Kenny Bones Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Dette er helt uvirkelig. En barndomsvenn av meg som er 21 år ble Torsdag rammet av et hjerneslag. Han gikk i byen sammen med kjæresten og fikk plutselig veldig til hodepine. Plutselig var det ingen som forstod hva han sa og det var i all hovedsak bare babbel som kom ut av han. Han kom seg veldig raskt til St.Olavs Hospital hvor de konstanterte at han hadde fått et hjerneslag.. Han har vært ganske nedstemt da han ikke er i stand til å kommunisere i særlig stor grad. Lese og skriveevnen har nærmest forsvunnet, dog får han til å si "ja, nei" og "mamma" og "faen".. Legene sier imidlertid at de er positive, noe jeg håper de ikke ville sagt uten at det har vært grunn til det. Han har i lang tid vært plaget med hodepine, noe som skal ha vært en av de direkte årsakene til slaget. I tillegg har han hatt en ganske usunn livsstil med mye alkohol, røyking og stoff. Men det som er så kjipt er at han de siste månedene har klart å snu livet sitt rundt og sluttet med alt tullet. Så når dette skjer så er alt så sinnsykt surt.. Lurer egentlig på om noen her har erfaring med lignende tilfeller? Hva er eventuelt sjansene for at han blir 100% igjen? Og vil det ta veldig lang tid med rehabilitering? Har hørt at det er større sjanse for at man blir bra dess yngre man er, og 21 år er ikke akkurat noen alder sånn sett. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Søskenbarnet mitt var vel rundt samme alder da hun fikk sitt første hjerneslag. Hun ble helt frisk av det, men måtte begrense jobbmengde og stressnivå så mye som mulig. Desverre så er vel hjerneslag det samme som å vinne i lotteri når man får det i så ung alder, skal ikke begynne å teoretisere om grunnen til at han fikk det annet enn at det var relativ mye uflaks (og muligens arvelig faktor). Det viktige nå er uansett å være så positive som mulig ovenfor vedkommende, uansett om kompisen din er langt nede så må alle rundt ham bagatelisere og løfte ham opp mentalt så han ikke blir negativt innstilt. Edit : Husker at hun var slik du beskrev kompisen din, rehabilitering gikk ganske kjapt, ca 2 måneder før alt fungerte normalt igjen og jeg kan ikke huske om hun fikk noen store problemer av det. Så jeg tror nok at hun ble så og si 100% frisk igjen. Endret 24. februar 2009 av Malvado Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Såpass?? Bare så få måneder, det er jo fantastisk! Jeg tror kompisen min var veldig heldig alt i alt da han var i midtbyen når det skjedde og ble sendt til sykehuset umiddelbart og fikk noe som heter Trombolytisk behandling, noe som løser opp eventuell blodpropp. Saken er at det er utrolig få som får denne behandlingen siden det er så mange som kommer til sykehus for sent. Men kompisen min er beinhard og holder motet oppe. Han smiler og virker generelt glad, så det er nok en bra ting! Han har allerede begynt å trene hardt på å snakke igjen selv og er sta som et esel. Og han får til å gå litt også helt alene etter bare så få dager. Nå blir jeg veldig optimistisk! Edit: Fikk faktisk akkurat vite at han sannsynligvis hadde ligget hjemme hos seg selv alene i omlag et halvt døgn før at noen fant han.. Går ut fra at skaden blir en del større av den grunnen. Men jeg har hørt om tilfeller hvor hjerneslaget har vært langt verre og hvor pasienten har kommet seg veldig likevel! Jeg kan ikke gjøre annet enn å forsøke å være positiv til alt! Endret 24. februar 2009 av Kenny Bones Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 DItt spørsmål er veldig vanskelig å svare på så lenge en ikke vet hvilken type "slag" det dreier seg om, blodpropp, TIA, Aneurysme, blødning, etc. Neste punkt er hvor i hjernen skaden fant sted, hvor mye av hjernen som ble skadet (kan sees på CT eller MR). Først deretter kan man si hva prognosen er. Jeg har sett begge deler, det vil si unge jenter med blodpropp etter p-piller eller unge gutter i samme situasjon som han du beskriver. Noen er 95% restituert, andre har varige men med invalidiserende utfall og totalt arbeidsuførhet som resultat. Derfor må bare tiden vise hva som skjer, men noe er sikkert, hjernen er helt utrolig til å helbrede seg selv med riktig rehabilitering, særlig en ung hjerne. Han har et tøft rehabiliteringsforløp forran seg. Vanligvis tar det 2-3 år før man kan si hva som er eventuelle varige skader. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Legene sier at de ser klare forbedringer for hver dag som går, spesielt i ansiktet. Han trener også på vokaler og er ekstremt sta av seg! CT viser ingen forverringer og det er også vistnok en bra ting. Jeg er ikke sikker på hva slags slag det var han fikk, men det gikk veldig gradvis nedover. Og nå går det gradvis oppover i ganske raskt tempo. Skal besøke han i dag så da får jeg litt bedre innblikk i hvordan han er. Gruer meg ganske mye egentlig da jeg ikke helt vet hvordan jeg reagerer når jeg først ser han. Kroppen min har en tendens til å slå seg "vrang" i slike situasjoner. Håper bare jeg ikke begynner å grine eller noe foran han, det er nok ikke det han trenger nå tror jeg. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Legene sier at de ser klare forbedringer for hver dag som går, spesielt i ansiktet. Han trener også på vokaler og er ekstremt sta av seg! CT viser ingen forverringer og det er også vistnok en bra ting. Jeg er ikke sikker på hva slags slag det var han fikk, men det gikk veldig gradvis nedover. Og nå går det gradvis oppover i ganske raskt tempo. Skal besøke han i dag så da får jeg litt bedre innblikk i hvordan han er. Gruer meg ganske mye egentlig da jeg ikke helt vet hvordan jeg reagerer når jeg først ser han. Kroppen min har en tendens til å slå seg "vrang" i slike situasjoner. Håper bare jeg ikke begynner å grine eller noe foran han, det er nok ikke det han trenger nå tror jeg. Vær akkurat som du bruker å være til ham, han trenger nok en kompis mer enn noe annet. Om du er en person som bruker å gi klemmer så passer det nok nå ja! Tompsy har nok kommet med en ganske fin medisinsk beskrivelse rent generelt, men pass på å ikke å henge seg opp i "om og menn" men vær positivt innstillt uansett hvordan ting ser ut. Kroppen er utrolig flink til å "reparere" seg selv, også når vi tror det ikke er mulig. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Ja, jeg håper det.. Merker at jeg selv blir helt dritnervøs for min egen del også etter dette. Det er sikkert bare innbilning, men jeg fikk akkurat hjerteklapp og hodet føltes ut som bomull, samt at jeg merket at armen ble helt nummen. Det er heeelt sikkert bare jeg som har det i hodet Men dette har virkelig gjort inntrykk på meg. Tror derfor jeg slutter å røyke umiddelbart! Ut med gammel og dårlig livsstil og inn med sunn livsstil! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jobber med flere salgpasienter selv (jobbet tidlgiere på salgavdeling), og kan si litt som er relevant for kompisen din: - Innen omtrent 6 måneder etter har de fleste oppnådd det de kan vinne tilbake av ferdigheter, derfor er det spesielt viktig å trene f.eks en lammet arm, trene opp tale, hukommelse etc i denne perioden siden du har stort potensiale til å bli bedre. Jeg har vært borti personer som har opplevd bedring over et år etter slaget, men dette er unntakene. - Om man er ung når man får slag er sjansene større for å bli bra. - Om man får behandling raskt øker sjansene for å bli bra. - Spesielt røyking øker risikoen for slag hos unge, hos jenter øker risikoen ytterligere ved bruk av enkelte typer p-piller, ei jeg kjenner som både røyket og brukte p-piller fikk slag i midten av 20-årene. - Mange som får slag kan gjenvinne så mye av det tapte at de i praksis blir som før igjen, men dette har stor sammenheng med de tre første punktene. Jeg tror prognosen for kompisen din er god, bedre enn forsvært mange andre som får slag. Håper det går bra med han Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 En liten oppdatering. Det går fort fremover! Bevegeligheten i armen og foten er mye mye bedre. Snakkingen går det litt seinere med fordi han ikke vet hvordan han bruker stemmebåndene eller beveger munnen for å lage ordlyder. Spesielt har han problemer med konsonanter og enkelte vokaler. "A" er tydeligvis litt vanskelig. Men jeg klarte faktisk å lære han å si "Nei" på Lørdag! Da ble han så glad! Men hjernen blir litt opphengt i det så nå kommer det som oftest ut "nei" uansett hva han prøver å si Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå