Gå til innhold

Asus P5E X38 eller X48, hvilket kort er det beste?

troutmaster

Anbefalte innlegg

Som emne beskriver. X48 er nyere, det vet jeg. Men jeg stusser noe når jeg ser at X38 er priset høyere enn X48. Som kan ses her. Går ut fra at også P5E X48 også støtter PCI Express x16 x2 i Crossfire som X38 gjør det? Har bare interesse for et av disse kortene, er ikke ute etter forslag om andre hovedkort. Takker hvis noen tar seg tid til en vel fundert anbefaling av hvilket som er det "beste" av de to nevnte hovedkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen mellom X38 og 48 er at X48 har offisiell støtte for 1600MHz FSB som da innebærer QX9770 CPUen og kun denne.

Ellers har X48 noen få ekstra MHz over X38 i høyest mulig FSB.

Grunnen til at X38 er dyrere skyldes nok rot fra webbutikker og at de ikke har justert prisene sine.

Lenke til kommentar
Da takker jeg for alle svar. Det eneste jeg gjerne vil ha avklart er at P5E X48 hovedkortets Crossfire ikke faller til x8, men beholder x16 hastighet.

Det er 32x PCI-E 2.0 lanes fra nordbrua og ikke bare 16x slik som på P45.

X serien har også to andre knapper over P45 og den ene er at det er oftest lettere å få andre ting til å funke i nordbru slotten og dette er ikke samme problemet som er kjent over Intel plattformen hvor taping av noen tilkoblinger gjorde susen, problemet har de som har forsøkt å hacke til SLi på 775 plattformen beskrevet.

Du kan få det til på X serien, men på P45 kan du bare glemme SLi hack, det går bare ikke å implentere.

Andre knappen ligger i sørbrua, og at du ofte får ett 4x spor som er PERFEKT til en RAID kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...