Gå til innhold

Olympus gir deg alt i ett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan vel også bidra med bilder:

..

Diverse med E-420 hvor mesteparten er tatt med 25mm.

Tøffe bilder. Henter "pannekaka" mi på posten i dag, mens jeg venter på 620 kan du si. Hvordan etterbehandlet du de bildene? Eller tok du bare standard RAW-export i Master?

Jeg bruker Photoshop Elements, der jeg justerer diverse til jeg er fornøyd, og så tar jeg en siste runde i Elements sin editor.

Det går stort sett på justering av levels, contrast, osv til det sitter.

Tom

Lenke til kommentar

En stor oppgradering det her. Eneste som virkelig er kjipt er at de fremdeles ikke har fått inn ei fokuslampe, så mao må du ha på en ekstern blitz for å kunne fokusere greit i smådunkle omgivelser. Med en FL-36 på toppen forsvinner litt av vitsen med et lite speilrefleks og 25mm F2.8 pancake i hvertfall, noe som er litt trist..

Vet det er noen som har gått rundt det med å lage en hjemmebygd fokuslampe med dedikert på/av bryter, festet til stativfestet. Kan hende det hadde fiksa problemene.

Lenke til kommentar
Nei, jeg er jo ikke godt vant. Men Olympus har litt å gå på, for å si det sånn.

Tja. Jeg liker å påstå at jeg er godt vendt med søkere, men i praksisk bruk syns jeg faktisk ikke det er så mye merkbar forskjell på E-3 og f.eks. 5D. Har brukt begge i utvidede perioder, dog naturlig nok mest E-3. Det er i alle fall ingen problemer med lysstyrke, skarphet og størrelse på søkeren til E-3. De problemene som kan oppstå med manuellfokus syns jeg er like problematiske med 5D (primært brukt med 50/1.2L ekstensivt over et par dager).

E-4x0 og E-5x0 er noe helt annet. E-1 blir midt i mellom.

Hvorfor er egentlig E-30 så mye dyrere enn konkurrentene sine i samme segment? Tenker på D90 og 50D, de er vel neppe så mye dårligere? Det burde dropet en 2-3 tusen i pris spør du meg, både for å ikke være så nær E-3 i pris og være mer konkurransedyktig mot Canon & Nikon.

Fordi Olympus har apekatter på amfetamin i markedsavdelingen sin.

Alle nye Olympus Speilreflekser kan det. Tror til med E-510 kan det, etter en firmware oppdatering. Det er ikke slik som Nikon som kun har det på noen modeller. Eller som Canon som har det på ingen modeller.

Tom

Jeg tror faktisk ikke E-510 kan det, men der er jeg usikker. Men det er pokker så nyttig, selv om jeg liker Canons løsning bedre, så lenge man har råd til det. For det første opptrer jo ST-E2 (eller hva den heter) som focus assist, for det andre er den mindre sårbar enn en popupblits, og for det tredje ser det rent estetisk bedre ut. Noe som virker mer profft, og det teller av og til.

Ellers skulle jeg ønske at produsentene bare kunne lage en løsning ala power wizzard, det hadde fungert så uendelig mye bedre.

Lenke til kommentar

Blir kansje veldig off topic men

En annen ting jeg kom til å tenke på. Husker jeg så at Olympus også skulle slenge seg på micro 4/3. Glemmer nok ikke lett det utrolige oldschool prototype kameraet i brun farge de viste i fjor en gang. Synes den så digg ut. Noen som vet noe mer om den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den kommer eksakt på 27.04.09 til butikken, ikke før ikke senere.

Enn visst fotokjede har kjøpt opp hele kvantum for April/Mai av Olympus Norge... :-)

Vet ikke hvis det teller som informasjon på den direkte spørsmål eller som snikreklame...hvis enn brukermoderator vil tar det bort så er det helt greit!

Stephan

Lenke til kommentar
Vet ikke hvis det teller som informasjon på den direkte spørsmål eller som snikreklame...hvis enn brukermoderator vil tar det bort så er det helt greit!
Vi lar tvilen komme tiltalte tilgode - og lar den passere. Det er av allmennhetens interesse å vite når kameraet er i butikken...
Lenke til kommentar
Den kommer eksakt på 27.04.09 til butikken, ikke før ikke senere.

Enn visst fotokjede har kjøpt opp hele kvantum for April/Mai av Olympus Norge... :-)

Stephan

og prisen blir ...

Lenke til kommentar

Hehe, Tom. Jeg kjøpte nettopp E-3, jeg. Kom til å herpe blitzskoen på E-510 + totalherpa FL-36, så da ble det visst E-3, og så kommer det en FL-50R i posten om noen uker..

E-3 = fin. Men den er jo ganske stor, så jeg kan skjønne at noen har lyst på E-30 istedet.

Må medgi at jeg tilslutt har lyst til å ha en liten luring i tillegg. Når E-620 går for under 3500 kr for huset, så skal jeg vurdere saken..

Lenke til kommentar

Har E-420, så den lille luringen er allerede på plass.

Det er erstatningen av EOS 30D som må planlegges. E-3 er jo klart en kandidat den også, men jeg har egentlig ikke behov for værtetting da jeg er allergisk mot vått vær.

Men før den tid, så må jeg se å få lånt meg en 14-54mm f/2.8-3.5 noen dager, for å se om 4/3 platformen egentlig er dit jeg vil.

Tom

Lenke til kommentar
Men før den tid, så må jeg se å få lånt meg en 14-54mm f/2.8-3.5 noen dager, for å se om 4/3 platformen egentlig er dit jeg vil.

God idé. Jeg lider av Bokeh envy, men ellers er jeg veldig godt fornøyd med 4/3.. Samtidig - du har jo også 25mm/2.8 du også, så da har du jo følt på kreativiteten hvor stor begrensningen er. :)

Lenke til kommentar

@ bokeh: Jeg synes bokehen jeg får med mitt 4/3 utstyr er helt nydelig.. -Hva er det vi ikke liker? Eller liker bedre med andre system?

@ pris (E-620): japanphoto.no sier ca 6300,- i dag, så jeg antar at det ikke er så langt unna hva det vil gå for når det kommer.

@ E-30: fantastisk oppgradering fra E-510! Er bedre på alle punkter (enn E-510), og jeg har enda ikke funnet ting jeg ikke liker med kameraet.

@ pris (E-30): E-30 er ikke helt D300, men det er heller ikke (så "svakt" som) D90 (på punkter som kan sammenliknes) så det å sette E-30 opp mot D90 i forsøk på å snakke ned prisen på E-30 ser ikke jeg. Dersom du ikke plukker opp et E-3 hos JapanPhoto til 10k, må du ut med ca 13000,- (for E-3), og med E-620 rundt 6300,- er pt ikke prisen på E-30 så halvgal. Sleng på blits eller batterigrep (kampanje går ut i morra) så er prisen for E-30 ca 8500,-

Med E-300 og E-510 på samvittigheten med klare ønsker om "mer" kamera neste gang jeg skulle handle var ikke valget om E-30 framfor E-620 vanskelig.

Lenke til kommentar
@ bokeh: Jeg synes bokehen jeg får med mitt 4/3 utstyr er helt nydelig.. -Hva er det vi ikke liker? Eller liker bedre med andre system?

Bokeh er nydelig. Men hos de andre systemene holder en f/2.8-zoom der vi trenger sub-f/2-fastoptikk for å få samme atmosfæriske uttrykk i en scene. Jaja. I andre situasjoner er de andre snikmisunnelige på vår lille sensor når de prøver å ta et bilde med stor DoF i lite lys.. :)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...