AK47 Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Jeg prøver meg litt på CSS, men møter mange utfordringer. Jeg håper noen her kan hjelpe meg med noen spørsmål, og vil eventuelt være veldig takknemlig for gode svar. 1. Jeg har laget en CSS-mal for en side (indexsiden) som jeg ønsker å følge i påfølgende sider til siten. Hvordan henter jeg denne malen til de andre tilhørende sidene? 2. Jeg har problemer med at teksten flytter seg samtidig som jeg forandrer vindus-størrelsen. Husker ikke engang hva jeg skrev i HTML for at den skulle holde linjelengden (ja, jeg er fersk, men et sted må jeg jo begynne :oops: ), men hva skriver jeg i CSS? 3. Kan jeg med hjelp av CSS putte to tekster ved siden av hverandre uten å lage tabell? Eventuelt hvordan? 4. Finnes det CSS-innstillinger for ramme og lignende for bilder/grafikk? Eventuelt hva? Lenke til kommentar
Neo Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 1) lag følgende tag i et eller annet sted mellom <head> og </head>: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="stil.css"> I filen stil.css, så skriver du bare alt som skal være i stilarket på vanlig måte. Starter enkelt og greit f.eks slik: body {font-size: 10 pt;} osv.... 2) Dette er helt vanlig. Du kan benytte tabeller med fast størrelse for å fikse dette. Bruk bare width og height. 3) Du kan lage "bokser" med absolute position. Eks: .box1 {position: absolute; color: #FF3300; left: 180px; top: 180px; z-index: 1;} .box2 {position: absolute; color: #0033FF; left: 275px; top: 250px; z-index: 2;} Så bruker du dette på f.eks følgende måte: <span class="box1">tekst tekst</span> <span class="box2">trallala</span> Med z-index bestemmer du hvilken tekst som skal ligge øverst. Du kan altså ha overlappende tekst. 4) Ramme på bilder kan du fikse med f.eks border="2", personlig synes jeg at dette er veldig stygt. Bare lag en img.noe {border-color: #FF00FF;...osv} i stilarket. Kan også få tekst til å flyte til venstre og høyre for bildet, men husker ikke hvordan. Råder deg til å laste ned topstyle: http://www.bradsoft.com/topstyle/download/index.asp. Dette er et gratisprogram som er vanvittig bra når det gjelder css. Den har masse nyttige funksjoner og du slipper å huske alle mulige stildefinisjoner. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 2. Jeg har problemer med at teksten flytter seg samtidig som jeg forandrer vindus-størrelsen. Husker ikke engang hva jeg skrev i HTML for at den skulle holde linjelengden (ja, jeg er fersk, men et sted må jeg jo begynne ), men hva skriver jeg i CSS? <blockquote><pre> skriv teksten du vil ha her </pre></blockquote> da blir det helt likt som du skriver det i html Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 Takker for gode svar. Synd det ikke er mer CSS-prat i forumet her. Kunnskapen er her, og det er spørsmålene også Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Synd det ikke er mer CSS-prat i forumet her. Kunnskapen er her, og det er spørsmålene også Ikke sant? Men vi har et .NET hvor det er lagt inn to (2!!) tråder (?) Lenke til kommentar
magikern Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Takker for gode svar. Synd det ikke er mer CSS-prat i forumet her. Kunnskapen er her, og det er spørsmålene også går vel an å spørre en moderator på mail eller pm om det er noe mulighet for å få et eget css forum feks under web-design. Sånn som det er nå finnes ikke det på hw.no (jeg har ikke sett det noe sted ihvertfall) og da blir css spørsmålene som oftest satt midt oppi html og forsvinner med en gang. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 ...spør vi om en poll da? (Vil du ha.... JA/NEI ?) Lenke til kommentar
magikern Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 ...spør vi om en poll da? (Vil du ha.... JA/NEI ?) er vel en grei måte det ja. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 ...ok, hvem spør? Jeg kan godt spørre hvis dokker vil? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 ...ok, hvem spør? Jeg kan godt spørre hvis dokker vil? akkurat det blir vel hipp som happ, men spør du... er vel greit at en spør så det ikke blir masse mas... Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 ...ok, hvem spør? Jeg kan godt spørre hvis dokker vil? Det hadde vært et stort skritt for CSS Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 3. Kan jeg med hjelp av CSS putte to tekster ved siden av hverandre uten å lage tabell? Eventuelt hvordan? Hvorfor ikke tabell?? Etter hvert som du lager internettsider blir det ganske kaotisk uten dem... Lenke til kommentar
magikern Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 3. Kan jeg med hjelp av CSS putte to tekster ved siden av hverandre uten å lage tabell? Eventuelt hvordan? Hvorfor ikke tabell?? Etter hvert som du lager internettsider blir det ganske kaotisk uten dem... eneste stedet hvor det er nødvendig med tabeller er jo til kalendere og lignende, resten lages mye bedre med <div> og css. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 3) Du kan lage "bokser" med absolute position. Eks: .box1 {position: absolute; color: #FF3300; left: 180px; top: 180px; z-index: 1;} .box2 {position: absolute; color: #0033FF; left: 275px; top: 250px; z-index: 2;} Så bruker du dette på f.eks følgende måte: <span class="box1">tekst tekst</span> <span class="box2">trallala</span> Med z-index bestemmer du hvilken tekst som skal ligge øverst. Du kan altså ha overlappende tekst. Jeg har prøvd med å kopiere det du har skrevet her, men ingen ting skjer... Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 HAAA Der skjedde det noe, kommer snart tilbake igjen, men tenkte bare å si i fra så du slipper å kryssjekke noe som er rett. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 Det fungerte som bare juling, men det er et problem. Når jeg validerer det får jeg følgende beskjed: Line: 22 Context : .box1 Parse Error - fixed Kan også noen forklare meg hvorfor dette blir feil? Line: 6 Parse error - Unrecognized : <style type="text/css" media="screen"> <!-- body { background-image: url(testbilde.gif); background-repeat: repeat-y; background-attachment: fixed; } Lenke til kommentar
magikern Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Det fungerte som bare juling, men det er et problem. Når jeg validerer det får jeg følgende beskjed: Line: 22 Context : .box1 Parse Error - fixed Kan også noen forklare meg hvorfor dette blir feil? Line: 6 Parse error - Unrecognized : <style type="text/css" media="screen"> <!-- body { background-image: url(testbilde.gif); background-repeat: repeat-y; background-attachment: fixed; } prøv å legg css i en egen fil du kaller feks style.css og skriv <link rel="StyleSheet" src="style.css" type ="text/css" media="screen" /> i html. Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 23. april 2003 Forfatter Del Skrevet 23. april 2003 men hvorfor error på .box1? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Warnings URI : file://localhost/style.ccc * Line : 3 Level : 1 You have no background-color with your color : .box1 * Line : 9 Level : 1 You have no background-color with your color : .box2 Valid CSS informations * .box1 { o position : absolute; o color : #ff3300; o left : 180px; o top : 180px; o z-index : 1; } * .box2 { o position : absolute; o color : #0033ff; o left : 275px; o top : 250px; o z-index : 2; } det jeg forstår ut ifra parse error - fixed: det har vært en feil i css2 som har gjort at det der blir galt men at det er fikset nå, det er ihvertfall noe sånnt det betyr i noen forskjellige progspråk, men jeg har ikke funnet noe om det i css, uansett fikk ikke jeg den feilen ved validering. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 ...vi får ikke et CSS forum. Ueland85 sa at "CSS går jo under Webdesign" så vi får bare diskutere CSS her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå