Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisk og svchost.exe liker ikke hverandre

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Jeg har en Western Digital Raptor 150 GB @ 10000 RPM som jeg har problemer med. Jeg kjører Windows XP Pro med SP3. Harddisken er SATA, og er ikke min OS disk. Den kommer frem i Windows og alt ser OK ut under booting, men sjekk dette:

- Flytting av filer fra disken til andre disker virker ikke. Jeg får ingen feilmelding, men operasjonen blir aldri ferdig.

- Kopiering av filer til og fra disken virker.

- Laging av nye filer disken virker.

- Formatering av disken virker ikke. Jeg får følgende feilmelding: "Windows cannot format this drive. Quit any disk utilities or other programs that are using this drive, and make sure that no window is displaying the contents of the drive. Then try formatting again.".

- Chkdsk virker ikke. Jeg får en feilmelding som spør meg om jeg ønsker å kjøre chkdsk ved neste boot. Dette gjorde jeg, men den fant ingenting feil med harddisken.

- Endring av "drive letter" virker ikke. Device Managern henger seg, og jeg må bruke Task Manager for å avbryte operasjonen. Jeg har også forsøkt å bruke Partition Magic, men også den låser seg.

Jeg har konkludert med at det ikke er lov å endre data på harddisken (slette eller flytte filer, endre filnavn, endre innhold i filer), men å skrive data virker OK.

Jeg startet Windows i "safe mode", og da virket harddisken helt fint. Jeg formaterte den, endret "drive letter" og startet den opp i normal modus, men problemene var da akkurat som før, til tross for at endringene jeg gjorde i "safe mode" fortsatt gjaldt.

For å forsøke å finne frem til problemet, åpnet jeg Task Manager og begynte å terminere prosesser. Ingenting endret seg frem til jeg terminerte en av flere svchost.exe prosesser. Plutselig virket harddisken som normalt.

Jeg fatter ikke hva problemet kan være. Dette er en flunke ny PC med nylig installert OS. Ingen innstillinger i Windows har blitt endret på. Alt annet med PCen virker helt fint.

Har dere noen forslag til en mulig løsning?

Takker for alle svar!

Endret av Sitronkake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for et godt hint, nebrewfoz!

Via Process Explorer fikk jeg til slutt luka ut potensielle syndebukker, og kom frem til at prosessen "Distributed Link Tracking Client" var årsaken til problemet.

I tilfelle andre har samme problem, så er dette løsningen:

1. Klikk på Start -> Settings -> Control Panel -> Administrative Tools -> Services

2. Dobbelklikk Distributed Link Tracking Client.

3. Sett "Startup type" til Disabled.

4. Reboot og problemet er løst!

Jeg kan ikke se noen negative innvirkninger ved å deaktivere denne prosessen.

For mer informasjon om Distributed Link Tracking Client, gå til http://support.microsoft.com/kb/312403.

Med vennlig hilsen

Sitronkake

Endret av Sitronkake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...