Carl Sagan Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 heisann, får denne feilen i ny arch innstallasjon når jeg pröver å oppdatere eller innstalere ting i pacman. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Litt mer info please. Hvilken kommando kjører du? Prøvd å oppdatere pacman? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hvilket image har du brukt? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Brukte FTP-image, 64bit. Lastet ned i dag. Brukte en svensk server. Meldingen kommer uansett i Pacman, enten jeg prøver å innstalere programmer (pacman -sy), oppdatere (pacman -syu) eller oppdatere pacman (pacman -syu pacman). Endret 25. februar 2009 av Todda7 Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Kan du skrive til filsystemet som er montert på /? Nyeste ftp-image endrer ikke fstab automatisk, så alle partisjoner er montert read only. Legg til defaults på alt du skal ha montert i fstab. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Takk, det var det som var problemet. Men det var ikke lett å løse; fstab kunne ikke endres da den var read only, rootdisk kunne ikke remountes da denne var busy og da satt jeg med fingern i rumpa. Løste problemet med å sette inn arch-disken, velge disken min (uten å formatere), og så hoppe rett til fstab konfigurasjon. Idiotisk løsning av arch; kunne de ikke bare ha mountet root, swap og home for meg i det minste? Helt unødvendig å måtte gjøre dette selv. Men nå har jeg et litt annet problem: har innstalert gnome osv, men det kjører vanvittig tregt. Firefox tar kansje 4-5 sekunder bare å åpne etter systemet har roet seg etter oppstart, og her snakker vi 2,4GHz C2D, 4GB RAM osv.. EDIT: hw.no lagger tilogmed under scrolling av og til. Har innstalert flash og nvidia-driver.. En annen ting også: hvordan stiller jeg inn slik at filtypen er inkludert i slutten av navnet? Eks hei.jpg.. Filene blir bare hetende hei, og kan ikke lastes opp diverse plasser og sendes da filtypen ikke blir gjenkjent (blir gjenkjent her da).. Takker for all hjelp Endret 25. februar 2009 av Todda7 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Men nå har jeg et litt annet problem: har innstalert gnome osv, men det kjører vanvittig tregt. Firefox tar kansje 4-5 sekunder bare å åpne etter systemet har roet seg etter oppstart, og her snakker vi 2,4GHz C2D, 4GB RAM osv..EDIT: hw.no lagger tilogmed under scrolling av og til. Har innstalert flash og nvidia-driver.. Er det kun FF som er tregt? Er du sikker på at du har valgt nvidia driveren for Xorg og ikke bruker vesa eller noe slikt? Har du sett på forumet og bugtrackeren om andre rapporterer noe lignende? En annen ting også: hvordan stiller jeg inn slik at filtypen er inkludert i slutten av navnet? Eks hei.jpg.. Filene blir bare hetende hei, og kan ikke lastes opp diverse plasser og sendes da filtypen ikke blir gjenkjent (blir gjenkjent her da).. Vil du at filer skal hete filnavn.jpg så skriver du det. Det er bare Windows som er så teit at den leser filtype ut ifra filendelse. Du kan sannsynligvis sette opp GNOME programmene til å lagre med filendelse som standard, sjekk gconf og/eller kontrollpanelene. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Nei, det er ikke kun firefox som er tregt. De fleste andre programmer tar lang tid for å starte. EDIT: Det bildet var meningsløst da pekeren ikke viser. Men den ser ut som et armbåndsur i gjerne 4-5 sekunder før det skjer noe. Hvordan ser jeg om jeg har rett nvidia driver? Et annet problem: Tips? Andre ting: Hvorfor får finner jeg ikke compiz-settings-manager og wine i pakkebrønnen? Hvor kan jeg få tak i disse? Hvorfor starter ikke compiz under login, selv om jeg har addet compiz-manager som daemon under sessions? Det fungerer fint å starte compiz med alt+f2 og compiz-manager. Endret 25. februar 2009 av Todda7 Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Ting går ikke av seg selv i Arch, du må legge til nvidia-driveren i xorg.conf manuelt. Det samme gjelder compiz i xinit/xresources eller hva nå enn du bruker. Wine ligger i 'extra', så det skal du kunne installere uten å gjøre noe spesielt. Compiz-manager kan du installere via AUR-pakke (http://aur.archlinux.org). Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Ting går ikke av seg selv i Arch, du må legge til nvidia-driveren i xorg.conf manuelt.Det samme gjelder compiz i xinit/xresources eller hva nå enn du bruker. Wine ligger i 'extra', så det skal du kunne installere uten å gjøre noe spesielt. Compiz-manager kan du installere via AUR-pakke (http://aur.archlinux.org). Hadde lagt til driver = nvidia i xorg før ja. Har nå lagt inn compiz-manager i xinitrc, takk Virket ikke logisk da jeg jo fortsatt kjører gnome (?) men.. Wine ligger ikke i ekstra, muligens pga. jeg kjører 64-bit? Hva nå? Er det en mulighet å legge inn AUR som repository? EDIT: Compiz-manager er IKKE det samme som compiz-settings-manager.. Compiz-manager starter bare compiz, men i compiz-settings-manager kan man konfigurere compiz.. Finner ikke settingsmanager i AUR ... Hvordan kan jeg få kontrollpanelet til compiz nå? Endret 25. februar 2009 av Todda7 Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) AUR er ikke et repository, dvs det er ikke binærpakker man laster ned derfra. Det er oppskriften til en pakke (såkalt PKGBUILD). Men du har yaourt som er et verktøy som sømløst lar deg hente ting fra enten repo eller AUR. wiki it! Wine til 64bit finner du i AUR. (med 32bits kompat. biblioteker) Hadde du brukt pacman -Ss compiz til å søke i repoene hadde du også funnet konfigurasjonsprogrammet, på første treff faktisk. Prøv det EDIT: angående Xorg så er det lettere for oss å hjelpe dersom du paster xorg.conf og Xorg.0.log Endret 25. februar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Wine til 64bit til x86_64 fins ikke. Da må du i såfall bruke 32bits-pakken. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 AUR er ikke et repository, dvs det er ikke binærpakker man laster ned derfra. Det er oppskriften til en pakke (såkalt PKGBUILD). Men du har yaourt som er et verktøy som sømløst lar deg hente ting fra enten repo eller AUR. wiki it! Wine til 64bit finner du i AUR. (med 32bits kompat. biblioteker) Hadde du brukt pacman -Ss compiz til å søke i repoene hadde du også funnet konfigurasjonsprogrammet, på første treff faktisk. Prøv det EDIT: angående Xorg så er det lettere for oss å hjelpe dersom du paster xorg.conf og Xorg.0.log Wine til 64bit til x86_64 fins ikke. Da må du i såfall bruke 32bits-pakken. Kan man hente ting fra AUR med shaman? Har fortsatt det problemet som i bildet i stad, men det kjører fint i sudo. Og dere motsier hverandre litt, og jeg finner ingen Wine med 64bit biblioteker i Aur. Denne er den eneste nye Wine-pakken som ligger på AUR. Og det ligger ingen guide for arch på winehq hvordan man skal innstalere wine PÅ X64, kun til Ubuntu (og filen gir feilmelding "distro støttes ikke".) Vis jeg skal laste ned vanlig 32bit da, hvilken skal jeg velge? Link. Tipper Slackware eller ubuntu med deb2targz. Xorgen min er forøvrig helt fin, men maskinen fortsatt treig. Kjører Win nå, så kan ikke søke etter konfigurasjonsprogrammet i terminalen, men det var rart jeg ikke fant det i shaman? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Your search fu is broken: http://aur.archlinux.org/packages.php?O=0&...mp;do_Search=Go (helt øverst, bin32-wine) Men ja, Shaman skal håndtere AUR. Men jeg vet ikke hvor bra det fungerer. Innstalasjon av programvare i Linux gjøres via pakkebenhandleren (dersom du vil gjøre det riktig ihvertfall). I Arch betyr dette enten med pacman direkte, eller gjennom pkgbuilds. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 (endret) Og dere motsier hverandre litt, og jeg finner ingen Wine med 64bit biblioteker i Aur. Denne er den eneste nye Wine-pakken som ligger på AUR. Og det ligger ingen guide for arch på winehq hvordan man skal innstalere wine PÅ X64, kun til Ubuntu (og filen gir feilmelding "distro støttes ikke".) Vis jeg skal laste ned vanlig 32bit da, hvilken skal jeg velge? Link. Tipper Slackware eller ubuntu med deb2targz. http://wiki.archlinux.org/index.php/Wine Arch wiki er en av de beste wikiene til Linux jeg har vært borti. Bruk det. Endret 25. februar 2009 av Xecuter Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 God wiki ja. Det var det søket jeg mente å linkte til North, men feil link kom på plass Men finner fortsatt ikke kontrollpanel til compiz, hverken i shaman, i terminalen (-Ss compiz) eller på AUR. Hjelp! Trenger den for å fikse noen feil (alt+f2 fungerer ikke) og selvfølgelig for å endre på effektene. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Søk etter ccsm, tror det er det pakken heter. Endret 27. februar 2009 av Xecuter Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Søk etter ccsm, tror det er det pakken heter heter. Tusen takk! Fant den på AUR, men kjører Win nå så skal teste senere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå