Gå til innhold

Gaming PC til ca 11-12k m/ skjerm

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av ny PC no, og trenger litt hjelp/råd. PC'n skal nok først og fremst brukast til gaming.

Her er det eg har komt fram til no:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...86-99DF31C07E9A

* Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)16

* Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T

* Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI

* Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

* NZXT HUSH, Black Aluminum Front, 2X Blue LED Fans, Screwless design,(Without PSU)

* Samsung 23" LCD Syncmaster 2333SW 1920 x 1080, VGA/DVI, 20000:1, 5ms, 16:9

* Samsung DVD-brenner SH-S223Q/BEBN SATA, 22X, OEM

* Samsung SpinPoint F1 640GB SATA2 16MB 7200RPM

* Sapphire Radeon HD 4850X2 2GB GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP, Full-Retail

Så til spørsmåla:

1. Det eg er i mest tvil om er foreløpig skjermkortet. Dei eg har vurdert mest er XFX GTX 260 Black Edition, Sapphire Radeon HD 4870 1GB, og 4850x2 som er tatt med i lista over. Er ganske blank på ka som er best av ATi og nVidia. Så ka vil vere det beste alternativet for gaming? Kommer mest sannsynlig til å kjøre full-HD siden skjermen har støtte for det. Er det evt. noken andre skjermkort som er å anbefale?

2. Vil PSU'n holde for det her? Og skulle eg seinare gå til innkjøp av eit skjermkort til for crossfire, vil det holde da eller bør eg gå opp til 750?

3. Eg lette etter ein kortlesar som denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344154&CKS=PCW , men fant berre sånne eksterne greier. Ser etter ein sånn som du installerer der du har diskettstasjon. (blei litt dårlig forklart)

4. Ka er best av Core Duo og Quad for gaming?

5. Er det behov for ekstra cpu vifte eller andre vifter? Har ikkje tenk å overklokke siden eg har null peiling på det.

6. Er det vits i å kjøpe ekstra lydkort? Tenkte litt på dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326406&CKS=PCW

7. Andre anbefalinger/meininger om oppsettet?

8. Er det lurt å vente litt med pc kjøp til i7 basert pc med ddr3 osv er gått litt ned i pris?

Forresten, bygger komplett pc'n for deg når du bestiller full pc som dette?

Takker for svar.

Endret av Shox-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. skal du spille vil jeg anbefale en vanlig 4870 eller 260 core 212... men gjerne 285 om du har pengene...

2. psu holder til 1 kort... men skal du kjøre sli/crossfire burde du ta 750w... OBS P45 HK støtter kun crossfire (2stk ati kort)

3.

kortlesere finnes... enten i form av kombo sammen med viftestyring eller som løst, men de løse selger komplett nesten bare sammen med ferdigbygde modeller fra dem

4

for spilling er det antall GHz som gjelder... så quad core henger litt etter til spill

5

skal du ikke klokke trenger du ikke annen cpu kjøler...

OBS nzxt hush kabinettet støtter ikke flere en de 2 installerte viftene som er i kabinettet

6

om du ikke skal game hardcore eller er lyd entusiast trenger du ikke ekstra lydkort

7

komponentene så ganske bra ut...

8

core i7 har knapt gått ned i pris... og ddr3 ram har ikke gått ned noe på snart 1 år så er tvilsomt at det går ned noe før etter sommerferien... så et core i7 system vil havne på ca: cpu 2500kr, HK 2500kr, 3GB ram 1500kr = 6500kr... som blir fort litt dyrt

9

komplett bygger ikke maskinen med selvvalgte komponenter som dette... kun de konfigurerte maskinen de tilbyr

netshop gjør det mot ca 400kr...

håper dette svarer på det du lurte på...

Lenke til kommentar

Dette blir nok en knallbra pc for deg. Jeg har omtrent samme oppsettet, men har kjøpt ny kjøler til cpu (E8400) og gpu (HD4870 1GB). Har klokka cpu til 4,3Ghz, og Gpu mildt med ATI sin innebygde automatiske overklokker i control center. En kamerat har E8500 og 4870x2 med standard frekvenser, og det eneste han parkerer meg på er 3dmark. :p

Lenke til kommentar

Hmm, har lest litt rundt angåande skjermkort og har fått intrykk av at 4850x2 er eit ganske undervurdert kort, samt at det er relativt billig. Ifølge denne anmeldelsen http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_4850x2/ så scorer jo det mykje bedre enn 4870 på det meste, for ikkje å snakke om 3dmark. Det ser ut til å stille ganske likt med 280/285 og i mange tilfeller 4870x2. Og om eg skal kjøre i full-hd oppløsning vil det vel kanskje vere bedre og?

Tar fortsatt imot innvendinger/meininger om oppsettet. Andre kabinett som er bedre i ca den prisklassen? Har sett litt på antec sine og dei har jo god kjøling, men er visst ikkje så stillegående som NZXT hush.

Endret av Shox-
Lenke til kommentar

Hvilket spill skal du spille ? 4850 er jo et ganske bra kort og om du spiller cs,bf2,cod4 o.l og ikke er så opptatt av grafikk når du spiller så holder det nok med et kort men 2x4850 er nesten like bra som 4870x2..men det er billigere og jeg ville valgt det iallefall , men jeg spiller bare cod4

Lenke til kommentar
Hvilket spill skal du spille ? 4850 er jo et ganske bra kort og om du spiller cs,bf2,cod4 o.l og ikke er så opptatt av grafikk når du spiller så holder det nok med et kort men 2x4850 er nesten like bra som 4870x2..men det er billigere og jeg ville valgt det iallefall , men jeg spiller bare cod4

Hovedgrunnen til eg kjøper PC er vel dei kommande spela SC2 og Diablo 3, men når eg først ska kjøpe ny PC vil eg ha ei som duger ei stund og kan kjøre dei nyaste spela på max. Har hatt det samme gamle vraket av ein PC no i 4 år så er igrunn ganske ivrig etter ny.

Men har etter litt meir lesing kommet fram til at eg heller vil gå for XFX GeForce GTX 285 no istedenfor, men vurderer og å ta Antec Nine Hundred Two istedenfor faktisk, men er det egentlig verdt å betale 400 kr meir for det? Har lyst på eit ganske stillegåande kabinett med god kjøling. Og fortsatt litt i tvil om det er lurast med 750W PSU med tanke på oppgradering i framtida.

Oppsettet ser altså da slik ut: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...82-0E5924BBD724

Endret av Shox-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...