Gå til innhold

kan samtaler overvåkes?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

[....] de kan se at du har skrevet ut ett spesifikkt ark.

 

Nesten riktig, de ser hvilken printer som har skrevet det ut og når. Hvem som eier printeren, hvor den fysisk er plassert og hvem som faktisk skrev ut er litt værre å finne (men langt fra umulig). Det er ikke registrerings plikt på printere, så det blir som med fingeravtrykk/DNA. Om du ikke har griseflaks å får treff i ett eller annet arkiv, kommer du ikke videre før du finner rikig person/printer på annet hvis (men når du først har en mistenkt kan jo denne raskt bekreftes/avkrevtes).

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg er ikke helt med nå.

 

sier dere at skrivere lager noen usynlige merker på det man skriver ut, og de merkene betyr noe? nesten som en strekkode?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor de da sier at de kan avlytte avslåtte mobiltelefoner... Da må jo mobilen hele tiden ligge og motta signaler som forteller den hva den skal gjøres, i avslått modus.

 

I følge wiki driver de med overvåking av informasjon som sendes via satelitter... Men dog overvåker internett også side 99% av info sendes over fiber.

 

99% - tvilsomt. Det er sinnsvakt mye data, og mesteparten av det er ren junk for etterretningen. Det er mulig (i endestasjonene, ikke underveis!) å overvåke en optisk link, og det er mulig (om man har en jordstasjon i nærheten av den "sanne", eller tilgang på jordstasjonen) mulig å overvåke en satelitt-transmisjon. Men det ville vært upraktisk og sinnsvakt dyrt å overvåket en signifikant andel. I tillegg har f.eks. ikke amerikansk etterretning tilgang overalt, ei heller kinesisk, britisk, etc.

Lenke til kommentar

Ja, mesteparten av trafikken mellom nettleverandørene i oslo går igjennom NIX. Det finnes andre knutepunkter også rundt omkring i verden (har vært inne på knutepunktet på CERN, der går 10-15 av Europas internettrafikk igjennom om jeg ikke husker feil, men stod ingen bokser der som ikke hadde noen logisk forklaring...)

 

--- Kyrre

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor de da sier at de kan avlytte avslåtte mobiltelefoner... Da må jo mobilen hele tiden ligge og motta signaler som forteller den hva den skal gjøres, i avslått modus.

 

I følge wiki driver de med overvåking av informasjon som sendes via satelitter... Men dog overvåker internett også side 99% av info sendes over fiber.

 

99% - tvilsomt. Det er sinnsvakt mye data, og mesteparten av det er ren junk for etterretningen. Det er mulig (i endestasjonene, ikke underveis!) å overvåke en optisk link, og det er mulig (om man har en jordstasjon i nærheten av den "sanne", eller tilgang på jordstasjonen) mulig å overvåke en satelitt-transmisjon. Men det ville vært upraktisk og sinnsvakt dyrt å overvåket en signifikant andel. I tillegg har f.eks. ikke amerikansk etterretning tilgang overalt, ei heller kinesisk, britisk, etc.

 

faktisk er det verken ekstremt dyrt eller vanskelig og overvåke satelitter-tranmisjoner.

problemet er jo at det gjerne er heftig kryptering på det som er spennende som blir sendt over dem.

Lenke til kommentar
overvåkes samtaler i telefon og i byer? jeg tenker mest på USA og om de har noe filter som fanger opp ting som "kill the president", "terror", "osama bin laden"

 

Teknologien tillater det og jeg ville ikke ha utelukket det. I utgangspunktet er alt du gjør digitalt offentlig (om det er på internett eller telefon).

Lenke til kommentar
CIA Har sine supercomputere med logaritmer som knekker kryptiering fort.

 

- Discovery...

 

Du tenker på logaritmer som i "log(x)", dvs. "hva må man opphøye e (2.71...) i for å få x" ? I så fall er jeg veldig nyskjerrig på hva du mener...

 

overvåkes samtaler i telefon og i byer? jeg tenker mest på USA og om de har noe filter som fanger opp ting som "kill the president", "terror", "osama bin laden"

 

Teknologien tillater det og jeg ville ikke ha utelukket det. I utgangspunktet er alt du gjør digitalt offentlig (om det er på internett eller telefon).

 

Alt du legger ut på offentlig tilgjengelige servere på nettet kan du regne med er offentlig, ja, og er det tekst-format, så er det spesielt tilgjengelig. Data som sendes fra punkt-til-punkt, og kun er tilgjengelig om du sitter og lytter på de stedene det sendes igjennom, er vanskeligere (og det er ikke teknologisk mulig å lytte til/lagre ALT som sendes over nettet). Videre er det svært vanlig å bruke krypto når man sender ting punkt-til-punkt over nettet (jeg gjør i allefall stort sett det - SSH er veldig nyttig).

Lenke til kommentar

Ja jeg mener log(x).

 

Log som i det Latinske ordet Loggarius.

Loggarius er et totalt ukjent ord for utenforstående i 3bokstav etteretningsorganene. Siden dette er klassifisert så kan jeg ikke si mer.

 

Men til saken, ordet skulle være "Algoritmer"...

Antar du ikke greide og gjette deg fram til det...

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...