Gå til innhold

– Må levere alternative nettlesere

Anbefalte innlegg

Jeg vil da ikke ha masse dritt på PC'en når jeg starter den. Er det mulig. EU skal lage et helvete for alle.

Jeg vil ikke ha IE på PC'en min når jeg starter den. Er det mulig? Microsoft skal lage et helvete for alle.

Javel? Hvordan skal du da kunne installere andre nettlesere?

Tror du virkelig man MÅ ha en nettleser for å koble seg til en server og hente ned en fil?

Har du hørt om FTP? WGET? Pakkebehandlere?

Ubuntu og andre Linux-distroer har f.eks. en fin applikasjon som heter Add/Remove Programs. Den kobler seg til en pakkebrønn og henter ned og installerer applikasjoner for deg med enkle museklikk.

post-27996-1235479429_thumb.png

"Selv mor kan"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil da ikke ha masse dritt på PC'en når jeg starter den. Er det mulig. EU skal lage et helvete for alle.

Jeg vil ikke ha IE på PC'en min når jeg starter den. Er det mulig? Microsoft skal lage et helvete for alle.

Tror du virkelig man MÅ ha en nettleser for å koble seg til en server og hente ned en fil?

Ubuntu og andre Linux-distroer har f.eks. en fin applikasjon som heter Add/Remove Programs. Den kobler seg til en pakkebrønn og henter ned og installerer applikasjoner for deg med enkle museklikk.

"Selv mor kan"

Dette er langt mer tungvint.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at du virkelig ønsker deg SPAM på PC'en din rett og slett. Kanskje 3 ekstra nettlesere? Noe som er helt unødvendig. EU er idioter, gamlinger med mye makt.

Tja... Microsoft kunne lagt til et nedlastingsprogram som wget eller satt opp en pakkebrønn... Inspirasjon fra andre operativsystem er faktisk ikke en dum ting :p

Lenke til kommentar

Oppfordrer alle til å sette seg bittelitt inn i saken før man hopper på svar-knappen. Blandt annet disse to trådene, blant annet Bolson sine innsiktsfulle poster:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1063324

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1066992

Samt det aktuelle lovverket: Article 82 i dette dokumentet -

http://eur-lex.europa.eu/en/treaties/dat/1...5EN.003301.html

Og man bør også gjøre klart hva man faktisk er uenig i;

er man uenig i at MS har brutt loven? Eller mener man at denne type lovverk ikke bør eksistere?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jepp er dataingeniør

Men for den vanlige mannen i gata, som "er så dum at dem bruker IE pga det var der fra før" Som denne tråden handler om.

Tipper EU saken ikke hadde eksistert om alle som kjøper windows hadde kunnet mye om pakkebehandlere.

Lenke til kommentar

"Selv mor kan"

Dette er langt mer tungvint.

Det er langt mer tungvint å velge programvare utifra en liste enn å klikke deg inn på mozilla.com, finne nedlastingslinken fra siden, laste ned og gå gjennom installasjonsprosses? vet ikke med deg, men jeg foretrekker å velge ett eller flere programmer fra en liste og klikke på installer og være ferdig med det på kortere tid :p

Lenke til kommentar
Tipper EU saken ikke hadde eksistert om alle som kjøper windows hadde kunnet mye om pakkebehandlere.

Ingen trenger da å vite om pakkebehandlere for å bruke det? Eneste du trenger i Windows er en pakkebehandler i det hele tatt... Første du gjør etter installasjon er å trykke på Legg til/fjern programvare og velge Firefox/IE/Safari/Chrome/Opera fra en drop-down list, trykke installer og være ferdig... SÅ vanskelig er det ikke...

Lenke til kommentar

Hadde bare staten i alle land brukt MS-lisenspengene sine på åpen kildekode OS-støtte trur jeg linux ville fått en så bred støtte at MS kunne ha forsvunnet.

Første du gjør etter installasjon er å trykke på Legg til/fjern programvare og velge Firefox/IE/Safari/Chrome/Opera fra en drop-down list, trykke installer og være ferdig..

Ikke i dagens windows , men en fremtidig ja.

Endret av War
Lenke til kommentar
Tåpelig beslutning av EU fordi dette er en løsning som er for målrettet.

Isteden burde EU pålegge alle OS å støtte en pakkebrønn med felles GUI (Navneforslag: European Software Selection) slik at brukere av alle OS enkelt kunne bytte programvare komponenter på en uniform måte. Dette ville ført til langt større fleksibilitet og dermed dekket andre områder enn kun nettleser.

Dette hadde vært en genial løsning på problemet! :thumbup:

Lenke til kommentar
Men siden man går slik ut mot Microsoft... Hvorfor tillater man da at google prøver å ta over hele internettet? :p Og for den slags skyld... Intel bruker jo sin monopolstilling også. I det siste setter de jo kjepper i hjulene til Nvidia og deres chipsets for den nye Core i7. Og bare for å få det sagt, så er jeg ingen microsoft fanatiker (synes enkelt og greit de leverer et godt produkt med windows xp ;-)).

1 : Intel har fått smekk mange ganger pga misbruk av monopol, og an nvidia, intel eier faktisk patentene på disse, og det må de få lov å beskytte.

2 : Du syns windows er et godt produkt, og det er akkurat derfor microsoft har monopol, du syns det er bra fordi det eneste du har å samenligne det med er andre windows versioner.

Dette kan faktisk ha en knall effekt for å følge standarder på internet, hvis det er en rimelig god sjans for at alle pc'er som kommer levert har en annen browser, inkludert offesielt instalsert / fra oem, må alle følge standarder hvis de vil holde følge med markedet.

Jeg synes windows xp er greit (og det mener vel mange andre, siden de har så stor markedsandel), fordi det er et godt produkt, på sin måte (burde vel ha vært flere tilgjengelige for bedre konkurranse, men slik er det i mange markeder). Liker faktisk også IE med IE pro addon og jeg synes i bunn og grunn at det som er så teit er at man lager så mye oppstyr rundt dette. Er noen interessert i en annen nettleser, så laster man ned en slik. Statistikker viser jo forresten at folk i større og større grad laster ned andre nettlesere (dama mi har firefox på denne maskinen, mens jeg har ie7, enkelt).

Endret av Sajkow
Lenke til kommentar

Syns at dette er bra, at folk har sjansen til å prøve noe annet en Internet Explorer. Jeg foretrekker Mozilla Firefox, Opera ser også bra ut. Men og måtte lage egen startdisk hvor jeg har drivere, (ja, det er greit), diverse software som messenger, (ja det er greit), men at jeg må ha med internett browser, pga Microsoft ikke er åpen for litt konkuranse? Eneste grunnen til at statistikk viser høy bruk av Internet Explorer, er at "vanlig" folk driter i hva som er instalert fra før av, og vet ikke (?) at det finnes andre nett lesere. Det er BRA at folk nå kan velge.

Lenke til kommentar
Jeg synes windows xp er greit (og det mener vel mange andre, siden de har så stor markedsandel), fordi det er et godt produkt, på sin måte (burde vel ha vært flere tilgjengelige for bedre konkurranse, men slik er det i mange markeder). Liker faktisk også IE med IE pro addon og jeg synes i bunn og grunn at det som er så teit er at man lager så mye oppstyr rundt dette. Er noen interessert i en annen nettleser, så laster man ned en slik. Statistikker viser jo forresten at folk i større og større grad laster ned andre nettlesere (dama mi har firefox på denne maskinen, mens jeg har ie7, enkelt).

Jeg synes også XP har vært et greit operativsystem i flere år, og selv om jeg ikke er spesielt glad i IE selv, gjør det meg ingenting at andre liker det. Grunnen til at det er oppstyr rundt dette er at nettlesere er faktisk business. Opera Software har ( ifølge wikipedia ) en årsomsetning på 340 millioner kroner, og de har 2 produkter som begge er gratis nettlesere ( Opera og Opera mini ), hvorav PC-varianten har en markedsandel på 0,7% Hvor mye tror du da ikke Internet Explorer er verdt for Microsoft?

Hadde IE blitt så populær fordi den var fantastisk mye bedre enn de andre, så hadde det ikke vært noe problem, men IE er så populær fordi den kommer ferdig installert på et operativsystem som har 90% markedsandel, og den kan ikke fjernes. Som du selv sier:

Er noen interessert i en annen nettleser, så laster man ned en slik.

De fleste vet ikke hva en nettleser er, og langt mindre er interessert i å bytte den ut. Hvorfor skal bare IE nyte godt av denne uvitenheten? Det er nettopp på grunn av dette at den har et urettmessig konkurransefortrinn. Hvis folk MÅTTE ta et valg, og alle nettlesere var like gode, så skulle i teorien alle ha like stor markedsandel. Hvis IE viste seg å være bedre enn de andre, og DET var grunnen til at 80% av PC-brukere benyttet den, så var det helt greit.

Lenke til kommentar
Sprøtt at naziregimet EU får ture frem på den måten. :mad:

Og hva er problemet egentlig, man har jo full mulighet til å laste ned og installere den nettleser eller hva annet det måtte være

Selv om du ikke forstår det, så sloss faktisk "naziregimet EU" for deg som forbruker, og på lengre sikt så er dette utelukkende positivt for deg og meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...