Gå til innhold

Spørsmål angående forsvaret.

arne95

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt, er utrolig usikker på hva jeg skal bli når jeg "blir stor."

Tanken på å jobbe i forsvaret har slått meg, og det virker interessant.

Tenker da mest på infanterist i Telemarks Bataljonen eller lignende.

Vet ikke så mye om hvordan det er å jobbe i forsvaret etc. har ikke akkurat gjort så grundig research :p Kan virke som om jeg har litt lite grunnlag for å ha lyst å jobbe i forsvaret om du ser på hvor masse jeg vet, men iallefall, jeg har noen spørsmål:

Hvor mye fri har du? Altså hvor ofte er det mulighet for å dra hjem og besøke familien og venner om jeg f.eks. er i Afghanistan eller bare her i Norge.

Hva ligger lønna på sånn ca?

Uff, fikk litt jernteppe der, kommer ikke på mer å spørre om, kommer sikkert mer etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har noen spørsmål:

Hvor mye fri har du? Altså hvor ofte er det mulighet for å dra hjem og besøke familien og venner om jeg f.eks. er i Afghanistan eller bare her i Norge.

Hva ligger lønna på sånn ca?

Virker som du er mest opptatt av penger og fritid. Da er ikke forsvaret veien å gå i disse dager. Det var mye bedre betalt før.

Du som grådig moldenser burde tenke i andre baner.

Sist jeg fikk tilbud lå lønnen på ca. 43500 i mnd. på oppdrag, og da har du i realiteten aldri fri. Jeg tjener like bra sivilt (tatt alt i betraktning), så jeg ser ikke noen årsak til å sitte der nede å sture (jeg har et par kompiser der nede nå, og de spør etter råd om kjøp av gaminglaptop fordi de kjeder rævva av seg).

Lenke til kommentar

i afghanistan eller INTOPS generellt er det få muligheter til å møte familie og venner i Norge.

man er i INTOPS i 6mnd om gangen, og har vel ikke mer enn 2-3 hjemreiser i løpet av den perioden, tror jeg.

her i Norge varierer det etter hva man gjør, men det er absolutt mye større muligheter til å besøke venner og familie i Norge.

lønna i Afghanistan ligger oftest på ca ~50 000 (ihvertfall i følge de jeg har snakket med). at de kjeder seg varierer nok, jeg har ofte kontakt med diverse folk der nede, ofte klager de over at de har for mye å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok, takk, har noen flere:

- Hva må man være kunne mestre og være god på, og har karakterene og valg av videregående mye å si?

- Hvilke sorter fysiske problemer som problemer med helse kan ha noe å si?

- Om man er hjemme i Norge og jobber, hvor lang er arbeidsdagen? Og kan man på en måte bare dra hjem etter du er ferdig eller sover du i "basen"?

Lenke til kommentar
Ok, takk, har noen flere:

- Hva må man være kunne mestre og være god på, og har karakterene og valg av videregående mye å si?Karakterer fra vgs har ikke en pøkk og si.

- Hvilke sorter fysiske problemer som problemer med helse kan ha noe å si? Hva i helvete er det du snakker om?

- Om man er hjemme i Norge og jobber, hvor lang er arbeidsdagen? Og kan man på en måte bare dra hjem etter du er ferdig eller sover du i "basen"? Du er ikke i Norge når du jobber i A-stan. Hva er det du snakker om?

Lenke til kommentar
lønna i Afghanistan ligger oftest på ca ~50 000 (ihvertfall i følge de jeg har snakket med).

Da har de mer betalt pga grad, er du menig ligger lønnen nærmere 40 laken. Dersom du blir i et år slipper du å betale skatt (tror jeg), men det gjelder vel ikke moldenseren?

Lenke til kommentar

Sorry, er ikke så god til å formulere setninger :p Skal prøve å forklare.

- Hvilke sorter fysiske problemer som problemer med helse kan ha noe å si? Hva i helvete er det du snakker om?

Dårlig syn, dårlig hørsel, astma etc.

- Om man er hjemme i Norge og jobber, hvor lang er arbeidsdagen? Og kan man på en måte bare dra hjem etter du er ferdig eller sover du i "basen"? Du er ikke i Norge når du jobber i A-stan. Hva er det du snakker om?

Hvem sa noe om A-stan? Om jeg jobber ett-eller-annet sted i Norge i forsvaret, hvor lenge må jeg jobbe om dagen, og er det liksom sånn at man har egen bolig å stikke hjem til, eller blir man i basen når du har fri?

Lenke til kommentar

Hvem sa noe om A-stan? Om jeg jobber ett-eller-annet sted i Norge i forsvaret, hvor lenge må jeg jobbe om dagen, og er det liksom sånn at man har egen bolig å stikke hjem til, eller blir man i basen når du har fri?

Arbeidsdagen er fra 0730-1530 på vanlige dager på leir. Du har et sted å sove på leir eller du kan dra hjem med en gang du er tredd av, men husk at TMBN er stasjonert på Rena i Hedmark, altså i langt uti skogen.

Grunnen til at folk sannsynligvis nevner Afgahnistan er at for å verve deg i f. eks. TMBN må du signere en villighetskontrakt for INTOPS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...