Ottesen Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Heisann... Var akkurat hos en kamerat og monterte vannkjøling og satt in et radeon 4870x2 skjermkort. Cpun er en q6600 og abit ix38 quad gt hovedkort. 680w psu av ukjent merke. Vi skulle overclocke cpu'n litt og trodde dette skulle gå fint. Men feks ved 1,50v i bios\windows så falt volten ned til rundt 1,4v ved load. Jo mer volt på cpu, jo mer voltdrop ble det. 12v som jeg regner med skal holde 12v falt også helt ned til 11,60-11,75v ved load. Hvorfor ? For liten\dårlig psu ? Mvh Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Msi hovedkort? Om Caps på hovedkort ikke greier å stabilisere strømmen så kan det faktisk også være hovedkortet sin skyld og ikke psu. Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 680W burde være mer enn nok.. Har vanskelig for å tro at det oppsettet trekker mer enn 400W. Har du sjekket vCore med multimeter/voltmeter og ikke bare i BIOS/windows? Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Msi hovedkort?Om Caps på hovedkort ikke greier å stabilisere strømmen så kan det faktisk også være hovedkortet sin skyld og ikke psu. Abit ix38 quad gt hovedkort... 680W burde være mer enn nok.. Har vanskelig for å tro at det oppsettet trekker mer enn 400W. Har du sjekket vCore med multimeter/voltmeter og ikke bare i BIOS/windows? Har ikke sjekket med multimeter\voltmeter, litt usikker på hvordan jeg gjør det. Jeg regner med at 400w ville iallefall vært for lite, 4870x2 drar mye strøm... Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Hvis du vet hvor mye det dropper så kompenserer du det bare i biosen, må selv sette 1,6v for og få 1,5v under load( P45 Extreme ). Har ikke så veldig mye og si egentlig. Men det der varierer fra hk til hk, alle mine hk dropper...hvor mye..det varierer=) Har du noe som heter Load line com. i bios? Har du sjekket om hket har noen innstillinger i bios som kan rette litt på droopen? Endret 24. februar 2009 av Fluesopp Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Husker ikke om det er noe load line i bios. Selv om cpu volten dropper så skal vel ikke 12v volten droppe også ? På min gamle cpu (e6850) og den nye e8600 nå så har jeg KANSKJE vdrop ifra 1,34 til 1,33v.....og det er absolutt max. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 vdroppen skal ikke påvirke 12v som jeg vet Skal ta og teste i morra selv Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 På min pc står alltid 12v helt rolig. Fikk testet litt idag på pc'n til kompisen, og jo mer\kraftigere skjermkort og overclock jeg satt på jo mer gikk 12v ned... Men på slutten nå så virket det som hovedkortet streika helt, masse feilmeldinger og vi var 2 som gikk igjennom alt av ledninger og koblinger... testet forskjellinge hdd,skjermkort og ram uten hell. Men dette hadde skjedd flere ganger før også tydeligvis. Virker som hovedkortet kødder noe så veldig... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Abit ix38 Quad GT har en "normal" VDroop, dvs. rundt 0.05. Ikke noen setting i BIos for å kompensere dette (slik noen Gigabyte og Asus hk har). Sikkert ett og annet eksemplar som drooper ennå mer. 680w PSU av "ukjent" merke med Q6600 + HD4870x2 høres ut som en resept for trøbbel. Dersom man har tenkt å overklokke. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Abit ix38 Quad GT har en "normal" VDroop, dvs. rundt 0.05. Ikke noen setting i BIos for å kompensere dette (slik noen Gigabyte og Asus hk har).Sikkert ett og annet eksemplar som drooper ennå mer. 680w PSU av "ukjent" merke med Q6600 + HD4870x2 høres ut som en resept for trøbbel. Dersom man har tenkt å overklokke. Jepp, det jeg trodde. Jo mer volt jeg satt opp jo mer volt drop. Ble bestillt ocz 1000w psu, e8600 og bøst gigabyte hovedkort. Så nå bør det hjelpe Takk for svar Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Da kom cpu og hovedkort til kompisen idag, ble rett opp på 4,6ghz og 10 sec superpi 1m. Og 21,5k 3dmark06. Har ikke fått psu'n ennå, og det virket faktisk som hovedkortet var synderen. pc'n fungerte bra nå... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Jeg hadde Abit ix38 og q6600 og klokket den stabilt til 3,8ghz uten problem. Det var et lite vdrop på 0,04-0,05 mener jeg på. Strømforsyningen jeg brukte var en PCP 1200. Kjørte også en Enermax 850w på det oppsettet. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Da kom cpu og hovedkort til kompisen idag, ble rett opp på 4,6ghz og 10 sec superpi 1m. Og 21,5k 3dmark06. Har ikke fått psu'n ennå, og det virket faktisk som hovedkortet var synderen. pc'n fungerte bra nå... Når du gikk over til en dualcore cpu, så kan du ikkje si at det er hovedkortet sin feil. Litt forskjell på dualcore og quad når det gjelder hvor mye strøm den trekker Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Da kom cpu og hovedkort til kompisen idag, ble rett opp på 4,6ghz og 10 sec superpi 1m. Og 21,5k 3dmark06. Har ikke fått psu'n ennå, og det virket faktisk som hovedkortet var synderen. pc'n fungerte bra nå... Når du gikk over til en dualcore cpu, så kan du ikkje si at det er hovedkortet sin feil. Litt forskjell på dualcore og quad når det gjelder hvor mye strøm den trekker Ja, det er jo sant. Men nå har vi også på radeon 4870x2 og med den andre cpu'n hadde vi på gammelt skjermkort på hele 256mb. Så endel forskjell i strømforbruk. Med nye hovedkortet var det ikke noe vdrop heller pga load line calibreringa til gigabyte, noe som er sweet. På gamle hovedkort og psu fikk vi vdrop på over 0.1v noen ganger... Edit: Han kompisen har også mye bedre av en dual core, siden dem nye radeon driverene drar skjerkortet med av cpu'n. Feks i 3dmark06 så går frames'en opp noe sykt når man har mer mhz på cpu. Bare se på disse bildene på hvor mye skjermkort får mer i score av mer mhz på cpu. Endret 28. februar 2009 av Ottesen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå