Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jeg får ikke overklokka prosessoren min med BIOS (AMI)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan og jeg vil gjerne overklokke den for og få mest ytelse.

Så hvis noen kunne hjelpe meg litt så hadde jeg vært veldig fornøyd :)

Jo, og en ting til, jeg vil også overclocke rammen min lit, så hvis noen kunne forklare meg hvordan jeg gjør det på BIOS eller om det er noen programmer som jeg burde bruke så si ifra til meg.

Jeg har btw Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

Mvh.

Dicorn

Endret av Dicorn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bare så rundt på youtube og sånn og da var det folk som lasta ned det for og overklokke prossesoren oO

Men hva er bios?

Nå mener jeg ikke noe vondt ment, men søk. Finn ut litt om overclocking og les tråder\guider osv så blir det lettere å hjelpe deg :)

Lenke til kommentar

Okay, har lest en god del nå, men jeg får det fortsatt ikke til :/

Vært inne på BIOS, tatt ALT man kan velge på manuel lagre så gå ut så inn igjen når pc'en starter opp igjen, men fortsatt ikke noen steder hvor jeg kan endre MHz oO

Jeg skal legge til noen bilder som jeg tokk (brukte mobilen så er ikke så bra bilde) :)

DSC00001.jpg

DSC00002.jpg

DSC00510.jpg

DSC00512.jpg

DSC00513.jpg

DSC00514.jpg

Lenke til kommentar
Hva er det jeg skal endre på ? (o_'O)

Hvor det står " ai overclok tuner, trykk og endr til manuell

men hvilken hovedkort er det du har ? p5q ?

Dette var alt som skjedde: DSC00003.jpg

Hva er det jeg skal endre på ? (o_'O)

Hvor det står " ai overclok tuner, trykk og endr til manuell

men hvilken hovedkort er det du har ? p5q ?

Dette var lat som skjedde: DSC00003.jpg

Endret av Dicorn
Lenke til kommentar

Ikke så fryktelig vanskelig gjør som janaha sier;

FSB frekvens på 400, multiplieren behøverdu ikke røre.

DRAM Freq så lavt som mulig.

DRAM voltage gir du hva som er oppgitt på minnebrikkene. Orginalt er dette 1,8V på hovedkortet, de fleste minnebrikker som takler over PC6400 hastighet krever mer. Typisk 2-2,2V

Lenke til kommentar

Velg FSB frequency trykk + eller PgUp til du kommer til 400

Du trenger ikke endre strap.

9 = multiplier, blingsa litt E8500 har 9,5 i multiplier.

Frekvensen til prosessor baserer seg på FSB frequency x multiplier. Om du da setter FSB frequency til 400 får du 400x9,5=3,8GHz Kan sikkert prøve lavere først.

Minne styres også av FSB frequency x 2 pga at det er ddr minne. 333x2@667 MHz er laveste minnefrekvens med 1:1 divider, som forøvrig er laveste divider på Intel brikkesett.

Når du da setter FSB frequency til 400 og bruker laveste divider vil du ende opp med 800MHz PC6400 hastighet på minnet. Mer trenger du ikke.

Vi kommer da ingen veier om du ikke finner ut hvordan du endrer en verdi i bios... Prøv litt.

Lenke til kommentar

Jeg sier det igjen, les og søk. Jeg leste meg fram til masse angående overclocking, og det burde du også få til. Uansett om du får til litt her nå så får du virkelig problemer når noe klikker eller noe blir galt...

Når du har litt mer erfaring og kunnskap skal du nok se at folk kan hjelpe deg lettere, men nå blir det litt som å lære noen å sykle via telefon.

(Mener fortsatt ikke noe vondt, prøver bare å hjelpe men du må hjelpe deg selv litt også.)

Lenke til kommentar

Nå skjønte jeg mere, tusen takk :D

Skal sjekke ut nå :p

Og for din informasjon så har jeg lest en del i det siste, men er nok ikke så god på sånn fin fint skrive språk, dessutten er det mange ord som jeg stopper opp på for jeg vet ikke hva det betyr og da syntes jeg det er ganske unødvendig og søke opp hvert av de orda for jeg tror ikek det er så fryktelig mye en trenger og lese fro og overklokke prosessoren i BIOS...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...