Ekko Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hei Har en sak med en rørlegger som jeg lurte på. Han har ført 3 timer, selv om arbiedet var unnagjort på under 2. Da han ble spurt om den 3 timen sa han han hadde ført den for transport til og fra. Det er snakk om et oppdrag innenfor Bergen, dvs både rørlegger og kunde har adresse i Bergen. Er det vanlig for håndverkere å fakturere reise på denne måten? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Ja, dette er helt vanlig . Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 som Alastor sier, dette er helt vanlig Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Vanlig, men dårlig at det ikke er spesifisert bedre. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Fikk du ikke pristilbud på forhånd? Der pleier slike ting å bli forklart og spesifisert... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg hadde en lignende sak ang flyttebyrå som i sine tilbud ikke skrev noe om at de tok betalt for kjøring til og fra jobben. Ikke sto det noe på hjemmesidene heller. Etter noen runder, der jeg bl.a kontaktet forbrukerrådet, så ga de seg, og jeg slapp å betale for kjøring til og fra. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1012340&hl= Vet at elektrikere og rørleggere her i Larvik tar betalt for kjøring til og fra, men det skal de opplyse om. Enten muntlig når du ber om pris, eller skriftlig i tilbudet/info skriv etc. Så har du fått et skriftlig tilbud, og det ikke står noe om kjøring til og fra, så kan du eventuelt prøve å bestride kravet. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Takk for alle savr. Gjelder ikke meg, men en kammerat som hadde hatt en rørlegger på besøk. Han hadde fått et muntlig tilbud på en enkel jobb, men endte opp med en regning som var langt høyere. Mitt inntrykk var at når rørleggeren skulle redegjøre for hva han hadde tatt betalt for så hadde han ført litt regning med gaffel og brukte transport som en samlepost for noe av det han hadde ført for mye. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 1. få spesifisert regning. 2. finn ut hva rørleggeren tar i timen. 3. finn ut hvor lang tid kjøringen tar og om han eventuelt har en annen(lavere vil jeg da tro) timesats for kjøring. 4. se hvor lang tid rørleggeren har skrivt opp på kjøring. vis dette er mye mer en det som er rimelig, be rørleggeren spesifisere hva som tok så lang tid. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) 1. få spesifisert regning. Det har han fått. Det var da han spurte om hvorfor det var ført 3 timer når jobben bare tok 2 den siste timen ble oppgitt som transport. 2. finn ut hva rørleggeren tar i timen. 850kr 3. finn ut hvor lang tid kjøringen tar og om han eventuelt har en annen(lavere vil jeg da tro) timesats for kjøring. Innenfor bergensområdet vil jeg tippe dette er 2x15= 30 minutter. Han har i forbindelse med en befaring før selve jobben ført opp 2x200kr for transport, noe som gjør dette litt snodig. 4. se hvor lang tid rørleggeren har skrivt opp på kjøring. vis dette er mye mer en det som er rimelig, be rørleggeren spesifisere hva som tok så lang tid. Som oftest fører man vel bare hele timer (vet ikke om en time er 45 minutter i dette yrket?), så har han brukt 30 minutter på kjøringen så fører han vel gjerne en hel time på dette. Endret 28. februar 2009 av Ekko Lenke til kommentar
RuneKO Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 rørleggere starter tida som regel fra de begynner å plukke deler på lageret sitt og slutter når de har lagt tilbake eventuell retur og skrivd alle papirere de må fylle ut.. blir fort mere tid enn man regner med som kunde Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Han hadde fått et muntlig tilbud på en enkel jobb, men endte opp med en regning som var langt høyere. Mitt inntrykk var at når rørleggeren skulle redegjøre for hva han hadde tatt betalt for så hadde han ført litt regning med gaffel og brukte transport som en samlepost for noe av det han hadde ført for mye.Hvis det var fastsatt et eksakt tilbud. (Typ "Jeg kan bytte doen til til 2200kr") er rørleggeren bundet av dette. Det samme om han sa at det kom til å koste "under 2500" eller liknedne. Hva gikk egentlig denne muntlige avtalen ut på? Lenke til kommentar
Frode2k Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Er rørlegger og skal avklare litt her. som han ene her sier så ja oppdraget begynner når rørleggeren starter med å finne deler til oppdraget og evt planlegging. det bør si seg selv at dette er en del av jobben samme som kjøringen. rørleggere driver ikke med veldedighets arbeid. men som regel så skriver vi ikke hele timer med mindre det er store prosjekt. starter vi 07:20 og slutter 14.15 skriver vi det. ikke 07:00 - 15:00 kan ikke si dette på vegne av alle men vi gjør det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå