arne95 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hei, jeg er en 16 år gammel gutt, er utrolig usikker på hva jeg skal bli når jeg "blir stor." Tanken på å jobbe i forsvaret har slått meg, og det virker interessant. Tenker da mest på infanterist i Telemarks Bataljonen eller lignende. Vet ikke så mye om hvordan det er å jobbe i forsvaret etc. har ikke akkurat gjort så grundig research Kan virke som om jeg har litt lite grunnlag for å ha lyst å jobbe i forsvaret om du ser på hvor masse jeg vet, men iallefall, jeg har noen spørsmål: Hvor mye fri har du? Altså hvor ofte er det mulighet for å dra hjem og besøke familien og venner om jeg f.eks. er i Afghanistan eller bare her i Norge. Hva ligger lønna på sånn ca? Uff, fikk litt jernteppe der, kommer ikke på mer å spørre om, kommer sikkert mer etterhvert Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 jeg har noen spørsmål: Hvor mye fri har du? Altså hvor ofte er det mulighet for å dra hjem og besøke familien og venner om jeg f.eks. er i Afghanistan eller bare her i Norge. Hva ligger lønna på sånn ca? Virker som du er mest opptatt av penger og fritid. Da er ikke forsvaret veien å gå i disse dager. Det var mye bedre betalt før. Du som grådig moldenser burde tenke i andre baner. Sist jeg fikk tilbud lå lønnen på ca. 43500 i mnd. på oppdrag, og da har du i realiteten aldri fri. Jeg tjener like bra sivilt (tatt alt i betraktning), så jeg ser ikke noen årsak til å sitte der nede å sture (jeg har et par kompiser der nede nå, og de spør etter råd om kjøp av gaminglaptop fordi de kjeder rævva av seg). Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 i afghanistan eller INTOPS generellt er det få muligheter til å møte familie og venner i Norge. man er i INTOPS i 6mnd om gangen, og har vel ikke mer enn 2-3 hjemreiser i løpet av den perioden, tror jeg. her i Norge varierer det etter hva man gjør, men det er absolutt mye større muligheter til å besøke venner og familie i Norge. lønna i Afghanistan ligger oftest på ca ~50 000 (ihvertfall i følge de jeg har snakket med). at de kjeder seg varierer nok, jeg har ofte kontakt med diverse folk der nede, ofte klager de over at de har for mye å gjøre. Lenke til kommentar
arne95 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Ok, takk, har noen flere: - Hva må man være kunne mestre og være god på, og har karakterene og valg av videregående mye å si? - Hvilke sorter fysiske problemer som problemer med helse kan ha noe å si? - Om man er hjemme i Norge og jobber, hvor lang er arbeidsdagen? Og kan man på en måte bare dra hjem etter du er ferdig eller sover du i "basen"? Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Ok, takk, har noen flere: - Hva må man være kunne mestre og være god på, og har karakterene og valg av videregående mye å si?Karakterer fra vgs har ikke en pøkk og si. - Hvilke sorter fysiske problemer som problemer med helse kan ha noe å si? Hva i helvete er det du snakker om? - Om man er hjemme i Norge og jobber, hvor lang er arbeidsdagen? Og kan man på en måte bare dra hjem etter du er ferdig eller sover du i "basen"? Du er ikke i Norge når du jobber i A-stan. Hva er det du snakker om? Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 lønna i Afghanistan ligger oftest på ca ~50 000 (ihvertfall i følge de jeg har snakket med). Da har de mer betalt pga grad, er du menig ligger lønnen nærmere 40 laken. Dersom du blir i et år slipper du å betale skatt (tror jeg), men det gjelder vel ikke moldenseren? Lenke til kommentar
arne95 Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Sorry, er ikke så god til å formulere setninger Skal prøve å forklare. - Hvilke sorter fysiske problemer som problemer med helse kan ha noe å si? Hva i helvete er det du snakker om? Dårlig syn, dårlig hørsel, astma etc. - Om man er hjemme i Norge og jobber, hvor lang er arbeidsdagen? Og kan man på en måte bare dra hjem etter du er ferdig eller sover du i "basen"? Du er ikke i Norge når du jobber i A-stan. Hva er det du snakker om? Hvem sa noe om A-stan? Om jeg jobber ett-eller-annet sted i Norge i forsvaret, hvor lenge må jeg jobbe om dagen, og er det liksom sånn at man har egen bolig å stikke hjem til, eller blir man i basen når du har fri? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 - Om man er hjemme i Norge og jobber, hvor lang er arbeidsdagen? Og kan man på en måte bare dra hjem etter du er ferdig eller sover du i "basen"? Du er ikke i Norge når du jobber i A-stan. Hva er det du snakker om?Hvem sa noe om A-stan? Om jeg jobber ett-eller-annet sted i Norge i forsvaret, hvor lenge må jeg jobbe om dagen, og er det liksom sånn at man har egen bolig å stikke hjem til, eller blir man i basen når du har fri? Arbeidsdagen er fra 0730-1530 på vanlige dager på leir. Du har et sted å sove på leir eller du kan dra hjem med en gang du er tredd av, men husk at TMBN er stasjonert på Rena i Hedmark, altså i langt uti skogen. Grunnen til at folk sannsynligvis nevner Afgahnistan er at for å verve deg i f. eks. TMBN må du signere en villighetskontrakt for INTOPS. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Gjennomfør førstegangstjenesten først. For det første vet du selv om du faktisk vil jobbe i forsvaret senere (det er ikke for alle), for det andre har du mye større sjanse til å få gode og relevante svar på det du eventuelt måtte lure på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå