Gå til innhold

Taxier i Mumbai

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ganske kult, men jeg skulle gjerne sett kortere lukkertid og bedre panorering. Bilene kunne vært skarpere, og det hadde vært fint å se litt omgivelser også.

Du kunne ha skutt ved feks f/8 eller noe sånt. EXIF sier f/22, som er totalt irrasjonelt. Med så små blenderåpninger vil diffraksjon gjøre bildet merkbart uskarpt - på bilder som dette gjør det ikke så mye, men synes fortsatt det var litt vel lang lukkertid.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg totalt uenig i C₈H₁₀N₄O₂. Jeg synes det er passe balanse mellom skarphet og bevegelse i bilene. Jeg synes generellt det blir for mye snakk om skarphet i bildekritikken kontra andre kvaliteter som komposisjon og hva bildet kan fortelle. Kanskje fordi skarphet er enklest å kommentere? Uten å vite sikkert tror jeg ikke man i et slikt type foto trenger å bry seg nevneverdig om diffraksjon. Jeg vil også tippe at det for meg ville ha blitt et mye kjedeligere bilde ved en større blender.

Komposisjon synes jeg er ok, men savner det lille ekstra som gjør det til et uforglemmelig bilde. Kanskje en fotgjenger som skvetter unna :!: ?

Lenke til kommentar

Min første tanke da jeg så dette var "fuck yeah!" (kanskje en språklig falitterklæring, men det var altså dette jeg tenkte) - dette kaller jeg å fange øyeblikket!

I all sin enkelhet er dette helt herlig. Rett og slett noe av det bedre jeg har sett på en stund, men jeg drister meg til å spørre - hvordan ser det ut i en s/h-versjon med litt harde kontrraster?

Lenke til kommentar
Jeg må si meg totalt uenig i C₈H₁₀N₄O₂. Jeg synes det er passe balanse mellom skarphet og bevegelse i bilene. Jeg synes generellt det blir for mye snakk om skarphet i bildekritikken kontra andre kvaliteter som komposisjon og hva bildet kan fortelle. Kanskje fordi skarphet er enklest å kommentere? Uten å vite sikkert tror jeg ikke man i et slikt type foto trenger å bry seg nevneverdig om diffraksjon. Jeg vil også tippe at det for meg ville ha blitt et mye kjedeligere bilde ved en større blender.

Komposisjon synes jeg er ok, men savner det lille ekstra som gjør det til et uforglemmelig bilde. Kanskje en fotgjenger som skvetter unna :!: ?

Hm, jeg tror jeg er enig med deg enn du er med meg. :)

Det skarphetspratet mitt dreier seg om panorering, lukkertid og denslags effekter, og i dette bildet synes jeg at bilene burde vært litt tydeligere og omgivelsene tydeligere. Det med diffraksjon var mer generelt ment.

Men jeg er helt enig i at det fort blir for mye snakk om rent tekniske ting heller enn bildet selv her i BK.

Lenke til kommentar
Du kunne ha skutt ved feks f/8 eller noe sånt. EXIF sier f/22, som er totalt irrasjonelt. Med så små blenderåpninger vil diffraksjon gjøre bildet merkbart uskarpt.

Må sjekke dette når jeg kommer hjem i kveld, men hvis jeg gjorde som jeg pleier så hadde jeg kameraet på lukkertidsprioritering 1/20 - dermed er f/22 et resultat av sterkt sollys.

Kan noen forklare hva diffraksjon er og hvordan man ser dette i bildet?

Utstyret er forøvrig EOS400D og EF 24-105 f/4 L.

HobbyFoto

Endret av Lars_harpoon
Lenke til kommentar

Lang artikkel om det her:

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...photography.htm

Men la meg igjen spesifisere at det var generelt ment, og at det i dette bildet ikke har noe å si i det hele tatt, siden du uansett bruker uskarphet (men dog en annen type av den) for effekten skyld. De objeksjoner jeg har mot dette er bare helt grunnet personlig preferanse.

Forresten, en ting jeg glemte å si: jeg liker refleksjonen i taket på bilene. Den er tøff. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...