Gå til innhold

17-40 f/4 vs. 12-24 f/4

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen:)

I min kamera bag idag har jeg et 24-70mm som mitt bideste objektiv på et 40D. men vil gjerne ha noe litt videre.

Har tittet på Canon EF 17-40 f/4 & Tokina 12-24 f/4

Det jeg lurer på er:

hvem av disse gir best bilde kvalitet?

Har tenkt å oppgradere til fullformaet om ikke så altfor lenge, vil 12-24 bli meningsløs da?

Bråker noen av disse mer en den andre?

hvor mye de koster trenger dere ikke å tenke på, da jeg får disse to til samme pris ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann alle sammen:)

I min kamera bag idag har jeg et 24-70mm som mitt bideste objektiv på et 40D. men vil gjerne ha noe litt videre.

Har tittet på Canon EF 17-40 f/4 & Tokina 12-24 f/4

Det jeg lurer på er:

hvem av disse gir best bilde kvalitet?

Har tenkt å oppgradere til fullformaet om ikke så altfor lenge, vil 12-24 bli meningsløs da?

Bråker noen av disse mer en den andre?

hvor mye de koster trenger dere ikke å tenke på, da jeg får disse to til samme pris ;)

Tokina kjem med ny 12-24 som dekker fullformat, om det stemmer det som vart vist på fotomessa i Gøteborg i helga. http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/28547.htm

Lenke til kommentar

Er det liksom denne som er den gamle, og denne som er den nye? Isåfall så står det

*The lens is designed for Digital cameras with APS-C sized CMOS and CCD sensors (DX) , not designed for cameras with Full Frame sensors (FX).

på den nye...

Edit: Hvis tokina virkelig hadde kommet med en 12-24 F/4 som funket på fullformat så hadde jeg kjøpt den, og byttet ut 17-40en min. 17-40 blir ikke så utrolig vidt på 1.3 crop, og 12-24 tilsvarer blir ca 15-30 på 1.3x crop, og det er akkuratt samme som den gode gamle sigma 15-30 som jeg hadde før.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Er det liksom denne som er den gamle, og denne som er den nye? Isåfall så står det
*The lens is designed for Digital cameras with APS-C sized CMOS and CCD sensors (DX) , not designed for cameras with Full Frame sensors (FX).

på den nye...

Du har nok rett i det, for på den svenske siden, så står det at den virker i DX modus på et Nikon FX kamera. Noe som den gamle modellen visstnok ikke gjør.

I såfall er det 17-40 eller 17-40 valget står mellom.

Men Sigma har jo en 12-24 som er fullformat. Og den skal visstnok være ganske så trivelig.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...