Spr0cket Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg har en liste i excel. Den går over noen hundre tusen rader i en kolonne, og inneholder flere oppføringer av noen verdier. Hvilke funksjoner, kommandoer eller script kan jeg bruke for å få excel til å vise meg en liste der hver verdi bare forekommer en gang, og i kolonnen ved siden av står det hvor mange ganger verdien forekommer i den opprinnelige listen? Eksempel: Lise Otto Otto Leif Erik Leif Olav Otto Leif Erik Erik Skal bli til: Lise 1 Otto 3 Leif 2 Erik 3 Olav 1 Siden jeg har temmelig mange oppføringer (noen hundre tusen, office 2007) ønsker jeg å kjøre dette som funksjon, formel eller script. tips? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Trur «pivot tables» er det ein bruker for slikt. Kan ikkje dette sjølv, men kanskje denne sida kan hjelpe. http://www.timeatlas.com/mos/5_Minute_Tips..._Organize_Data/ Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 takk for svar. jeg har hørt at dette kan være slike ting som er egnet til dumping i en sql-database, for så å gjøre spørringer mot den istedet for å kjøre det i excel. Desverre kan jeg squat diddly om sql, men litt om excel. dog kan jeg ingenting om pivottabeller, så jeg skal se på linken du foreslo. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) veilederen for pivot-tabeller var lite utfyllende i forhold til mitt behov. Jeg har testet å bruke avansert filtert til å fjerne duplikater for så å kopiere formelen antall.hvis($A$1:$A$600000;B1) men dette tar utrolig lang tid og er i det hele svært lite automatisert. andre forslag? Endret 24. februar 2009 av Spr0cket Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) =antall.hvis(A1:A20000;"Lise") det teller antall Lise i A1 til A20000 edit: du var litt rask der ja. skal du ha det til å komme opp helt automatisk hvem og hvor mange, så du slipper å skrive "Lise" "otto" osv? Endret 24. februar 2009 av aklla Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 =antall.hvis(A1:A20000;"Lise") det teller antall Lise i A1 til A20000 ja det var der jeg mente, har ikke tilgang til formelen nå ettersom excel jobber. denne fremgangsmåten krever at man gjør det i to operasjonen, først avansert filter for å fjerne duplikater, for så å skrive inn den formlene du foreslår i cellen ved siden av hele raden av filtrerte verdier. For 60 000 unike verdier tar dette sykt lang tid, og det er så enorm amatørmessig å klikke den sorte firkanten nede i hjørnet på formelcellen for å kopiere den videre... Det må da være mulig å gjøre dette på en mer hensiktsmessig måte. For å rette opp min forrige post, =antall.hvis("FRA:TIL";"Verdi som det spørres mot") Fins det noen måte å hurtigkopiere en formel til hele kolonnen? jeg bruker en kombinasjon av referanser slik at "FRA:TIL" er absoulutte, og "Verdi som det spørres mot" er relativ for den filtrerte kolonnen. (gitt eksemplet til aklla: =antall.hvis($A$1:$A$600000;B1) der B er kolonnen med filtrerte data. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Som foreslått kan du bruke antall.hvis formelen. Jeg liker det at du bruker cellereferanse på verdien som det spørres mot da det er enkelt for deg å endre verdiene eller "trekke" formelen rundt og at den fremdeles er rett. Når du spør om du kan gjøre den relativ lurer jeg på om det er andelen lise det er i forhold til totalt antall oppføringer. Dersom det er tilfelle kan du kombinere det med formelen "antalla" som teller antall celler som ikke er tom. Som en ekstra kontroll kan du sjekke at summen av alle variablene er lik den samme som antalla viser, slik at du vet at det ikke er skrivefeil, eller eventuelt hvor mange skrivefeil, det er i datasettet. Deretter deler du lise på antall oppføringer, eller summen av antall.hvis formlene, og får opp en relativ andel. Om du har veldig mange forskjellige variabler tror jeg du kan bruke kommandoen "fjern duplikater" under fanen "data" for å få frem alle variasjonene du har i listen for deretter å bruke disse videre med antall.hvis formelen. Dette sparer deg vel for en del arbeid dersom du f.eks. har 2-300 forskjellige navn i listen. Dersom du sliter med at excel bruker all maskinkraft når du kopierer en celle med dra og slipp funksjonen kan du slå av automatisk beregning og sette denne til manuell under fanen "formler". Da kan du gjøre alle formler klare og sette den til å arbeide når du f.eks. tar matpause. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Pivot-tabell er den eneste kloke måten å gjøre slikt. Du lager laange omveier med formler og museklikking fordi du ikke fikk til med en gang. Prøv igjen heller: Stå i lista. Fane Sett inn - klikk Pivottabell. Dra-slipp Navn (eller hva listeoverskriften din er) i Radetiketter. Dra-slipp Navn også i Verdier. Ferdig. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Vedlagt en flash-fil som viser den enkle prosedyren. Sees i vedlagte nettside, begge zip-mappen. Beste hilsen Harald Pivot.zip Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 takk harald! Jeg forstod ikke hva jeg skulle gjøre med pivottabellen (har forsøkt det flere ganger) men når du gir en forkalring som selv en idiot kalrer å henge med på gikk det så fint at det er helt utrolig! takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Fint at det årnasæ. Takk for tilbakemelding! Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
KS Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Vedlagt en flash-fil som viser den enkle prosedyren. Sees i vedlagte nettside, begge zip-mappen. Beste hilsen Harald Utrolig hjelp! Lenke til kommentar
Dabola Skrevet 30. april 2009 Del Skrevet 30. april 2009 (endret) Ein enno enklare måte er å bruke "Delsammendrag" i Excel. Har du ei slik liste med navn: Lise Otto Otto Leif Erik Leif..... So anbef. eg å sette inn eit navn på denne kolonna (om ikkje du har det allereie). Dette kan dei fleste gjennnom å høgreklikke "nr1" til venstre i 1. linje og velge "Sett inn" (ny linje). Skriv f.eks "FORNAVN" i celle A1. So merker du heile tabellen gjennom å klikke på den lille firkanten til venstre for kolonne A. Deretter gå til >Data og >Sorter og der velger du sorter tabellen med basis i FORNAVN" fra A til Å. Då gjenstår berre eit klikk; gå til >Data og klikk >Delsammendrag. Og der velger du "Ved hver endring i Fornavn" bruker du funksjonen "Antall" og lag desammendrag for "Navn"og klikk >OK. (Dette er sannsynlegvis også standardvalga). Da skal du få oppe den samme tabellen som ser slik ut i begynnelsen: Fornavn Erik Antall Erik 1 Leif Leif Antall Leif 2 så kommer verdiene i kolonne C, D, E osv..... Med pluss og minus-teikna heilt til venstre i regnearket kan du opne og lukke desse ulike nivåa på ein effektiv måte. Fordelen er at du no har alle dei andre verdiane i dei øvrige kolonnene tilgjengeleg. Endret 30. april 2009 av Dabola Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå