Gå til innhold

Siste Ordet [Spam tolereres ikke i denne tråden]


intel_guru

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-14 14:51, sosohal skrev:

Gi dere før jeg blir nødt til å spamme SO da. :sad:


 

nå ber du om bank på fredag, kammeraten min er sterk :grin:

 

din lille bekkelaget-soss, lille snobb-snik soss, forbistrade tosk, du bli aldri en av oss(sitat: klovner i kamp :grin: )

 

_________________

mvh

Inge,

Nerd

 

[ Denne Melding var redigert av: fondus på 2002-08-14 14:59 ]

Lenke til kommentar

Hei fondus!

Eg er enig med deg i at miljøet er viktig faktor ein må ha i tenkene når ein tenker på offentlig transport middel.

 

Eg er av den oppfatning at Nsb som institusjon bruker mykje meir penger enn det dei "trenger".

Og at dei får mange overføringar fra state,når regneskapet viser "negative" tall.

Mange ruter blir superdiert pga. det er forlite passasjer grunnlag. Ein mulighet er og prøve å markedsføre desse rutene meir enn det blir gjordt i dag.

 

Kjenner du til ekspressbuss modellen?

 

Eg veit at for at modellen skal fungere i praksis må ein del vei traser bygges om og veiane må utbedres kraftig.Slik at ein fekk til meir strømlinjeformet ruter. Ein ville da også kunne få meir belegg på bussane (at kvar buss blir brukt meir enn dei blir brukt i dag).Om dette fungerer i praksis så trur eg ikkje at ein ville oppleve fleire ulykker på norske veger.Folk vil da få eit tilbud som gjord at dei i dei fleste tilfeller ikkje ville trengt bil.

Og da ville ein fjerna mykje av personbil trafikken på veiene (ville nok kanskje gått hardt ut over bil fabrikkene).Da er eg ikkje så sikker på at ein forurensa noko meir kanskje mindre enn ein gjær i dag. Det kunne også kanskje være ein ide å gått over til busser drevet på strøm. Det forutsetter da at det finst fleire ladestasjoner i Norge/Noreg.

Ein måtte da også fjernet sone inndelinga som buss selskapa har.

 

Kunne ha skrevet mykje meir men,trur det holder for denne gang.Eg har fagprøve denne veka.Og for at sosohal ikkje skal bli for sint.Så må eg få i meg noko næring før eg skal til frisøren å la han klippe håret på hodet mitt. Burde også ha dusja.

Lenke til kommentar

Hei sosohal!

Eg kan slutte å skrive om kollektiv transport om du vil :wink:

 

Når dykk no diskuterer musikk.

Kan eg fortelle om den gangen eg reiste opp til sunnmøre som å besøke dame til ein kamerat og søstra hennes(kammeraten var med)...

På vei ned igjenn til staden der eg bur no (det vil seie eg bur hos kammeraten min og dama hans nå når eg jobber med fagprøva, skal flytte i helga/mandag. Da eg skal begynne på skule nokre timar vekke fra der eg har budd i 2 år no). lånte kammeraten min ein cd fra søstra til dama hans. Det var ein gammal Luxus Leverpostei cd..Er mange år siden eg hørte på den sist..Men,likavel så husker ein tekstane (!) (mulig noko med underbevistheten å gjære.. :wink: )

Vi hørte på cdén så og seie heile veien...

Eg begynte å tenke over kva Luxus Leverpostei egentlig sang om i sangane sine. Og kom fram til at dei har/hadde noen spesielle tekstar.

 

Leste også i dagbladet si papir utgave i går at Ace of Base skulle gi ut cd enten denne måneden eller neste (husker ikkje heilt)...Det stod ikkje noko av det var best of...

Er lenge siden eg hørte på den type musikk...

Mimre om barneskulen...

Lenke til kommentar

hei Hassan

 

Det du sier er vel og bra, strømdrevne busser er ingen dum ide, men i praksis ville det blitt litt verre. Ta for eksempel en liten radiostyrt batteribil og størrelsen på batteriet dens. den har ganske stort batteri, det betyr at disse store bussene på 7 tonn + passasjerer + batteri ville veid en ganske masse, så det ville blitt uøkonomisk, dessuten taper man en del energi når man lader et batteri.

 

Det som kunne vert forsket på (mener jeg) er om det hadde vert mulig med trikk-busser. da mener jeg "vanlige" busser som kunne gått på samme type strøm som trikkene. Da kunne man bare ha bygget ut strømnett over bussene og spart utgifter til skinner og dermet hatt mer kapital til lengre strekninger. det ville vert kjekt.

 

videre så er det kanskje ingen superide å bygge en strømlinje mellom bergen og oslo for å kutte ut togene, så da kunne man tenkt på et bedre tilbud til de reisende med tog (mindre tog, billigere driftsugtifter), så kunne man i de større byene gått inn for "trikk-busser" som jeg kaller det :smile: . batteribusser kunne til nød gått på mindre strekninger med flatt terreng.

Lenke til kommentar

huff, nå føler jeg meg utroligt dum!

 

det har seg slik at jeg har leta ræva av meg etter xp cd-coverer i dag, uten å funnet det(har renska hele huset). så sitter jeg da nå og surfer litt her på forumet, da jeg kommer til å lene meg inntil veggen. plutslelig kjente jeg noe mot veggen og så dit. Vet dere hva som lå der? der lå nemlig coveret mitt med cden inni, satt opp til veggen. der hadde det stått hele dagen uten at jeg merka det.

 

ARGH!!!!!!!!!!!

:mad: kunne brukt 1,5 mer til noe fornuftig i dag :mad:

 

 

go $me, sier jeg da :razz:

Lenke til kommentar

hmm, har noen meldt ifra om house?

 

Mr.Hassan:

 

ok, men det jeg mente er det at selv i et tettbygd sted så kommer jeg frem fortere men en moped enn en scooter, pga jeg er vant til det, men jeg skal vere enig i at det er MYE lettere å kjøre scooter fremfor en moped... :smile:

Lenke til kommentar

Hei fondus!

Det med strømdrevne bussar var eit forslag på i kva retning ein kunne tenke for å spare på miljøet. Eg meinte ikkje at ein da skulle ta teknologien fra radiostyrt batteribil. Og laga den i ein skala som passa for bussar.Trur heller ikkje ein burde ta teknologien fra ein Eletrisk bil og videre før til buss. Men,synest det kan være ein intresant tankegang som ein kanskje kan sjå litt meir på.

Men,som sagt uten at ein får mange fleire ladestasjoner i Norge/Noreg kan eit slikt prosjekt med strømdrevne ikkje fungere fungere i praksis.

 

Ok.Vist ein beholder jernbane nettet slik som det er i dag.Kunne eg tenkt meg at ein la opp til at folk skulle bruke tog. Der det var mulig å bruke tog.

 

Men,om ein ser nedover i Europa ligger jernbane selskapene brakk. Eg håper ein i Norge/Noreg slipper å oppleve det på samme måte. Og at ein ikkje går i dei samme "fellene" som dei landa har gjordt.

Sjølv det av og til kan være ein samansett grunn til at jernbane selskapene ligger brakk.

 

Men,no trur eg vi kanskje skal spare sosohal for lange innlegg i siste ordet om kollektiv transporten i Norge/Noreg.

Og eventuelt lage ein tråd ein anna stad i forumet.

Eventuelt ta diskusjonen via privat meldinger/epost/brev eller instant messeaging.

Men, kollektiv transport problematikk er egentlig ikkje ein kamp sak hos meg.

 

Foresten meiner du kollektiv transport er ein rettighet/gode eller privilegium vi som bur i Norge og andre nasjoner har?

 

P.s Beklager igjenn sosohal...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...