Gå til innhold

Velge realfaglig matematikk og fysikk?

Sitronsaft

Anbefalte innlegg

Så du går VG1, samme som meg, men du tar den vanskeligste matten for dem som går VG2? Fått spesialordning da eller?

Kort sagt: ja. Det var et tilbud vi fikk på ungdomsskolen å ta 1t-kurset fordelt på to år, i tillegg fikk vi også ordnet det med den videregående skolen sånn at vi fikk fortsette videre. Nå får vi som valgte det ta R2 til neste år og er da ferdig med matte. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit, du kan ta en bachelor og senere bygge på med master - men gjør du dette ved ntnu så blir du ikke sivilingeniør, du blir tekniker.

Om jeg går bachelor i Stavanger, f.eks. petroleumsfag. Så går jeg master i NTNU, da blir jeg tekniker? WTF? Utdyp vær så snill.

Btw: Genialt ordning hernil.

Lenke til kommentar
Starter du kun med en bachelorgrad på ntnu så får du ikke siv.ingtittelen. Du får kun master of technology.

Ikke at det er noe galt med det. Man er bare mer spesialisert.

Nå er du på jordet her (tenker på denne og tidligere poster). Du kan ikke ta bachelor i ingeniørfag på NTNU, og du kan ikke bli tekniker på NTNU.

Når du går 5 år på NTNU får du tittelen Master of Science eller Master i teknologi på norsk, du kan også få tittelen sivilingeniør på vitnemålet, men sivilingeniør er ikke lenger en beskyttet tittel, og betyr egentlig ingenting.

Du kan også ta en 2-årig master på NTNU, om du har bachelor fra en høyskole eller et annet universitet. Da blir du akkurat det samme på papiret, Master of Science/Master i teknologi i ingeniørfag. Om du kan få tittelen sivilingeniør på vitnemålet med 2-årig master vet jeg ikke, men de kaller iallfall begge deler "Sivilingeniør/Master" på hjemmesiden.

Før noen nevner det: Jeg sier ikke at 5-årig og 2-årig master er det samme ute i arbeidslivet, men på papiret får man den samme tittelen, MsC. Sivilingeniør er som sagt ingen beskyttet tittel, og betyr ingenting rent formelt.

Tekniker er forøvrig en 2-årig utdanning på nivå mellom videregående og universitet/høyskole, som er ment for folk med fagbrev og tas ved en teknisk fagskole.

Edit: Bare for å klargjøre enda mer her, sikter spesielt til War sin post: Tar man 5-årig master på NTNU går man en såkalt integrert master, man går ikke bachelor de første tre årene og master de to siste, men er mastergradsstudent alle fem årene. Man har for eksempel ingen bacheloroppgave på en integrert master. Skal man ha bachelor-tittelen først må man altså ta den et annet sted, og evt. gå en 2-årig master på NTNU. Da går man ikke klasse med noen som går 5-årig master (selv om man gjerne har endel fag sammen med dem), det er separate løp.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

MsC betyr Master of Science? Du forvirrer meg veldig Jann - Ove. Du sier at det ikke går an å ta 2-årig master etter fullført bachelor-utdanning et annet sted, f.eks. Stavanger. Dette er jo tull, selvsagt går det an å ta en 2-årig masterutdanning.

Min plan var denne:

Gå bachelor i Stavanger, av to grunner: 1. Pga jeg mest sannsynlig ikke har godt nok snitt til å komme inn på NTNU. 2. Pga jeg vil se hvordan det er å være ingeniør og få litt dritt på hendene før jeg eventuelt blir master.

Deretter, om jeg finner ut at jeg vil bli master kan jeg gå NTNU, eller et annet sted om jeg ikke kommer inn. Men går det an å bli "sivilingeniør" noe annet sted enn på NTNU?

Lenke til kommentar
Det jeg prøver å få fram er at det ikke er mulig å bli ingeniør etter en bachelor ved ntnu. Ikke at det er noe galt med ett studieløp innen realfag som ender opp i MsC...

Nytt_liv snakket om å ta en f.eks. ta en bachelor i petroleumsfag ved UiS og deretter gå to år på NTNU for å bli sivilingeniør/master (som NTNU kaller alle sine 2- og 5-årige mastergrader i ingeniørfag). Det er som du sier ikke mulig å ta bachelor i ingeniørfag på NTNU, men å ta en bachelor et annet sted og en 2-årig master på NTNU er fullt mulig. Ser hva du mente nå, men du uttrykte det på en ganske forvirrende måte for Nytt_liv. ;)

Nytt_liv: Ja, du kan bli sivilingeniør andre steder enn NTNU. Blant annet UiS kaller det også sivilingeniør, men som sagt er det egentlig likegyldig, siden tittelen som gjelder nå til dags er Master i teknologi/MsC. Har du denne tittelen er du uansett det som på folkemunne fortsatt kalles sivilingeniør. Forøvrig kunne siv.ing.-tittelen brukes av alle universiteter og noen høyskoler fra 1985. Før det var det imidlertid kun NTH som uteksaminerte sivinger, derfor er det fortsatt en bred oppfatning om at det kun er etter 5 år på NTNU man blir "ekte" sivilingeniør.

Er ikke sikker på om man fortsatt kan få "sivilingeniør" på vitnemålet fra NTNU, eller om det ble slutt på det med overgangskullet som gikk ut i 2007, men offisielt har de ikke lenger lov til å dele ut tittelen (se her).

Lenke til kommentar

Ok, bra at det ble oppklart. Har alltid tenkt at det bare var i NTNU man kunne bli MsC. Litt synd at det ikke går an å ta bachelor ved NTNU :/

Jeg har btw bestemt meg for å velge R-matte og fysikk. Jeg er såpass interessert i realfag, at selv om det er vanskelig, noe man må regne med, livet er ingen lek - så har jeg lyst å lære mer om det og jobbe med det.

Endret av Nytt_liv
Lenke til kommentar

Forøvrig bør det nevnes at grensene kommer til å forandre seg i år. Kunnskapsløftet tar bort endel ekstrapoeng som det var enkelt å få tidligere.

Om du er usikker på om du kommer inn på ett sivingstudie ved ntnu går det ann å snike seg inn ved å ta emnene selv i to semester og søke seg inn på andreåret.

Bachelorgrader i realfag ved ntnu kan og være ett alternativ - bygg på med en master og du ender opp med MSc. Avhengig av fagvalg kan du da være utrolig spesialisert, men vanligvis kommer man ikke i nærheten av siving på det med bred fagbakgrunn.

Lenke til kommentar

Det er sant, poenggrensene vil synke, på grunn av at fordypningspoengene forsvinner - det går uansett "opp i opp".

Beklager at jeg kaprer tråden, men ble litt interessert i det du sa om å ta fagene selv i de to første semesterene. Er det slik at jeg tar fagene nesten som privatist, og at jeg kan søke meg inn på ordinært studieløp etterpå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...