knottsau Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hvis man jobber i utlandet, hvordan er det med skatt da? Må man betale det samme i skatt som man hadde gjort om man hadde jobbet i Norge, eller er det annerledes? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Det spørs hvilket land det gjelder, hvilket land du har ditt bosted i, og hva slags skatteregler Norge har med det aktuelle landet. Lenke til kommentar
Phoenix007 Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Er du bosatt i Norge, er du - i utgangspunktet - skattepliktig til Norge for hele din formue og inntekt. Det gjelder uavhengig av om formuen eller inntekten befinner seg eller er tjent i Norge eller i utlandet. Også royaltyinntekter opptjent i utlandet er skattepliktige her. Dobbeltbeskatning Imidlertid kan andre land - også i utgangspunktet - beskatte formue og inntekt som befinner seg eller er tjent opp i det aktuelle landet. Det kan bety beskatning av de samme midlene både i Norge og i utlandet. Men Norge har regler og avtaler som skal hindre slik dobbeltbeskatning - eller i alle fall begrense den. Viktigst her er skatteavtalene inngått med rundt 80 andre land. Disse avtalene styrer hvert lands rett til å skattlegge de enkelte typer formue og inntekt. EKSEMPEL: Mens de fleste skatteavtalene har regler om at bostedsstaten har hele retten til å skattlegge royalty, skal beskatningen deles dersom royaltyen kommer fra Tyrkia, Brasil og Thailand. Fradrag for betalt skatt Kan du dokumentere betalt formues- eller inntektsskatt i utlandet, kan du kreve fradrag for skatten enten i inntekten eller i utlignet skatt her hjemme. TIPS! Har du betalt et beløp som tilsvarer feks 10.000 norske kroner i skatt i utlandet, vil 10.000 kroner ført til fradrag i inntekten i post 3.3.7 i selvangivelsen redusere skatten i Norge med 2800 kroner (forutsatt alminnelig inntekt å trekke fra i). Krever du fradrag i utlignet norsk skatt for betalt utenlandsk skatt, kalles dette kreditfradrag. Det lønner seg som regel å kreve kredittfradrag. Kredittfradrag begrenses til det laveste av: * den del av norsk skatt på samlet skattepliktig inntekt/formue, beregnet før kreditfradraget, som forholdsmessig faller på utenlandsinntekten/formuen, og * det beløp som faktsk er betalt i skatt i utlandet samme inntektsår som inntekten/formuen er skattepliktig i NorgeKreditfradrag beregnes særskilt for skatt på formue og skatt på inntekt. Det innebærer at inntektsskatt betalt i utlandet bare kan trekkes fra i norsk inntektsskatt, og at formuesskatt betalt i utlandet bare kan trekkes fra i norsk formuesskatt. Kreditfradrag gis bare skattytere som skattemessig er bosatt i Norge. I noen tilfeller kan skatteavtale med det aktuelle landet inneholde andre regler. Skattyteren må dokumentere Kreves det kreditfradrag, må skattyteren dokumentere at den betalte skatten er av en slik karakter at den gå til fradrag i norsk skatt. Du må dokumentere om det er inntektsskatt eller formuesskatt, og om den er ilagt på grunnlag av nettobeløp eller bruttobeløp. Noen ganger krever skattemyndighetene at du dokumenterer hvilke skattesatser som er brukt, og om det er en lokal eller statlig skatt. Foreligger det skatteavtale, slik det gjør med alle viktige industriland, er det tilstrekkelig at du dokumenterer at skatten er omfattet av skatteavtalen, samt hva slags skatt du krever fradrag for. Selvangivelse Har du formue (eller gjeld) og/eller inntekt i utlandet, skal du alltid krysse av post 1.5.7 i selvangivelsen, også om formuen eller inntekten ikke skal beskattes i Norge. Også time-sharing-leiligheter ol oppgis. Du skal oppgi lønn fra utenlandsk arbeidsgiver som ikke har levert lønns- og trekkoppgave. Skattepliktig inntekt og formue i utlandet føres i de aktuelle postene i selvangivelsen. TIPS! Mener du at formuen eller inntekten ikke er skattepliktig til Norge, skal du redegjøre for dette på et eget ark. Samtidig lar du være å føre beløpene inn i selvangivelsen. 1 Lenke til kommentar
sos85 Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Det spørs hvilket land det gjelder, hvilket land du har ditt bosted i, og hva slags skatteregler Norge har med det aktuelle landet. Her er min situasjon, hadde satt veldig pris på om noen har peiling på dette og kunne svare meg. Jeg er nylig gift med en amerikaner og har søkt om greencard og har planer om å bosette meg i California. Jeg har meldt flytting i folkeregisteret, august 09. Jeg vil om ett par måneder trolig motta arbeidstillatelse i USA og vil etter hvert begynne å jobbe (er student for øyeblikket) Så jeg lurer på om jeg er forpliktet å oppgi hva jeg tjener i USA til norske når jeg begynner i jobb i USA? Hvis så, på hvilket tidspunkt? Jeg har googlet litt rundt og noen steder sier de at jeg må betale skatt til både USA og Norge i 3 år etter utflytting, mens andre sier Norge og USA har avtaler og du betaler bare til landet du er bosatt. Har du peiling på hvilken kategori jeg faller inn under? Takk for hjelpen S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå