Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

oppussing av felger

Anbefalte innlegg

hei

jeg tenkte jeg skulle hive meg på å få pusset opp felgene til våren kommer, men har aldri gjort slikt før. har skjønt at man må pusse de ned og lakkeres , men jeg trenger en detaljert forklaring (feks hvilket sandpapir, hvilken type lakk og evt hvilken type klarlakk)

her er noen bilder av en av de "fineste" felgene. de som står bak ser mye værre ut. de feltene som ser ut som måkeskit er liksom eir eller hva jeg skal kalle det og så er de områdene forhøyet litt. liksom klumpete på en måte. ikke slett flate som følger overflaten

aronbowlerfelgerogprer001.jpg

aronbowlerfelgerogprer002.jpgaronbowlerfelgerogprer003.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

då er vi kommet litt avgårde og fått litt tips her og der

kjøpte DUXOLA malingsfjerner på obs bygg og her er etter 4 strøk og spylt av med hageslange mellom hver gang (skulle hatt høytrykkspyler ja)

oppussingavfelgerogvenusnrmnen003.jpg

her er etter 5 strøket. spylt av og brukt isskarpe av plast for å fjerne resten

oppussingavfelgerogvenusnrmnen004.jpg

nedmatting av hele felgen med 3m bride pad (geniale greier istedet for å pusse med stivt sandpapir

oppussingavfelger1001.jpg

fant ut idag at jeg har ekte bbs skrudde felger med titanskruer så imorgen skal felgene deles for å få gjort det ordentlig

Lenke til kommentar

da har jeg fått delt opp den ene felgen. gikk fint som bare det med elektrisk muttertrekker, bitsen og 10-er pipe

felgdeltito002.jpg

alt såg lissom så mye bedre ut før jeg delte den :)

felgdeltito001.jpg

har hørt rykter om at rustløsere som feks wd-40 og 5-56 funker fett på alu, men på hvilken måte. hjelper det å spraye litt 5-56 på eir-en?

Lenke til kommentar
har hørt rykter om at rustløsere som feks wd-40 og 5-56 funker fett på alu, men på hvilken måte. hjelper det å spraye litt 5-56 på eir-en?

5-56 og WD-40 er universalsprayer, ikke rene rustløsere. (Type produkter som passer best i skuffen på kjøkkenet, spør du meg selv om jeg jobber med en av dem.)

Men rustløsere er ikke noe for å bli kvitt irr uansett hvis du skal lakkere, de er tross alt tyntflytende og krypende fett. Saltholdig irr må du bli kvitt, men dette løser seg opp med kokende vann. ellers er det bare å pusse ned restene og så lakkere.

Lenke til kommentar

Blir bra dette. :) Kan jeg foreslå polert kant og fargematchet senter i felgen (spørs hvilken bil det er til da). Når du først går så grundig til verks, på ordentlige felger, kost på dem pulverlakkering - ikke ta grovsmedmetoden og lakker dem med boks.

Pulverlakk blir penere, og tåler mye mer (felgen får jo tross alt ikke lite "juling" i form av steinsprut, veisalt, bremsestøv som fjernes med avfetting etc.) og er ikke så fryktelig dyrt.

Lenke til kommentar
Blir bra dette. :) Kan jeg foreslå polert kant og fargematchet senter i felgen (spørs hvilken bil det er til da). Når du først går så grundig til verks, på ordentlige felger, kost på dem pulverlakkering - ikke ta grovsmedmetoden og lakker dem med boks.

Pulverlakk blir penere, og tåler mye mer (felgen får jo tross alt ikke lite "juling" i form av steinsprut, veisalt, bremsestøv som fjernes med avfetting etc.) og er ikke så fryktelig dyrt.

her bilen de skal på/har vært på

IMG_0875.jpg

jeg har veldig lyst på en polert kant og svart blankt senter og skruene forblir i sin titanfarge. har sett endel sølv biler med svart senter og blank kant og synes det ser lekkert ut, men smak og behag....

noe alla denne felgen bare med polert kant

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openImage....ilder/44281.jpg

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar

da guttungen har har omgangssyke har jeg måttet trå til litt så har ikke vært så mye tid til annet, men har fått gjort litt. selve hjulene er snart fri for klarlakk. fytterakkern de 2 felgene som er pusset opp fra før, der sitter klarlakken noe hinsides mne det går. må kjøpe ny duxola til resten

ellers er alle senterene pusset ned med dremmel og holder nå på for hånd med å matte ned. helt ferdig med ene

FØR:

senteretpusset001.jpg

ETTER:

senteretpusset003.jpg

senteretpusset002.jpg

skal ha meg en liten omgang nedi hullene der skruene skal nedi og et par småting tilslutt og så skal de vaskes med tynner og så klar for grunning. heldigvis har jeg bestemt meg for hel tett farge slik at jeg slipper å tenke på småripene da disse må glattes helt over ellers setter metallic-en seg nedi der og man får ujevn farge

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar

det er litt av en jobb ja hehe. får håpe jeg aldri trenger å gjøre det igjen...eller hadde nok det men ikke på nåverende bil.

å matte ned selve senteret e jo bare putlearbeid. det som tar lengst tid er å få av den jævla klarlakken. sitter så hinsides. no har jeg gått over til sparkelskei type stål for å skrape av mellom spylingene. lager noen småriper, men det er inni felgen på baksiden så det gjør ikke noe. skal gå over alt med dremmelen og glatte ut/over. hadde ikke gjort det hvis jeg skulle brukt metallic nei

er og grådig spent på resultatet. det som er litt drit er at får ikke lakkert de før det blir varmere i været da stefaren min skal ta de hjemme hos seg og har ikke noen plass annet enn ute i det fri med presenning over....jaja.den som venter sier de hehe

EDIT: og for de som lurer så tar ikke DUXOLA malingsfjerner knekken på dekkene :)

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hei

jeg tenkte jeg skulle hive meg på å få pusset opp felgene til våren kommer, men har aldri gjort slikt før. har skjønt at man må pusse de ned og lakkeres , men jeg trenger en detaljert forklaring (feks hvilket sandpapir, hvilken type lakk og evt hvilken type klarlakk)

her er noen bilder av en av de "fineste" felgene. de som står bak ser mye værre ut. de feltene som ser ut som måkeskit er liksom eir eller hva jeg skal kalle det og så er de områdene forhøyet litt. liksom klumpete på en måte. ikke slett flate som følger overflaten

aronbowlerfelgerogprer001.jpg

aronbowlerfelgerogprer002.jpgaronbowlerfelgerogprer003.jpg

Skal du gjøre det selv kan jwg anbefale linken min : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1092123&hl=

Lenke til kommentar

gjør alt selv ja, men lurer litt på bruken av det settet til mitt bruk hvis du skjønner, stort sett alt skal pusses ned, epoxy grunning og lakkes tett blank svart. kantene er de eneste stedene der alu-en blir synlig. der skal det høyglanspoleres og det kan man vel ikke gjøre med et slikt sett?

ellers virker det som veldig bra greier ja, ble litt imponert over hvor kjapt og enkelt en kantkjørt felg kan fikses

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...