Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med og gjenoppbygge forholdet.

Gjest leieboer

Anbefalte innlegg

Gjest leieboer

Jeg og kjærsten har vært sammen i mange år nå, men har nå flyttet fra hverandre etter og ha vært samboere i noen år. Vi har fortsatt følelser for hverandre og vil gjerne gjenoppbygge forholdet og flytte sammen igjen. Men før vi gjør det vil vi fikse det som skapte problemer og gjøre det vi kan for at når vi flytter sammen igjen vil vi fortsette og bo sammen, forhåpentligvis resten av livet. Men og dra opp ting som skapte problemer har ikke bare gått smertefritt. Et forhold går jo ut på og gi å ta, inngå kompromisser og ofre litt. Vi har pratet mye sammen og har kommet til enighet om veldig mye, så det er sagt. Men det som overasket meg veldig var noe som ikke har vært et problem tidligere, men skapte problemer igår (hvordan det kom opp i samtalen husker jeg ikke engang). Samboeren har venner av det motsatte kjønn (noe jeg ikke har problemer med) og vil da beholde disse vennene og ha kontakt med de (noe jeg forstår). Men jeg setter grensen ved overnatting, alenekvelder, kino-turer, dra på fester sammen med, etc. Men om samboeren feks er på en vennefest og det er personer der av det motsatte kjønn vil jeg ikke ha problemer med det (man må jo stole på den man deler livet med). Jeg har heller ikke problemer om samboeren er sammen med en venn (av samme kjønn) og de drar til en venn (av det motsatte kjønn) og er der litt. Som sagt så må man kunne stole på hverandre eller så vil det jo ikke fungere. De grensene som jeg nevnte tidligere var ikke samboeren enig i da den andre parten ikke ønsker og ha masse grenser og regler og slike ting å leve etter. Samtidig som samboeren synes jeg er urimelig og argumenterer med at vi må kunne stole på hverandre. Men er det virkelig urimelig av meg og ikke være komfortabel om partenren feks drar på kinotur med en person av motsatte kjønn (selv om den personen har kjæreste eller ikke), eller drar på fest sammen med en person av samme kjønn (selv om den personen har kjæreste eller ikke) og overnatte der? Jeg vil også nevne at hun har en venn av motsatte kjønn som liker personer av begge kjønn (har en samboer av samme kjønn), men jeg ville fortsatt ikke følt meg komfortabel om hun skulle gjort noen av de nevnte tingene med denne personen.

Det har som sagt ikke skapt problemer tidligere og jeg tror ikke at det vil skape problemer i fremtiden. Jeg har en følelse av at hun ikke har planer om og "krysse grensene" men liker ikke og ha disse reglene og forholde seg til. Men jeg vil fortsatt ha det avklart at dette vil jeg ikke godta slik at hun enten kan si det er greit eller det er jeg ikke enig i. For vi vil begge gjøre hva vi kan for at vi ikke får de samme problemene på nytt som vil føre til at forholdet ryker. Jeg vil ikke ta det opp med venner da jeg ønsker at personer som ikke har kjennskap til noen av oss kan si det de føler uten at de må tenke at de velger den ene "siden" fremfor den andre. Jeg har også bevisst valgt og ikke si kjønnet til den andre parten slik at folk kan si det de mener uten og føle at de fornærmer noen av det motsatte kjønn.

Da håper jeg at noen kan lufte sine tanker rundt dette og selvsagt si ifra om de føler at jeg er urimelig og urettferdig. For om jeg er veldig urimelig og at dette er noe som jeg må lære meg til og leve med vil jeg selvsagt jobbe med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja kino er vel ikke så ille egentlig, med mindre du tror de driver å fomler i mørket..

fest... Njaa, hvorfor blir ikke du med? og viss du stoler så på partneren din hvorfor er det å dra på fest med noen så ille?

overnattingen skjønner jeg, det hadde nok ikke jeg heller tatt for god fisk uten videre

jeg har hatt en del jentevenner oppgjennom tidene både da jeg var singel og opptatt.

Jeg har vært på kino, dratt på fest med og hatt "alenekvelder" med disse uten at det har vært noe problem..

men jeg regner med at du egentlig stoler på partneren din men ikke vennen? anyways viss du stoler på at de kan holde fingra av fatet ser jeg ikkeno problemer egentlig, overnattingen er nok litt i grenseland, men det andre synes jeg ikke er så ille

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar

Det er kjent at mennesker har forskjellige oppfatninger av grenser og frihet i et forhold, så nei du er ikke urimelig etter som du forholder deg til hva du oppfatter er det korrekte innenfor forholdets grenser.

Kanskje du skulle satt litt klarere grenser på hva som er OK? F.eks. ville jeg skillet mellom å dra alene på kino med en venn av motsatt kjønn, eller dra med flere. Overnatting etter en fest ville vært OK for meg hvis det hadde vært flere som overnattet der, og ikke bare min partner og en venn av motsatt kjønn.

Grensene kan endre seg veldig ut i fra smådetaljer, så kanskje din partner er litt mer villig til dine grenser hvis du spesifiserer litt.

PS: Du avslører kjønnet på din partner i innlegget ditt. ;) Så se igjennom teksten og endre det hvis du ville at det skulle være kjønns-nøytralt.

Lenke til kommentar

hehe, jeg var altså ikke den eneste som la merke til det :p

jeg tror det er fokusert på alene- opplegg her :/

alene-kveld

dra alene på kino

så jeg tok det til sove over alene etter alene kveld eller no..

ellers er jeg enig, fest hvor flere blir over er jo greit, så lenge man stoler på partneren.. kommer jo fram på forumet her at en del partnere "ikke kan styre seg", har du enn slik partner ville jeg nok vært skeptisk.

Lenke til kommentar
Gjest leieboer

hehe. ja der bæsjet jeg virkelig på leggen. trodde jeg var flink og greier som leste igjennom flere ganger. takk for at dere sa ifra, men skrev dette som gjest så kan ikke redigere. Men takk for at dere var diskre i postene deres :)

Som Go1den3ye skriver så er det og gjøre ting alene med en annen person jeg tenker på. Så du har tolket det riktig. beklager om det ikke kom klart frem i posten min. Når det gjelder og dra på fest sammen med en person av det motsatte kjønn så burde det jo ikke være noe problem som du sier. De vil jo uansett ende opp innenfor de samme fire veggene. Jeg blir med på fester om jeg har mulighet, men det kan jo være at jobben hindrer meg. Når det gjelder og dra på kino alene vil jeg ikke føle meg komfortabel med dette, hvertfall ikke på nåværende tidspunkt. Men om det er flere sammen, gutter og jenter, er det ikke noe problem. Jeg stoler på at partenren min kan kontrollere seg, selv under påvirkning av alkohol. Men at andre personer klarer og kontrollere seg stoler jeg ikke på. Jeg mener ikke og være innbilsk og si at partenren min er verdens mest sexy og alt det der, så ikke misforstå.

Er nok riktig det Smurstafa. Kanskje jeg ikke har vært klar nok med hvor grensene går. Skal være mer klar og forklare meg bedre neste gang. Men overnatting uten at jeg er med vil jeg ikke føle meg komfortabel med, selv om det er flere personer tilstedet. Gjelder selvsagt ikke om det er hos en venninne.

Takk for svarene :)

Lenke til kommentar

Hva du føler deg komfortabel med bør uansett være noe din partner bør kunne respektere. Å være uenig er greit, men da bør man iallefall ta opp for en ordentlig diskusjon om for/mot på de forskjellige punktene.

Hvorfor er du ukomfortabel med dette? og hvorfor er det viktig for partneren å ikke ha den regelen?

kanskje et kompromiss, kino er greit, men ikke overnatting for eksempel.

Give some, Take some :)

Det er helt normalt å stole på partneren, men ikke den andre involvert ;) been there.

Men siden slike grenser er forskjellig fra person til person er det viktig at dere kommer fram til hvorfor dere føler det dere føler på hver deres side.

Lenke til kommentar
Gjest leieboer
Hva du føler deg komfortabel med bør uansett være noe din partner bør kunne respektere. Å være uenig er greit, men da bør man iallefall ta opp for en ordentlig diskusjon om for/mot på de forskjellige punktene.

Hvorfor er du ukomfortabel med dette? og hvorfor er det viktig for partneren å ikke ha den regelen?

kanskje et kompromiss, kino er greit, men ikke overnatting for eksempel.

Give some, Take some :)

Det er helt normalt å stole på partneren, men ikke den andre involvert ;) been there.

Men siden slike grenser er forskjellig fra person til person er det viktig at dere kommer fram til hvorfor dere føler det dere føler på hver deres side.

Det jeg også mener. Helt enig med deg. Velger man og dele livet sitt med en annen person må man regne med og inngå kompromisser og regne med at man kan ikke være helt enig i absolutt alle situasjoner (noen ganger også ofre litt for og få litt). Og selvsagt, er det noe hun ikke føler seg komfortabel med respekterer jeg det og viser hensyn (det skal gå begge veier), og prøver og komme til en enighet.

Ta en skikkelig prat rundt det vi er uenig med og finne fordeler og ulemper med de forskjellige punktene høres ut som en god ide. Det er jo viktig at partneren ikke føler seg overkjørt.

Takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...