mbergersen Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Heisann Tenkte jeg skulle benytte meg av muligheten for litt tilbakemelding jeg! Jeg tok et bilde av min brors datter her forleden og tenkte jeg skulle pusse det opp litt i photoshop. Har egentlig aldri jobbet med portrett på denne måten før, men fant en god del hjelp på nett, så jeg syntes resultatet ikke ble så verst. Det jeg helst ville ha litt tilbakemelding på var jo da nettopp post processing. Gjerne selve bildet også, men saken er jo at jeg ikke har muligheten til å ta det på nytt. Det er tatt i en fei med ekstern blits og ble sånn noenlunne. Har lagt det ved også. Om dere har noen tips til neste gang tar jeg de gjerne i mot Ok, så var det pp delen. Hvordan syntes dere det ble? Har jeg tenkt og gjort noe riktig? Har jeg gjort noe feil? Isåfall hva, og hvorfor? Og hva kan jeg gjøre annerledes? Det jeg er spesielt redd for er at jeg har dratt litt hardt i noen spaker. Jeg blir jo fort fascinert og revet med av spontane resultater, og derfor ofte litt blind for deler av bilde jeg kanskje ødela på veien. En annen ting er hvitbalansen, hvordan er den? Vell, det var alt På forhånd takk for tiden! Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Hellvette altså, er jo helt andre farger her inn i photoshop. Mye kaldere. Hvordan fikser mann sånt a? Detta var jo ikke så kult da. En sånn skjerm kalibrer koster jo fleks. Merker jeg kanskje stiller litt for mange spørsmål, siden det ikke var så mye svar å få. All feedback er både velkommen og ønsket Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Hellvette altså, er jo helt andre farger her inn i photoshop. Mye kaldere.Jeg vil tro at du har bomma på fargeprofil når du har lagra bildet før opplasting. Bruk alltid sRGB når du skal publisere bilde på nett. Grunnen er at de fleste (om ikke alle) nettlesere kun støtter sRGB. Tviler på at det er kallibrering av skjerm som er problemet. Det forklarer ikke forskjellene på visning i Photoshop og visning i nettleser. Fint bilde av en fin unge, forresten Tar meg en ny kikk ettehvert. Ser ikke noen grunn til å kommentere før du har fått orden på fargeprofilen. Endret 24. februar 2009 av fototim Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Aaaah, puh, lot seg lett ordne Det ble bedre ja... Sånn Noen synspunkter nå? Fargene var vanskelige å jobbe med, så veldig glad for alle tanker rundt de. F.eks det gule teppet, vet ikke om jeg skal dempe det eller la det ha sin rike gulfarge Aner jo ikke om skjermen min er helt til å stole på heller... Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Hellsikke assa, detta vakke så lett Prøver igjen... sånn! [EDIT] Nei, det er faktisk firefox som gjør det. Litt skuffende og oppsiktsvekkende Ser jo på massevis av bilder på nett hver dag! Endret 24. februar 2009 av mbergersen Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 [EDIT] Nei, det er faktisk firefox som gjør det. Litt skuffende og oppsiktsvekkende Ja. Det er nok Firefox som gjør det. Og grunnen er trolig at du ikke har valgt en fargeprofil som Firefox støtter. sRGB må brukes ved webvising for å få kontroll på fargene. Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 Dette var kjipt, store problemer med fargene her. Aner ikke hva som gjør det. Fargene på bildet over er sRBGIEC61966-2.1, og er det eneste jeg kan velge utenom AdobeRGB og noe Apple greier. Det ser riktig ut her i firefox og i IE, men i windows sin preview eller photoshop ser det helt feil ut. Bare se på det øverste vedlagte bilde. Hvor er det mann konfigurerer sånt egentlig? Må jo være noe system settings et eller annet sted. Har jo tydelighvis ikke noe med skjermen eller photoshop å gjøre. Det bilde jeg brukte som eksempel er jo fra dagbladet.no. På det andre bilde har jeg tatt screenshot av screeshots i photoshop, og da ser mann at det er noe med systemet som ikke er som det skal... Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 24. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) Nå har jeg rota meg helt bort her. Fiksa på colorsettings i windows og i photoshop. Ante ikke at det var mulig å ha forskjellige fargerepresentasjoner på en og samme skjerm jeg. Jeg måtte velge "Samsung Natural Colors" (har Samsung skjerm) som system default og i photoshop for at ting skal se riktig ut. Merka brått at det meste av windows har hatt en konstant gulskjær til nå. Nå ser mine bilder bra ut her da, men alle bilder jeg åpner i windows sin picture wiever, som er sRGB, er jo fremdeles helt feil. Det inkluderer alle mine foto. Meget irriterende. Kan ikke skjønne at jeg må være nødt til å jobbe med et annet fargespekter en resten av verden. Prøver å laste opp et bilde lagret i SNC jeg, bare for å teste. Si ifra om det ser helt galt ut får noen av dere a... [edit] Jepp, det ble riktig for meg på pcn, i photoshop, og her i firefox. Legger ved et bilde til som er akkuratt det samme bare i sRGB jeg. Bilde nr 2 blir det assa. Så spørsmålet er om de ser like ut for dere da [edit2] Jessda, de ble begge to helt like for meg. Så om det er likt for dere og, så er vi good to go [edit3] Om noen fremdeles føller med på mine skjerm kalibrerings eventyr, kan jeg komme med en liten oppdatering. Det viste seg jo at å velge en skjerm spesifikk fargeprofil på bilder mann har tenkt til å publisere eller ta vare på var en relativt dårlig ide, da de kun ser riktig ut på din egen skjerm. Det hadde seg slikt av Samsung likte å være litt spesiell og derfor velge sin helt egendefinerte fargeprofil til seg selv. Det å rette hele systemet, inkludert photoshop, etter dens sære behov var en dårlig ide, da alle sRGB/AdobeRGB bilder ble fullstendig feil. Så tilslutt fant jeg fargeinnstillingene til selve skjermen og satte den til sRGB, og gjorde det samme for systemfarge oppsettet (og photoshop). Voila! Ekte farger, endelig Endret 24. februar 2009 av mbergersen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå