Gå til innhold

– Må levere alternative nettlesere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg blir nesten skremmt av noen folk som er her og ikke skjønner hele poenget til EU med dette. Dette har vært oppe 100 ggr, samme diskusjon og fortsatt samme spørsmål og påstander.

 

1. MS har monopol med windows

2. MS bruker makten og legger ved egen programvare

3. Selv om du installerer FF, Safari eller Opera så MÅ du ha IE

Lenke til kommentar
Det kan de jo nå og, berre til å skrive firefox.no så er du imål. Føles litt ut som EU må hjelpe FF og Opera med ignoranse.

Ja, det må de, fordi denne ignoransen har ført til at et firma nærmest har kunnet diktere utviklingen av web'en, noe som er til skade både for ignorantene og oss andre.

 

edit: skriveleif

Endret av Trc
Lenke til kommentar
Pluss at Microsoft sin Silverlight også er skremmende, med tanke på enda et monopol. Nå har riktignok den åpne versjonen moonlight kommet. Men den ligger noen hakk bak.

 

Ein kan spørje seg om det er betre med flash-monopol, enn konkurranse mellom to eller fleire leverandørar, sjølv om ein av dei er MS.

 

Er det slik nå, at man etterhvert skal låses til et bestemt os og en bestemt nettleser for å få tak i den informasjonen man vil? Sist jeg sjekket var NRK nett tv basert på silverlight hvertfall...

Silverlight kjem til fleire operativsystem og nettlesarar, så ein er altså ikkje låst til eit bestemt OS og ein nettlesar. Når det gjeld NRKs nettv, er denne delvis basert på Silverlight, men du i alle fall i OSX kan du framleis bruke Flip4Mac (Windows Media-plug in). NRK skal uansett etterkvart gå over til flash. edit: Men ja, det bør vere eit mål at informasjon er mest mogleg tilgjengeleg og ikkje låst til enkeltformat.

Endret av ttt
Lenke til kommentar
Er det slik nå, at man etterhvert skal låses til et bestemt os og en bestemt nettleser for å få tak i den informasjonen man vil? Sist jeg sjekket var NRK nett tv basert på silverlight hvertfall...
NRK bruker litt forskjellige løysingar. Flash, Silverlight og WMV vert alle brukt, og eg trur no Silverlight berre er eit alternativ til WMV. Ein kan iallfall velge mellom dei to i innstillingane. (Det gjorde kanskje ikkje saka so veldig mykje betre ...)
Lenke til kommentar
Jeg blir nesten skremmt av noen folk som er her og ikke skjønner hele poenget til EU med dette. Dette har vært oppe 100 ggr, samme diskusjon og fortsatt samme spørsmål og påstander.

 

1. MS har monopol med windows

2. MS bruker makten og legger ved egen programvare

3. Selv om du installerer FF, Safari eller Opera så MÅ du ha IE

 

Hadde bare ikke Ms prøvd å bake inn så grundig Os og Nettleser så hadde vi ikke vært i samme situasjonen som i dag.

Microsoft er derimot eksperter på å skyte seg selv i foten, og at de nå blir tvunget til å levere flere nettlesere sammen med operativsystemet sitt er jo bare bra. Med den jalla jobben de har gjort med IE og måten de har herpa alt av html standarer så var det uansett på tide.

Lenke til kommentar
Jeg blir nesten skremmt av noen folk som er her og ikke skjønner hele poenget til EU med dette. Dette har vært oppe 100 ggr, samme diskusjon og fortsatt samme spørsmål og påstander.

Ja, jeg regner med det blir samme runddansen denne gang.

 

Tilfeldig hw-leser: Jeg syns EU er noen kjøtthuer som ikke vil la Microsoft lage sitt OS som de vil osv.

En som har tatt poenget: MS har monopol og har misbrukt dette for å skaffe seg monopol på nettlesere etc.

Tilfeldig hw-leser: Jeg syns EU er noen suppegjøker som ikke vil la Microsoft lage sitt OS som de vil....

En som har tatt poenget: Som sagt allerede, Microsoft har monopol og.....

 

rinse and repeat.

Lenke til kommentar
At Windows lagde en egen utgave uten Media Player er vel deres problem, de kunne jo bare gitt faen i å inkludere Media Player, eventuelt laget et nettsted hvor du kunne laste ned media player fra, og muligens lese litt om konkurrerende løsninger... Eller la deg velge fra tre-fire mediaspillere i installasjonen...

 

Hva er det som er deres problem da? De var EU som tvingte MS til å gjøre dette, og minimalt med mennesker benytter seg av det.

 

Apple har ikke Monopol... men jo, hvis Apple hadde hatt monopol ville de slite med de samme problemene ja :p

 

Apple har vel strengt det samme monopolet på Mac som MS har på "vanlige PCer" (kjenner det vrir seg i magen siden jeg er en sterk motstander av å skille Mac fra PC). Så slik sett kan man argumentere for at Apple må dømmes på lik linje.

Lenke til kommentar
Tror det kan bli problematisk hvis folk kan erstatte IE mot feks. Firefox. Er ikke IE innebygd i Explorer? Kan bli masse krøll.

Det er jo selvfølgelig kun selve programmet "Windows Internet Explorer" som man vil kunne velge om man vil ha eller ei, ikke renderingsmotoren som brukes i alle de andre funksjonene i Windows, som hjelpefiler, etc. På Vista og nyere så trenger man jo ikke IE for å kjøre Windowsupdate lenger.

Og hvem skal bestemme hvilke alternative nettlesere som skal leveres med? Der blir det definitivt krøll hvis noen føler seg utelatt. Finnes sikkert 50 forskjellige nettlesere rundt om.

Det er nok kun de største nettleserne som blir lagt med, ikke all verdens mulige nettlesere. Altså: Firefox, Chrome, Safari og Opera.

Og alle Windows-brukere står veldig fritt til å installere favoritt-nettleseren selv. Bare å gå inn på firefox.com, opera.com eller hvilken som helst annen side.

Dette har jo ingenting med saken å gjøre.

Og midt oppi det hele slipper Apple unna alt bråket. Der har man overhodet ingen valg eller alternativer, men EU bråker ikke med dem..? Merkelig.

Kanskje en idé å lese igjennom forumtråden? Det samme temaet har jo blitt diskutert lengre oppe i forumtråden. Apple slipper unna fordi de ikke har et monopol. Microsoft slipper ikke unna fordi de har et tilnærmet monopol både på nettlesermarkedet og operativsystemmarkedet.

Lenke til kommentar
Pluss at Microsoft sin Silverlight også er skremmende, med tanke på enda et monopol. Nå har riktignok den åpne versjonen moonlight kommet. Men den ligger noen hakk bak.

 

Ein kan spørje seg om det er betre med flash-monopol, enn konkurranse mellom to eller fleire leverandørar, sjølv om ein av dei er MS.

 

Er det slik nå, at man etterhvert skal låses til et bestemt os og en bestemt nettleser for å få tak i den informasjonen man vil? Sist jeg sjekket var NRK nett tv basert på silverlight hvertfall...

Silverlight kjem til fleire operativsystem og nettlesarar, så ein er altså ikkje låst til eit bestemt OS og ein nettlesar. Når det gjeld NRKs nettv, er denne delvis basert på Silverlight, men du i alle fall i OSX kan du framleis bruke Flip4Mac (Windows Media-plug in). NRK skal uansett etterkvart gå over til flash. edit: Men ja, det bør vere eit mål at informasjon er mest mogleg tilgjengeleg og ikkje låst til enkeltformat.

Jeg mener ikke at flash er noe bedre. En åpen standard burde vært på sin plass. Men innen den tid tør jeg påstå at jeg er mer positiv til flash, siden det ikke er ms som utvikler det. Akuratt der er jeg en smule paranoid.

 

Silverlight kommer også til flere platformer ja. Den åpne klienten moonlight. Men den baserer seg fremdeles på silverlight formatet. Og MS står vel fritt til å frigi den koden de selv vil, angående silverlight?

 

Nei, en åpen standard som kan leses av alle er det vi kunne trengt. Internettet er jo tross alt for alle. :)

Lenke til kommentar
Apple har vel strengt det samme monopolet på Mac som MS har på "vanlige PCer" (kjenner det vrir seg i magen siden jeg er en sterk motstander av å skille Mac fra PC). Så slik sett kan man argumentere for at Apple må dømmes på lik linje.

I denne sammenhengen konkurrerer Apple og Microsoft i samme marked, operativsystemmarkedet, og der har Microsoft oppimot 90% markedsandel.

 

På hardwaresiden kan du heller sammenligne Apple med Dell, Acer, Packard Bell osv. De selger ferdig oppsatte maskiner til sluttbruker. Forskjellen er at Apple bruker sitt eget operativsystem.

 

Dersom Dell leverer en PC med Windows har de ikke muligheten til å levere den uten IE. De kan sikkert levere den med en annen nettleser I TILLEGG, men dette betyr jo bare mer arbeid for Dell uten noen klar gevinst.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med de som synes dette blir litt dumt... Om man er et firma som er et objekt for et totalt fritt marked, så er vel nesten alt lov. Men når du har gjort det riktige og opparbeidet deg den store delen av den store kaka, så er alt slikt fy og fy... Ser ikke helt problemet med at folk laster ned den nettleseren de trenger etter å ha installert OSet (noe jeg gjør, siden jeg har allerede alt det jeg trenger på den ene partisjonen, USB lagringsenheten eller den eksterne harddisken. Det kalles for å... TENKE!). Men siden man går slik ut mot Microsoft... Hvorfor tillater man da at google prøver å ta over hele internettet? :p Og for den slags skyld... Intel bruker jo sin monopolstilling også. I det siste setter de jo kjepper i hjulene til Nvidia og deres chipsets for den nye Core i7. Og bare for å få det sagt, så er jeg ingen microsoft fanatiker (synes enkelt og greit de leverer et godt produkt med windows xp ;-)).

Lenke til kommentar
Må si meg enig med de som synes dette blir litt dumt... Om man er et firma som er et objekt for et totalt fritt marked, så er vel nesten alt lov.

Men så er det jo slik at Microsoft også opererer i et regulert marked, og da må de følge lover og regler. Man kan diskutere i det uendelige om det er rettferdig eller ikke, men da bør vel heller temaet være om EUs lovgivning på området er fornuftig eller ikke, og ikke om man er "slemme mot Microsoft" eller ikke.

Lenke til kommentar
Apple har vel strengt det samme monopolet på Mac som MS har på "vanlige PCer" (kjenner det vrir seg i magen siden jeg er en sterk motstander av å skille Mac fra PC). Så slik sett kan man argumentere for at Apple må dømmes på lik linje.

I denne sammenhengen konkurrerer Apple og Microsoft i samme marked, operativsystemmarkedet, og der har Microsoft oppimot 90% markedsandel.

 

På hardwaresiden kan du heller sammenligne Apple med Dell, Acer, Packard Bell osv. De selger ferdig oppsatte maskiner til sluttbruker. Forskjellen er at Apple bruker sitt eget operativsystem.

 

Dersom Dell leverer en PC med Windows har de ikke muligheten til å levere den uten IE. De kan sikkert levere den med en annen nettleser I TILLEGG, men dette betyr jo bare mer arbeid for Dell uten noen klar gevinst.

 

Tja, personlig så er jeg uenig i dette. Apple sine maskiner er ett marked som eksisterer parallelt med det markedet som Dell, Acer, HP osv konkurerer i. Og i dette parallelle markedet har Apple monopol. Når man ikke har mulighet til å andre maskiner med Mac OS (foreløbig ihvertfall) og ikke kan kjøpe Apple maskiner med Windows eller Linux så vil jeg påstå at det er ett marked som skiller seg klart fra det andre markedet. Og i dette markedet så har Apple ett større monopol enn Microsoft har i det andre markedet. Så hvorfor kjemper ikke EU for at Apple tilbyr sine maskiner med Windows og andre nettelsere?

 

Hvordan kan du tro at det vil være mer arbeid for Dell å legge inn en annen nettleser i tillegg til IE på sine maskiner? Tror du virkelig at de må sitte å manuelt installere f.eks. Opera på alle maskinene de selger?

Lenke til kommentar

Nei da, jeg tror EU begynner med å sette et eksempel på microsofts bekostning, selv om jeg synes man kunne finne noe av større betydning å mase på. Altså noe som virkelig hemmer konkurranse (vet ikke akkurat hvor mye penger det er som ligger i nettlesere, men jeg tror det er andre og større markeder som kunne trengt litt tilsyn av EU).

Lenke til kommentar
Silverlight kommer også til flere platformer ja. Den åpne klienten moonlight. Men den baserer seg fremdeles på silverlight formatet. Og MS står vel fritt til å frigi den koden de selv vil, angående silverlight?

Enig i at vi trenger åpne standarder, men Silverlight/moonlight har jeg ikke så stor tro på i den sammenheng. Silverlight virker teknisk sett bra, men moonlight er "dømt" til å bli en etterdilter som strever med å hente seg inn på alt Microsoft finner på med Silverlight. Selv om Silverlight (formatet) skal være åpent så kan vi forvente at dokumentasjonen er på flere titusner av sider i stadig forandring. Med andre ord et katt og mus-spill for å gjøre det mest mulig vanskelig å oppdatere Moonlight.

 

Det vi trenger er en utviklervennlig åpen standard.

Lenke til kommentar
Men siden man går slik ut mot Microsoft... Hvorfor tillater man da at google prøver å ta over hele internettet? :p Og for den slags skyld... Intel bruker jo sin monopolstilling også. I det siste setter de jo kjepper i hjulene til Nvidia og deres chipsets for den nye Core i7. Og bare for å få det sagt, så er jeg ingen microsoft fanatiker (synes enkelt og greit de leverer et godt produkt med windows xp ;-)).

 

1 : Intel har fått smekk mange ganger pga misbruk av monopol, og an nvidia, intel eier faktisk patentene på disse, og det må de få lov å beskytte.

2 : Du syns windows er et godt produkt, og det er akkurat derfor microsoft har monopol, du syns det er bra fordi det eneste du har å samenligne det med er andre windows versioner.

 

Dette kan faktisk ha en knall effekt for å følge standarder på internet, hvis det er en rimelig god sjans for at alle pc'er som kommer levert har en annen browser, inkludert offesielt instalsert / fra oem, må alle følge standarder hvis de vil holde følge med markedet.

Lenke til kommentar
Silverlight kommer også til flere platformer ja. Den åpne klienten moonlight. Men den baserer seg fremdeles på silverlight formatet. Og MS står vel fritt til å frigi den koden de selv vil, angående silverlight?

Enig i at vi trenger åpne standarder, men Silverlight/moonlight har jeg ikke så stor tro på i den sammenheng. Silverlight virker teknisk sett bra, men moonlight er "dømt" til å bli en etterdilter som strever med å hente seg inn på alt Microsoft finner på med Silverlight. Selv om Silverlight (formatet) skal være åpent så kan vi forvente at dokumentasjonen er på flere titusner av sider i stadig forandring. Med andre ord et katt og mus-spill for å gjøre det mest mulig vanskelig å oppdatere Moonlight.

 

Det vi trenger er en utviklervennlig åpen standard.

 

Enig. Det som burde vært gjort med Silverlight/Moonlight, er å la alle utviklerne (fra begge sider) samarbeide om et felles prosjekt, fremfor å ha én gruppe (på MS-siden) som lager kode som så må "kopieres"/re-implementeres av Moonlight-siden. Dette burde forsåvidt gjelde hele plattformen (.NET/Mono), og ikke bare Silverlight.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...