Gå til innhold

Få tak i ip...

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp en webserver som er koblet til nettet via en annen maskin. Når jeg bruker $_SERVER['REMOTE_ADDR'] for å få tak ip-en til de som er på siden så får jeg bare opp adressen til serveren som er koblet til nettet... Noen som vet hvordan jeg kan løse problemet og få tak i ip-en til de som er på siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt nøyaktig den koden som jeg skrev inn over i en liten applikasjon, til bruk av logging av IP'er.

Webserveren dette kjøres på er en Windows 2000 Server som står bak en router/firewall med NAT, men jeg får tak i IP-adresser likevel. Og det er jo egentlig ikke så rart, siden forespørselen må forwardes...

Det du tenker på er kanskje "andre veien" - at man ikke får tak i klientenes IP hvis de er bak en gatway?

Lenke til kommentar

Koden jeg har brukt er identisk med:

$ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"];

echo $ip ;

Lurer på hva som er problemet. Det skal da gå an å få ip-en fra en maskin selv om den blir routet igjennom en annen?

Lenke til kommentar
Lurer på hva som er problemet. Det skal da gå an å få ip-en fra en maskin selv om den blir routet igjennom en annen?

Ikkje dersom du kjører det gjennom ein NAT-gateway. NAT bytter ut alle IP-addresser på eine sida av nettverket før det vert sendt ut til den andre sida, slik at ting blir routa rett. Når du då sitt på utsida av NAT-gatewayen, vil du ikkje kunne sjå dei ekte IP-addressene til PCane på den andre sida av NAT-gatewayen, men det kan du når du sitt på innsida. (Dårlig forklaring, kanskje?) ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...