000,- da jeg allikevel må\vil\ønsker en SB900 pluss litt til... Får aldri nok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå