Gå til innhold

Sette opp fast IP til ruteren

Anbefalte innlegg

Her hjemme har Lyse. Vi har en ruter som har 2 TV-inngang til vår Lyseboks, 1 internett inngang og noen som er til telefon. Vi har i huset 2 stasjonære som bruker kabel. Denne ruteren er ny siden den gamle røyk etter ett strømbrudd. Den gamle hadde da 4 Internett innganger som vi både kunne bruke til TV-boksen. Det var ganske enkelt å koble til fast IP me den gamle ruteren for da kunne jeg bare bruke fast IP ved å gå på Kontrollpanel(Vista) og Tilpass og skrive inn infoen jeg fikk fra Lyse. Det som er ganske irriterende på denne nye ruteren er at det bare er 1 inngang til internett så vi måtte da koble sånn at det blir ruter til ruter og det betyr flere internet innganger. Så den ruteren som blir koblet til er en Linksys WRT54G.

Det som står som vi får fra Lyse er "Du kan nå benytte IP-adressen (xxx.xxx.xx.xxx) på en pc, server, brannmur, eller ruter hos deg selv. IP-adressen i vår ende (din default gateway) blir da (xxx.xxx.xx.xxx) med subnet maske (255.255.255.252). Primary DNS (xxx.xxx.xx.xx), secondary DNS (xxx.xxx.xx.xx)". Jeg prøvde sette opp alt dette i Kontrollpanel o.s.v. men fungerte ikke, og siden det stod at jeg kunne bruke den på en ruter så satte jeg alt dette på min Linksys ruter. Men plutselig så hadde jeg ikke internett i det hele tatt, kunne ikke engang koble til min egen ruter så jeg ble helt gal i hodet. Sjekket til og med cmd>ipconfig men der stod det ingenting. Så heldigvis har jeg en laptop her og sjekket om jeg kunne få tilgang til internet der ifra og det fikk jeg men kom meg ikke innpå ruteren, så jeg sjekket ipconfig igjen og der ser jeg min egen fast ip og kunne bruke Standard gateway der og komme meg inn på ruteren. Så det jeg fant ut er at jeg kan bare bruke fast IP til en datamaskin. Det er bare meg og far som bruker stasjonær med kabel, far brukte aldri fast IP.

Så til det endelig spørsmålet: Hvordan kan jeg få bruke fast IP igjen på min egen datamaskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det eneste en switch gjør er å fungere som en portreplikator. Det blir som en USB-hub f.eks. der du kobler den til en usb-inngang i pc-en, så får du f.eks. 4 usb-porter ekstra du kan bruke.

Her har du en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316901

Har ikke prøvd denne selv, men har hatt gode erfaringer med d-link tidligere :)

Ser bra ut det, skal se på det senere. Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...