Gå til innhold

Tele-Zoom til D80

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har tenkt å kjøpe meg et tele-zoom objektiv til D80'n min å har sett på Nikon 70-300.

Har oppdaget at det finnes (minst) to typer som jeg har sett på. Det er:

* 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR Zoom-Nikkor til ca. kr. 4000,- og ett som heter:

* Nikon Nikkor AF-S 70-300mm f/4-5.6D IF ED VR til ca. 6000,-

Jeg vet forskjellen på disse to bortsett fra "ED"-merkingen...? Hva betyr det, og har jeg "bruk for" det ?

Og hva er forskjellen på intern fokus (IF) og autofokus (AF)?

Jeg er en helt fersk nybegynner som har lyst på en zoom-linse. Har tenkt å bruke den i naturen, byen, bygninger osv... o.l. ;)

Håper på noen tilbakemeldinger på dette, å bare spør hvis noe er uklart...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På D80 har du autofokusmotor innebygget i kameraet,D40/60 har ikke det så de er avhengig av objektiver med innebygget fokusmotor.

her kan du finne forklaringer på forkortelsene som de forskjellige produsentene bruker,les deg nedover på tråden det er endel ekstra informasjon og hente der.

Edit: er ingen problem og bruke et objektiv med innebygget fokusmotor på D80.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent, så er dette samme objektiv.

Nikon lagde et par utgaver av 70-300 uten VR. Det er den utgaven med VR (bildestabilisering) som du bør kjøpe.

Jeg har dette selv, og er svært fornøyd.

IF-ED er coating på linseelement(er) og betegnelsen brukes mindre på nye objketiv, selv om de har samme eller nyere coating.

Lenke til kommentar

Dette er samme objektiv. Den øverste prisen og den nederste betegnelsen er det som er korrekt.

IF = internal focusing og betyr at den ikke forlenger seg ved fokusering og at frontelementet ikke roterer (en stor fordel ved bruk av polariseringsfilter).

ED = extra low dispersion, og betyr i praksis at man får bedre optisk ytelse enn hvis man ikke hadde brukt slike elementer (bl.a. mindre kromatisk aberrasjon og bedre kontrast).

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...