kybstud Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Jeg har Linux Mint og bruker Opera. Sitter på en helt ok Dell Latitude 600 eller hva den heter. Jeg installerte flashplayer fra adobe sine sider. Filene ble lagret på mozilla-mappa med fungerte bare i Opera, ikke i FF. Men flashplayeren i Opera fungerte meget dårlig og jeg kunne f eks ikke se en youtube film engang, det hakker og fargene blir feil før hele nettleseren låser seg. Så jeg tenkte jeg skulle starte på en ny frisk med flashplayer, og fant frem denne siden http://linuxowns.wordpress.com/2008/08/12/...0-rc-on-ubuntu/ . Derfra slettet jeg flashplayer ved hjelp av terminalen og skulle fjerne den .so-fila, men så står det at jeg ikke har rettigheter. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har det, jeg er jo eneste bruker. Nå fungerer ikke flashplayer, det står at jeg ikke har den og når jeg laster ned kan jeg ikke installere, da jeg har en senere versjon står det. Mplayer fungerte også sykt dårlig, og bestemte meg for å disable mplayer som default til å lese av wmv på nettet, for å legge inn wmp-filene selv. Det fikk jeg ikke anledning til fordi jeg ikke hadde tilgang. Så når jeg gjorde mplayer default igjen funker bildet, men ikke lyden. *Hvorfor hakket youtube så sykt? *Hvorfor har jeg ikke rettigheter nok til å slette filer på datamaskinen min? *Hvorfor får jeg ikke lyd på mplayer? *Hvorfor fungerer det enda dårligere i FF? *Er det ikke bedre alternativer enn mplayer? Hadde satt sykt pris på hjelp, har slitt med dette helt siden jeg ordnet med Linux for noen måneder siden. Og spesielt at jeg ikke kan se videoer og flashanimasjoner tar livet av meg. På forhånd takk Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 *Hvorfor hakket youtube så sykt? Selv hadde jeg litt problemer med Opera uten flashblock. Den kunne ha en tendens til å gå i lås (bruke 99% CPU) hvis alle sider fikk spille av flash som de ville. Merk at jeg vanligvis har en 50-100 sider oppe. *Hvorfor har jeg ikke rettigheter nok til å slette filer på datamaskinen min? Kun root/superbruker har rettigheter til å herje med systemfiler, naturlig nok. I terminalen kan du eskalere til superbruker ved å putte sudo forran en kommando. Trenger du å starte et grafisk program med superbruker-rettigheter så kan du skrive gksu forran når du launcher programmet (alt + f2). *Er det ikke bedre alternativer enn mplayer? Til FF finnes det en plugin som heter Mediaconnectivity. Den lar deg åpne strømmer på nettet til en ekstern media-avspiller som feks VLC. Ser mange skryter av den, men tror ikke det finnes noe slik til Opera. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Etter Flash 10 kom, har jeg igrunn ikke hatt noe problemer med flash, verken i Opera eller Firefox, selv på Eee'en (som er en relativt svak maskin). Bruker adblock, men ikke flashblocker. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Men hvordan får jeg opp Datamaskinsutforskeren som superbruker? Steg for steg liksom. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 alt + f2 (henter opp launcheren) gksu nautilus (gksu for superbruker, nautilus er filbehandleren din) (skriv inn ditt brukerpassord) Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Men jeg har fulgt disse instruksjonene: http://linuxowns.wordpress.com/2008/10/15/...layer-10-final/ Men enda står det at den er installer når jeg prøver på nytt, selv om den ikke fungerer engang. Kan jeg ikke installere over den gamle elns? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Uhm. Flashplayer 10 final er i repoene, og er sannsynligvis allerede innstalert. Men du kan reinnstalere fra pakkerbehandleren (som er riktig måte å håndtere programvare på i Linux). Synaptic Package Manager finner du under System -> Administrasjon Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Ok, ja flashplayer var forhåndsinstallert, men hvordan reinstallerer man det? Når jeg høyreklikker på ikonet kan jeg ikke velge mark for reinstallation, jeg kan bare markere for fjerning. Betyr det fjerning fra datamaskinen eller fra listen over programmer? Må bare være helt sikker, sorry for min nubness. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Da fjernes alt den pakken innholder fra datamaskinen, og markerer pakken som ikke innstalert. Når du igjen markerer den for innstalasjon blir det automatisk lastet ned fra nettet, innstalert og registrert i pakkebehandleren. Vet ikke helt hvorfor du ikke bare kan markere den for reinnstalasjon da men... Du vil til en hver tid ha en liste over all tilgjengelig programvare som ligger i pakkebrønnene dine i pakkebehandleren. Dette er anbefalt måte å innstalere ting på i Linux. Du kan selvfølgelig søke og alt slik. Og når systemet blir oppdatert så oppdateres ALL programvare som er registrert i pakkebehandleren, til og med tredjepartsgreier som java og flash Genialt ikke sant? Nå vet jeg ikke med Mint, men i Ubuntu har du en også et forenklet grensnitt til denne pakkebehandleren som heter "Add/Remove Programs" eller lignende. Fungerer fint til enkle oppgaver. EDIT: er det 64bit du bruker forresten? Endret 24. februar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Er så takknemlig for at dere gidder å hjelpe meg Ja, den oppdateringstjenesten er det beste med Linux, uten tvil. Da skal jeg reinstallere, også se hva som skjer. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Nå skjedde det noe rart. Når jeg "avinstallerte" trykket jeg på removal og ikke complete removal. Og nå kan jeg enten trykke på install eller på complete removal. Valgte ikke complete removal for å være på den sikre siden først. Men da jeg skulle installere igjen, stod det at det var feil i konfigurasjonen eller noe sånt. Så jeg tok complete removal og nå finner jeg ikke flashplayeren igjen for å installere. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke finner den igjen. Jeg kan ikke ta complete removal på andre filer som ikke er installerte, det stod at jeg også slette "configuration files". Skjønner lite nå. Skal jeg bare laste ned .deb fra adobe selv da eller? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det er mulig at flashplayeren i Mints tilfelle kun følger med på disken og ikke ligger i repoet på deres server, men jeg vet ikke nok om Mint til å si det for sikkert. .deb fil er fint vettu, den integreres med pakkebehandleren. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Ok, nå vurderer jeg seriøst å formatere hele driten. Jeg kan ikke installere fordi: "A later version is already installed" Jeg har jo avinstallert det på alle Guds måter, inn og ut. Jeg har tatt complete removal og finner ikke installasjonsfila på pakkebehandleren engang. Mulig? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Skaff fra adobe ja, enkleste det om du vil. Forresten har du comiz (f.eks fusion?) aktivert? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Det sier meg desverre ingenting... Det må være ett eller annet jeg gjør feil. Jeg får ikke avinstallert... Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Det sier meg desverre ingenting... Det må være ett eller annet jeg gjør feil. Jeg får ikke avinstallert... I Synaptic trykker du på Search-knappen (ikke skriv rett i feltet), søk på flashplugin-nonfree, evt Adobe Flash Player. Burde komme opp om du har den installert. Ser nå at selve pluginen ikke ligger i pakken, men blir lastet ned fra Adobe sin nettside når man installerer pakken. Endret 25. februar 2009 av oj88 Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Jippi! Gulla greit. Fikk ikke hverken installert, avinstaller eller brukt flashplayer. Men i dag kom det en automatisk oppdatering og nå funker den igjen! OG NÅ HAKKER IKKE YOUTUBE!! Men lyden i mplayer funker enda ikke Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 mplayer plugin eller mplayer generelt? Gjelder det alle kodeks/nettsider eller kun enkelte? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Det er pluginen. Vet ikke om det kun er få. Men jeg vet i alle fall at det ikke funker på WMV(f eks nrk), og i tillegg funka det ikke på denne videoen: http://tv.hegnar.no/index.php?vid=5937&q=mid Om det ikke er en wmv er det vel feil på alle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå