Gå til innhold

Siste Ordet [Spam tolereres ikke i denne tråden]

intel_guru

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kjøpe moped når man kan kjøpe lettvekts motorsykkel?

Grovt sett er jo bare en moped en sykkel med motor.

En motorsykkel er noe _helt_ annent.

Høres kanskje sprøtt ut, men prøv å kjør begge dele, å bli opplyst

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 23:20, snesoey skrev:

SOere.. ta en titt hit.. min første mod

:smile:

Om ikke jeg bruker film, hvem vil da bruke film? :wink:

Quote:

Den 2002-08-14 00:07, sosohal skrev:

Ikke vær så slem og lag film da. :sad:

Men ta heller en titt på denne:

:smile:

Skal lese..

[Ny side - oki?]

[ Denne Melding var redigert av: snesoey på 2002-08-14 00:16 ]

Lenke til kommentar

Hei sosohal!

Vel,da kaster du langt.. :wink:

Få som kaster snøballer på deg om vinteren?

Sjanten:

Mulig ikkje du ikkje ser poenget med ein moped.

Men,da eg var 16år (begynner å bli noen år siden).

Synest eg det var forholdsvis greit å bruke moped som transport middel.Brukte da mopeden til broren min som da var 12år.Det var ein slik moped som blei brukt i første (?) dum og dummere film.Da hovedpersonene i filmen skulle over Andesfjella (trur det var Andesfjella). Eg betalte da kun for bensin. Var greit å slippe offentlig transport middel eller sykling (hint,hint). Siden eg slapp offentlig transport kunne eg sove litt lenger :wink:

No kan du selfølglig seie at eg kanskje heller burde ha kjøpt meg lett motorsykkel. Men,det hadde kosta meg meir.

No har forøverlig broren min også ein lett motorsykkel og ein ein motorsykkel som er i identisk med ein tung motorsykkel bare at den er mindre.Og da meiner eg mykje mindre enn mopeden brukt i dum og dummere. Den går også forholdsvis raskt.

Mora mi eiger ein tung motorsykkel på 600kubikkm (nok til å drepe seg sjølv og andre,så ein bør kjøre med forstand).

Kan hende eg snart tar førarkort for motorsykkel slik at eg kan bruke motorsykkelen til mora mi da ho bruker den noen få ganger i året..(det vil seie faren min bruker den litt han også).

snesoey:

Du har vel ikkje laget ein film men,ein video (henviser til videoen i divx format som du linka til på forumet, tenker ikkje på sunkost reklame,foresten korleis kan ein kost være sun? Har ikkje heilt forstått det)? Om ein skal bruke "riktig" termologi?

Lenke til kommentar

Mopp er mye bililgere en lett uansett hvordan du vrir på det.

Med lett må du ha lappen også og den koster flesk.

Klær må du ha uansett.

Og lettsykkelrn koster MYE mer.

Du kjenner forskjell på sykkelen når du kjører ,men det koster også..

Lenke til kommentar

hør her soso. du bor jo midt i store, stygge oslo og har trikk, buss, sykkel, kilometervis med fine asfaltveier som staten har gitt dere raringer borti der.

men så er saken den at ikke alle har det så lettvindt, faktisk må mange kjøre flere mil for å komme til skolekino KAMMERATER osv...

da er det kjekt med moped :grin:

jeg har moped, tar over den som pappa brukte for over 20 år siden, den går like bra, men den er ikke kul. memn jeg kommer meg frem, og det er hovedsaken, ikke sant?

muttern har faktisk 600 hun og :grin:

den har jeg kjørt, og det er ikke så _veldig_ stor forskjell på den og en 50ccm, men litt er det jo da :roll:

hvorfor er det ingen på irc nå :???:

Lenke til kommentar

Hei fondus!

Nå er det ikkje alltid slik at sjølv om det eksistere ein del kollektive tilbud i dei store byane i Noreg/Norge at til tilbudet fungerer slik det er meint (tilfredstillande).

Og når det gjelder kollektiv tilbudet i bygder og mindre tettsteder. Så finst det plasser utenfor tettbygde områder der ein har problemer med å få eit godt kollektiv tilbud. Da det ofte vil være ulønnsomt å ha mange avganger. Vist passasjer antallet er fra 1-2 til 5 personer. Fylkeskommunane (som har ansvaret for kollektiv trafikken i sitt fylke)kan eventuelt sette opp for eksempel minibuss.

Personlig så kunne eg tenkt meg at ein la ned jernbanen. Og brukt pengane som blir gitt av staten til jernbane drift.Til noko som heiter ekspressbuss modellen.Med noen vei utbedringa/endringar vil ein ha mulighet til at heile landet får bussavganger kvar time.Så og seie uansett kor ein bur.

Men,ekspressbusmodellen er ikkje så populær hos storting/regering.Hadde vært kjekt om ekspressbus modellen kom med i Nasjonal transport plan (NTP).

Men,no burde kanskje posten min ha vært skrevet under politikk kategorien. Sjølv om eg meiner ALT er politikk..

Eg synest det er viktig at ein prøver å sjå med perspektiv på det som skjer i samfunnet. Og ikkje alltid svart og kvitt (ikkje at eg meiner du gjær det fondus)..

P.s beklager sosohal..

Lenke til kommentar

Quote:

fondus skrev (2002-08-14 11:38):

muttern har faktisk 600 hun og
:grin:
den har jeg kjørt, og det er ikke så _veldig_ stor forskjell på den og en 50ccm, men litt er det jo da
:roll:

hvorfor er det ingen på irc nå :???:

Mamma med 600cc :smile:

OG det er STOR forskjell på Lett og mopp i allefall ,men jeg skulle ønske jeg hadde en mopp jeg.

Men så mange penger har jeg ikke.

Er jo noen jeg kjenner som har brukt 30-40K på en moped da.

Trimma og alt sammen.

Ville ha kjøpt en hvis jeg kunna ha mekka på den selv og styla den (Eller modda som vi bruker her.)

Men alle pengene mine går itl lappen.

Jeg får bil når jeg blir 18 da.

Opel Vectra 2.0 91mod.

Passerte EU kontroll uten en eneste feil :smile:

Kanskje ikke noe og skryte av men det er en bil som iallefall jeg kommer til og bli stolt av når jeg får den.

Lenke til kommentar

Hei!

Bør også kanskje nemne at om ein bur i byer eller andre tettbyge strøk så kan det være lurt å kjøpe scooter i steden for moped da.Ein kommer seg fortare/lettare fram med scooter enn med moped i slike omgivelser.

Elles kan eg opplyse om at mopp er noko ein bruker for å vaske golv...

Lenke til kommentar

Hei sosohal!

Du har ikkje gjordt oss noe men,noen ganger skriver personer i forumet og Siste ordet tråden lange innlegg fordi dei har noko på hjerte.Så i steden for å skrive fleire små innlegg skriver dei eit stort.

P.s Eg beklaga at eg gjorde det slik,i det eine innlegget mitt i dag.

Lenke til kommentar

Mr.Hassan:

er en scooter raskere enn min?!?

kjøre om kapp eller? :smile:

leste du ikke hva jeg skrev under bildet et par sider tilbake? :roll:

jeg har 8Hk på peden min..

anyway, det kommer helt an på hvem som kjører, jeg for min del har gått på Trial i ca 2 1/2 år med en sherco 250cc, derfor klarer jeg bare ikke å sette meg på noe med automatgir...

edit: skriveleif

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-08-14 14:02 ]

Lenke til kommentar

Hei Jannis-15!

Eg leste innlegget ditt..Har lest alle innlegga i denne posten.Når eg meinte raskast meinte eg ikkje i kilometer i timen.Og eg skreiv innlegget på generell grunnlag. Ikkje dei som har veldig mykje erfaring fra moped/trail tidligare.

Det eg meiner er at det kan være lettare å manuvrere og komme seg fram i byer og tettbygde strøk.Med ein scooter i forhold til ein moped.

Men,som sagt tidligare på generelt grunnlag. Siden du har gått på (regner med du meiner kjørt i) trail i ca. 2 1/2 år skjønner eg at det kan være uvant å kjøre scooter med automatgir.

Finst det ikkje scootere på markedet der ein kan bruke manuell gir i steden for automatgir?Meiner eg har lest ein artikkel om det i ei avis for nokre år siden..Men,er mulig eg tar feil. Følger ikkje så godt med i moped/scooter/motorsykkel utviklinga no siden eg kjøyrer bil.

---------------------------------------------------

P.s beklager igjenn sosohal..

(redigeringa dreide seg om at eg gjøymte å skrive p.s .........Første gang kom p.s mitt i innlegget noko som ikkje var hensikten..)

Mr.Hassan

Når utgangspunktet er galt,blir resultatet genialt.. (H.Ibsen)

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Mr.Hassan på 2002-08-14 14:27 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Mr.Hassan på 2002-08-14 14:29 ]

Lenke til kommentar

Mr.Hassan

du vil altså legge ned jernbanene? det var en dum ide, synes jeg. Grunnen er at busser spyr ut haugevis med eksos og dritt, mens togene ikke forurenser på samme måten. Dessuten er jernbanenettet allerede lagt, og det ville vert dumt å "drite" i det.

Videre så kan jo seff en buss kjøre tettere innpå stedene folk faktisk _skal_ til slik at de slipper busstaxi fra stasjonen. men tenk på all forurensingen og alle de flere trafikkulykkene som ville blitt om man hadde en haug av busser susende rundt på norges elendige veier. det ville blitt katastrofalt!

jeg og en kammerat skal nå til oslo til fredag, og vi fant faktisk ut at vi måtte ta buss til oslo, kanskje vi må ta buss tilbake også fordi at nsb ikke har noen tog som passer oss. Hva er det for tull??

for bare 10 år tilbake gikk det alltid et tog til hver tid.

videre synes jeg at dere (sosohal) som bor i byene ikke egentlig vet hvor godt dere har det! vi som bor her på bygda har faktisk ikke noe annet fremkomstmiddel enn mopedbil!

lett motorsykkel er alt for dyrt å ta lappenkjøpehavelikeholdde osv osv osv.

busser går bare når de kjører elever til og fra skolene.

dere som bor i byene har ingentting å klage på når det gjelder kollektiv transport, det er helt klart.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...