Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er riktig skatte trekk for meg ?

Azzi

Anbefalte innlegg

Hei, Har lite og ingen peiling på dette med skatt osv.. derfor lurer jeg på om jeg kommer til og få noe ijenn på skatten til sommeren eller om jeg trekker for lite ? fint om noen kan ta seg tid til og sjekke og finne utav dette :).. har sett litt på skatteetaten.no men fatter lite og ingenting :B,

går i lære 1åre nå, har utbetalt 9400 i grunnlønn. jeg trekker 1849 kr hver mnd i skatt. betaler jeg for mye eller for lite skatt atm ?

Tabelltrekk: 7100 (9 408,00 )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har eksakt samme månedslønn og tabelltrekk som jeg hadde i fjor som 1. års lærling. Jeg fikk igjen litt under en tusenlapp på skatten.

Edit: nå hadde jeg riktig nok rundt 10 timer overtid hver måned som jeg ble trekt 36% av, men tror ikke det skal ha mye å si for utfallet.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Du har eksakt samme månedslønn og tabelltrekk som jeg hadde i fjor som 1. års lærling. Jeg fikk igjen litt under en tusenlapp på skatten.

Edit: nå hadde jeg riktig nok rundt 10 timer overtid hver måned som jeg ble trekt 36% av, men tror ikke det skal ha mye å si for utfallet.

ahh, det høres fint ut ! hva går du i lære som ?

Lenke til kommentar

Med tabelltrekk har det ingenting å si hvor mye eller lite du tjener, i motsetning til prosenttrekk blir trekket automatisk justert etter inntekten. Trekket blir dermed alltid "riktig" dersom det ikke skjer endringer på fradragssiden (vanlige fradrag er for eksempel gjeldsrenter, BSU-sparing, kjøring mellom arbeidssted og hjemmet).

Tabell 7100 er tabellen for dem som har små eller ingen fradrag. Det er dermed den tabellen som gir høyest skattetrekk, og samtidig en tabell der det er umulig å betale for lite i skatt. Eneste unntaket er dersom du får veldig mye i feriepenger (som det ikke trekkes skatt av) eller tjener veldig mye mer i desember enn de andre månedene (i desember trekkes det halv skatt, eller rettere sagt, det skal ikke trekkes skatt av penger du tjener de to første ukene i desember).

Hvis du ikke har noen fradrag, har tabelltrekk og ikke tjener veldig mye mer/mindre i desember og juni enn de andre månedene, vil du trekkes ørlite grann for mye i skatt og få igjen disse pengene året etter. Grunnen til at du får litt igjen er at tabellene er justert litt for høyt, da de fleste liker bedre å få igjen penger enn å få "baksmell".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...