HaugenMS Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hei! Kjempeflott tiltak med egen bedriftsøkonomigruppe!! Jeg registrerte et enmannsforetak i fjor høst og har brukt Mamut Datax Professional reknskapsprogram til å føre reknskapet mitt. Startet opp og fikk mer og mer dreisen på føringen og endte året med samme saldo på bedriftskontoen min, som regnskapet mitt også viste! Tenkte da at jeg hadde ført alt så riktig som mulig Da var den nette sum 18,70,- i pluss på bedriftskonto! Da jeg i år opprettet et 2009 reknskap, vart alt nullstilt, men saldoen min er jo fortsatt 18,70,- Så når jeg utgiftsfører diverse kostnader, la oss si 1000,- kroner på verktøy, så vil jo regnskapet mitt vise at jeg har 1000,- i minus, mens den egentlige saldo på bedriftskonto er 1018,70,- i minus!! Er det riktig at jeg ikke skal følge saldoen på bedriftskontoen min med reknskapet mitt? Synes det har vært en veldig grei pekepinn når jeg etter endt bilagsføring har landet på samme saldo som bedriftskontoen min viser!! Om jeg eventuelt har gjort noe feil her, hvordan skal de 18,70 kronene føres for at reknskapet mitt skal følge bedriftskontoens saldo? En annen liten sak er det at jeg har fått oppstartsstøtte fra kommunen på 22.500,- Vil dette gå under ren inntekt, og forminske min veg mot 50.000,- i omsetning? Eller er dette en støtte som ikke går inn under omsetning? Jeg vil jo helst prøve å holde meg under 50.000,- i omsetning i året! Mulig jeg også sier feil her. For om jeg skal ha 50.000,- i omsetning, definerer jeg det vel som både utgifter og inntekter til sammen. Men det riktige her er vel at jeg må KUN mva-registreres om jeg TJENER 50.000,- i løpet av et år, ikke sant? Har diskutert dette litt med noen kamerater, vi er litt usikre!! Jeg har jo allerede hatt 36.000,- i utgifter, så + inntekter er jeg jo ganske nær 50.000,- i omsetning. Men dette føler jeg blir feil! Håper dere kan gjøre meg 100% sikker på hva som er rett her!! Vil ikke straffes fordi jeg har mye utgifter liksom! En siste ting.. som jeg nevnte har jeg hatt 36.000,- i utgifter som alt er utgiftsført på rette utgiftskonto. Har også hatt slik ca. samme inntjening. Er det så fantastisk enkelt og greit da, at så lenge jeg ikke er MVA-pliktig, så skal jeg ikke skatte en krone? Ettersom jeg har forstått det, er det kun skatting av fortjeneste, det du sitter igjen med ekstra etter at alle utgifter er dratt i fra? Håper dere kan gi meg noen enkle men greie svar her! Er jo bare litt flisespikkeri, men er fint og vite 100% Takker for svar!! Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg kjenner ikke til Mamut, men balansekontoene skal ikke nullstilles ved overføring til nytt år. Jeg skjønner heller ikke hvordan du har fått til det, men det kan sikkert noen som bruker Mamut svare deg på. Har du nullstilt egenkapitalkontoen også da? Oppstartstøtte føres vanligvis til kredit på den kostnadskontoen det er ment å redusere. Alternativt kan du opprette en egen konto på 3- eller 4-serien som føres motsatt vei i forhold til normalt, slik at du kan skille den på en egen konto for oversiktlighetens syld. Hva du har i kostnader har INGENTING å si i forhold til når du blir mva-pliktig. Det er når du passerer kr 50 000 i omsetning i løpet av et regnskapsår, og omsetning er altså det du utfakturerer (inntektene dine) uavhengig av kostnader. Det virker også som du ikke helt skiller mellom mva og skatt. Om du er mva-pliktig eller ikke har ingenting å si for om du må betale skatt eller ikke. Så vidt du har et overskudd i driften din så skal du selvsagt betale skatt. Lenke til kommentar
HaugenMS Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Hei og takk for svar De skal ikke nullstilles nei? Da skjønner jeg mindre. Det eneste jeg har gjort er å opprette ett nytt reknskapsår innen det samme reknskapet jeg har. Absolutt ingenting annet. Dette gjorde jeg også under veiledning av en person fra Mamut support. Så hvorfor det er nullstilt, det er jeg jommen ikke sikker på! Men om du mener balansekontoene skal følge med i det nye reknskapsåret, skal jeg høre med mamut om dette! Jeg har bokført oppstartssummen på en egen konto som hadde navnet offentlige tilskudd eller lignende. Kan finne både eksakt navn og kontonummer om du vil! Så den er i utgangspunktet bokført for seg selv, og mest sannsynlig på riktig konto. Det jeg lurte mest på, var om summen 22.500,- går inn under "inntekt" og at jeg da bare har igjen 27.500,- av inntjening på dette året før jeg må registrere meg i foretaksregisteret og blir mva-pliktig? Flott, da er jeg sikker på det med den 50.000,- magiske summen Ok, skjønner at du tror jeg blander litt. Det jeg mente var jo det at når jeg ikke er mva-pliktig, trekker jeg 100% av utgiftssummer av fra skatten, mot 75% av summen når jeg ER mva-pliktig! Derfor spør jeg om jeg kan tjene 36.000,- og ha 36.000,- i utgifter, og dermed betale 0,- i skatt siden jeg ikke har noe netto fortjeneste? Hadde jeg vært mva-pliktig, hadde jo regnestykket blitt litt annerledes ettersom jeg har forstått. Om jeg er mva-pliktig og tjener 20.000,- og har 20.000,- i utgifter, kan jeg jo ikke utgiftsføre mer enn 75% og ender da på 15.000,- Så da er jeg 5000,- i fortjeneste og må dermed skatte av dette! Det var det jeg mente med forskjellen på å være mva-pliktig og ikke Men jeg er ikke så stramm på dette, så er fort jeg forklarer meg litt vanskelig Beklager dette!! Takker uansett for gode svar Endret 23. februar 2009 av HaugenMS Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Det kan også være at regnskapsprogrammet ditt av en eller annen grunn ikke har tatt med seg saldi på balansekontoene inn i det nye året, men det må du nesten kontakte noen som kan mammut for å finne ut av. Saldo på balansekontoene skal alltid følge regnskapet inn i det nye året, hvordan vil du ellers få inn saldo på bank, egenkapital, eiendeler etc.? I foretaksregisteret har du vel plikt til å registrere deg uansett så vidt jeg vet. Jeg tolker det dithen at offentlig tilskudd ikke er en del av din omsetning og inngår derfor ikke i grunnlaget for omsetning. Jeg sliter litt med å forstå tankegangen din, men du må vel trikse litt med tallene om du skal få regnskapet ditt til å gå akkurat i null? Har du underskudd så betaler du ikke skatt, har du overskudd så skatter du, så enkelt er det. Lenke til kommentar
HaugenMS Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Hei igjen, og takk for gode svar sol79! Jeg fant ut av dette med saldo på mitt mamutprogram. Jeg måtte overføre og oppdatere UB fra 2008 til IB 2009, så nå er det i orden igjen! Slik jeg har forstått det så er man ikke tvungen til å registrere seg i foretaksregisteret før man har 5 ansatte eller driver handel med dertil innkjøpte varer (varehandel), noe jeg ikke har. Så jeg er bare registrert i enhetsregisteret. Men du kan kanskje mer om dette og kan si om det er noen fordeler med å være registrert i foretaksregisteret? Vel.. jeg søkte kommunen om støtte, fordi jeg har litt oppstartskostnader. Og da søknaden var behandlet i kommunen, fikk jeg tildelt 30.000,- fra næringsfondet, 75% utdelt ved oppstart og 25% utdelt ved senere anledning. Har også bokført dette som et offentlig tilskudd på konto 3400 "offentlige tilskudd\refusjoner". Men da kan jeg altså mest sannsynlig gå utifra at dette ikke kommer inn som inntekt i firmaet og korter ned veien mot den magiske 50.000,- grensen? Det jeg mente var at jeg mener å ha lest at jeg ikke kan utgiftsføre MVA som ren utgift i lag med kjøpt vare. Vi tar utgangspunkt i at jeg er MVA-pliktig. La oss si at jeg kjøper en stol til 10.000,- Så kan jeg KUN utgiftsføre 7500,- siden 2500,- går til MVA uansett. Eller blir hele summen 10.000,- utgiftsført og MVA trekt fra i etterkant? Var usikker på dette i og med at nå når jeg ikke er MVA-pliktig, så utgiftsfører jeg jo hele utgiftssummer som er ikl. MVA. Bare for å få det helt klart, jeg er ikke ute etter å trikse eller mikse i det hele tatt, er bare litt usikker på om det er forskjell på å bilagsføre utgifter før og etter at mann er MVA-pliktig\registrert! Takker for gode svar igjen Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Med tanke på foretaksregisteret så har du riktig og det jeg har skrevet tidligere er feil. http://www.brreg.no/registrene/foretak/ Når det gjelder bokføring av mva, så kostnadsfører man hele summen inkl mva, men mva-beløpet legger seg automatisk på mva-kontoen og det er kun nettobeløpet som står igjen på kostnadskontoen når man oppdaterer bunten. Å direkteføre mva på mva-konti er ikke lov, da mva-grunnlaget alltid skal kunne spores. Endret 24. mars 2009 av Sol79 Lenke til kommentar
HaugenMS Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Jeg er med Lurer litt på dette med hjemmekontor.. Her følger et utdrag fra Datax sin manual på årsavslutning: 2.10 Hjemmekontor I fritakslignet bolig, dvs. bolig du selv eier og bruker, kan det kreves fradrag for hjemmekontor. Kravet er at det brukes et eget rom som hjemmekontor, dvs. ikke i kombinasjon med andre formål. Fradraget beregnes til 4 % av den delen av ligningsverdien på hele boligen som faller på hjemmekontordelen fordelt etter utleieverdi (i praksis godtas normalt en arealfordeling). Alternativt kan det kreves fradrag for 2,5 % av den delen av ligningsverdien som faller på hjemmekontordelen jf. ovenfor med tillegg for sannsynliggjorte utgifter til vask, strøm mv. Dersom du ikke vil/kan benytte ovennevnte beregningsmetoder, kan det i stedet kreves et standardfradrag med kr 1 500. HJEMMEKONTOR I REGNSKAPET: Fradrag for hjemmekontor innebærer ingen økonomisk transaksjon som innebærer noen overføring av verdier. Dette er kun et skattemessig fradrag for bruk av egen bolig i næringsvirksomhet. Fradraget føres i næringsoppgaven post 7700 Annen kostnad og mot post 2050 Egenkapitalkonto. EKSEMPEL: Total ligningsverdi på hele boligen kr 500 000 fordelt på 200 kvm. Hjemmekontor utgjør 20 kvm. 500 000/200 * 20 = 50 000 * 4 % = 2 000 til fradrag for hjemmekontor. Alternativet er å foreta en tilsvarende beregning med 2,5 % i tillegg til en forholdsmessig fordeling av strøm og renhold o.l. Fradrag for hjemmekontor i leiet bolig innrømmes som en forholdsmessig fordeling av husleie inkl. strøm. Arealfordeling godtas normalt i praksis. HVA MÅ JEG GJØRE SELV? 13 2.10.1 OPPFØRING AV BYGNING Ved oppføring av bygning til bruk både privat og i avgiftspliktig virksomhet kan inngående avgift av byggekostnadene fradragsføres på den forholdsmessige delen som gjelder næringsdelen, jf. Merverdiavgiftsloven § 23 og Forskrift (nr. 18) om forholdsmessigfradrag inngående mva. Dersom det i en enebolig foretas bygningsmessig innredning og anskaffelse av inventar til butikk i kjelleren, vil virksomheten kunne fradragsføre inngående avgift på disse kostnadene. Husk at du, for å få med det skattemessige fradraget for hjemmekontor, må ha ført dette som et bilag i regnskapet. FORSLAG TIL KONTERING: Debet: 6300 Leie lokale Kredit: 2058 Øvrige egenkapitalkorreksjoner FORSLAG TIL KONTERING VED BRUK AV STANDARDFRADRAG: Debet: 7790 Andre kostnader fradragsberettiget Kredit: 2058 Øvrige egenkapitalkorreksjoner --- Er det nok og bare føre dette ene og enkle bilaget i løpet av 2009, så har jeg rett på skattemessig fradrag? Jeg har kontor hjemme. Et rom på ca. 20 m2. Kjøpte hus for 2.1 mill. Hva fradrag får jeg for dette?? Må jeg sette inn noen verdier når jeg bilagsfører dette?? Takker nok en gang for svar! Endret 24. mars 2009 av HaugenMS Lenke til kommentar
HaugenMS Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Sitter også og lurer på om jeg fører noe feil angående MVA på innkjøp. Jeg fører: 6810: "Data\EDB Kostnad" MVA Gruppe 1 Debet 2500,- 1920: "Firmakonto" MVA Gruppe 0 kreditt 2500,- Skal jeg velge MVA gruppe 1 på både debet og kreditt? Eller slik som jeg har gjort? Mistenker små feil i regnskapet siden jeg kanskje skulle hatt MVA gruppe 1 i stedet for MVA gruppe 0 på lignende utgifter. Dette er rekninger betalt i nettbank. Har jeg bilagsført dette riktig? Eller skal denne utgiften bilagsføres på en annen konto? Som leverandørgjeld eller lignende? Er så mange småting jeg lurer på Kjipe greier! Takker igjen for gode svar! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mars 2009 Del Skrevet 24. mars 2009 Sitter også og lurer på om jeg fører noe feil angående MVA på innkjøp. Jeg fører: 6810: "Data\EDB Kostnad" MVA Gruppe 1 Debet 2500,- 1920: "Firmakonto" MVA Gruppe 0 kreditt 2500,- Skal jeg velge MVA gruppe 1 på både debet og kreditt? Eller slik som jeg har gjort? Mistenker små feil i regnskapet siden jeg kanskje skulle hatt MVA gruppe 1 i stedet for MVA gruppe 0 på lignende utgifter. Dette er rekninger betalt i nettbank. Har jeg bilagsført dette riktig? Eller skal denne utgiften bilagsføres på en annen konto? Som leverandørgjeld eller lignende? Er så mange småting jeg lurer på Kjipe greier! Takker igjen for gode svar! Innkjøp på faktura/kreditt, og kontant over et visst beløp skal føres via leverandørgjeld/reskontro, slik: fakturadato Debet 6810 Kredit reskontro 2500,00 betalingsdato Debet reskontro Kredit 1920 2500,00 MVA-kode er så vidt jeg vet kun relevant for inntekt og kostnadskontoer (gruppe 3,4,5,6 og 7), så jeg tror ikke du har gjort noe feil der. Når det gjelder hjemmekontor, så er det ikke kjøpesummen som er interressant, men ligningsverdien. Om huset f.eks. er 400m2 og kontoret 20m2 kan du føre 4% av 5% (ettersom 20m2=5% av 400m2) av ligningsverdien. Eller om standardfradraget på kr 1500 blir høyere, så fører du det. Og ja, det er nok å føre den linja (D 6300 K 2058) i regnskapet for å få fradrag, men skriv en notis hvor du redegjør for utregningen og arkiver det sammen med bilagene. Lenke til kommentar
HaugenMS Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Da vart jeg litt klokere! Takker for gode svar Inge Rognmo! Da tror jeg at jeg har forstått det med formelen for hjemmekontor også Landet på 2520,- i fradrag Men det med leverandørgjeld stusser jeg litt på. Om jeg kjøper noe i butikken med visakortet mitt som er knyttet til bedriftskontoen. La oss si verktøy eller en DATA\EDB utgift til 2500,- Kan jeg da som regel bare utgiftsføre dette rett på DATA\EDB kontoen? Mens om jeg får rekning på de samme produktene, MÅ jeg da utgiftsføre dette som leverandørgjeld? Det er jo kun snakk om få dager fra jeg får varene til jeg betaler dem. I et annet tilfelle har jeg forhåndsbetalt varene på nett med mitt VISA kort. Da rekner jeg med at jeg slipper og utgiftsføre denne utgiften som leverandørgjeld? Ellers kjøpte jeg ny kontorpc for 11980,- som jeg mottok i postoppkrav, og betalte med VISA kort hos posten. Da har jeg jo i grunn ikke fått noen rekning. Må det likevel føres som leverandørgjeld da? Og er det en øvre grense for når jeg bare kan utgiftsføre kjøp rett på konto og når jeg må utgiftsføre som leverandørgjeld?? Et siste tilfelle forhåndsbetalte jeg via nettbank et Lyd\AV produkt til 13550,- Må dette utgiftsføres på leverandørgjeld når varen er betalt før jeg har fått den? Trenger svar på dette litt fort, må rette litt småfeil i regnskapet mitt Takker for gode svar igjen!! Håper dere kan svare på hvert enkelt spørsmål, vil hjelpe meg mye!! Endret 26. mars 2009 av HaugenMS Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Dette med pliktig reskontroføring eller ikke, måtte jeg sjekke litt opp. Det mest lettbegripelige og tilsynelatende pålitelige informasjonen jeg fant var på denne siden: "Kontante transaksjoner skal også reskontroføres når det er enten 1) Kjøp av varer eller tjenester som er direkte innsatsfaktorer eller varer beregnet for videresalg eller 2) Kjøp over kr. 40.000 inkl merverdiavgift" Beløpsgrensa jeg nevnte er tydeligvis på 40.000 inkl. mva, men for varer beregnet for videresalg og direkte innsatsfaktorer (definisjon?) gjelder det altså uansett beløp. Endret 26. mars 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
HaugenMS Skrevet 26. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2009 Fant dette om innsatsfaktor: Det er krav til motpartsspesifikasjon ved kontantsalg - og kjøp i form av direkte innsatsfaktorer i produksjon eller tjenesteleveranse, eller når kontantvederlaget overstiger kr 40.000 inklusive mva. Slike transaksjoner skal altså reskontroføres. Men fatter ikke hva de mener med det. Dette må jeg nesten vite, i og med at jeg ikke driver med noe videresalg av varer, men kun kjøper inn varer til bruk i bedriften. Men virker også som dette kun gjelder kontantkjøp og ikke kjøp med visa kort og nettbankbetaling? Ellers kom jeg over denne siden: http://www.bedin.no/php/d_faqdetalj/cf/hAp...Key_168/hDKey_1 Der en person har ført alle inngående fakturaer med MVA kode 0 før han ble MVA-registrert. Jeg har gjort det omvendt, ført alle inngående fakturaer med MVA-kode 1, 25%. Går da utifra at jeg har ført dette feil og må forandre dette til MVA-kode 0? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. mars 2009 Del Skrevet 26. mars 2009 (endret) Slik jeg tolker "direkte innsatsfaktor", så er det snakk om en vare som forbrukes, eller videreselges. Eksempler på direkte innsatsfaktorer fra min bransje (landbruk) vil være kraftfor, kunstgjødsel, såfrø, plantevernmidler og sånt, mens maskiner og reservedeler til dem ikke vil være direkte innsatsfaktorer. På samme måte vil drivstoff være en direkte innsatsfaktor for en som driver i transportbransjen -om drivstoffet blir direkte eller indirekte for meg vet jeg ikke helt... Uansett føres det over reskontro i mitt tilfelle, ettersom det handles på kreditt. Er nesten like greit å føre alle innkjøp over reskontro og leverandørspesifikasjon uansett egentlig, da kan du f.eks. kjøre ut rapporter på hvor mye du har handlet for fra en spesifikk leverandør i løpet av året. Betaling med kort i butikk er så vidt jeg vet sett på som en form for kontant betaling. (?) På det siste spørsmålet, så har du nok rett i at du har gjort feil. Endret 26. mars 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå