Gå til innhold

Velge realfaglig matematikk og fysikk?

Sitronsaft

Anbefalte innlegg

Skal velge fag innen 1. mars, som jeg skal ta i VG2.

Har store planer om å gå ingeniørstudier, så jeg vet jeg trenger disse to fagene. Men jeg er så redd for å miste all fritid pga lekser. Planen var å ta en lettere matte og droppe fysikk og heller konsentrere om spansk etc. Og så ta ingeniørforkurs.

Hva vil dere anbefale, ta den vanskeligste matten over VG2 og VG3, samt fysikk, eller å gjøre alt på ett år etter videregående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forkurs matte og fysikk er vanligvis halve år for eks jan-mai

Forkurs med flere fag er over 1 år.

Du må da ta det på VGS, du kan banne på at alle på forkurset angrer på at de ikke tok det på VGS. miste all fritid pga lekser er ingen ting VS ligge ett år etter.

Du trenger bare 2FY og 3MX i for eks data, kjemi osv i for eks bioingeniør.

Lenke til kommentar

Vel, er du strukturert så trengs det ikke mye lekser for å takle samtlige realfag i videregående. Selv hadde jeg alle fire realfagene på andreåret og droppet kjemi på sisteåret. I snitt brukte jeg vel 2 timer uken på lekser i realfagene. Det er hva man gjør det til, og er man god til å jobbe effektivt får man gjort mye på skolen.

Lenke til kommentar

Siden du tok alle 4 realfag antar jeg at du i utgangspunktet er veldig interessert og over gjennomsnittlig skoleflink.

Jeg har noe slikt som 4+ i den teoretiske matten for VG1. Har 4.4 i snitt på alle karakterer. Er interessert i realfag, jeg er realist, men jeg er samtidig en gutt som har lyst å ha et sosialt liv utenom, hvor jeg kan være med venner og bekjente. For ikke å snakke om at jeg skal ha tid til trening.

Men er det slik, at karakterer i disse fagene ikke har så mye å si? Det viktigste er å ha de rette kombinasjonene for å komme inn på ingeniørstudier?

Lenke til kommentar

Veldig intressert? Over gjennomsnitt skoleflink? Nei.

Slask? Ja.

Det skal bare til litt jobbing så har man plutselig helt ok karakterer. 4-er i realfag er lett. Steget fra 4 til 5 er enormt i arbeidsmengde.

Se på det ingeniørstudiet du har tenkt deg, og planlegg utifra krav og annbefalte realfag der.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Jaså. Så det gjelder bare å si til seg selv at "Nå er det ikke noe msn eller diskusjon, skal gjøre lekser i 1 time eller helt til jeg er ferdig."

Og det hjelper nok å følge med i timen også.

Klarer du å følge det i tillegg til å ha en generell forståelse for matte så skal du ikke ha noen problemer med R1-matten ihvertfall. ;)

Lenke til kommentar

Går selv VG1 (men har R1-matte) så det er det jeg kan uttale meg om. Har kanskje litt lettere for matte enn mange, men du trenger nok ikke øke tiden du bruker på matteleksene nevneverdig fra 1t.

Når det gjelder fysikk og S-matte sies det at fysikken lener seg en del på det som gjøres i R1 så det er helt klart en fordel å ta den, men ikke et must. Med forbehold om jeg ikke har erfaring med det selv. :)

Ellers varierer også leksemengde en del fra lærer til lærer. For eksempel er samfunnsfag det faget jeg har desidert mest lekser i dette året.

Lenke til kommentar

Ikke engang tenk på å ta S-matte om det er ingeniør du vil videre. S-matten mangler vektorer, noe som er meget essensielt for forståelse i fysikken.

Matten på videregående er ikke SÅ ille. Skal ikke mye til for å ro seg iland på en 4-er.

Klarer man ikke det så har man heller ikke kjangs på ingeniørstudier videre :p

Lenke til kommentar

Fysikk er lett. følger omtrent bare med i timen og leser en gang før prøven. ligger på 5 i karakter. matte R1 er verre med for der må man jobbe sykt mye med. minne meg på at eg har prøve på fredag og har gjort omtrent ti oppgaver om derivasjon... ligger på 4- i matte.

vektorer er et sant helvete i mattematikk. fikk 2- på det kapittlet.

Lenke til kommentar

Du sier noe der. Ville jo vært kjipt å begynne på ingeniørstudier og så droppe ut pga man rett og slett ikke har anlegg for det.

Har alltid tenkt at det er ingeniør jeg skal bli. Er ikke så mange andre yrker jeg kan tenke meg, bortsett fra det ene og det andre innen militæret, samt politimann er jo mulig. Men sistnevnte har faktisk for dårlig lønn :p

Min onkel er ingeniør, og han inspirerer meg veldig til å velge de vanskeligste fagene jeg trenger for å gå videre mot en jobb som hans. Jeg ser veldig opp til han, virker som han liker seg i jobben, han har en ekstremt god lønn...(skal ikke nevne her), men han er da også en dyktig ingeniør. Han forteller meg mye om livet, og om ingeniøryrket.

I tillegg, får jeg en iPhone av han om jeg velger R-matte og fysikk og lover å jobbe med fagene.

Likevel stusser jeg veldig.. :/

Lenke til kommentar

Kombinasjonen R1 og F1 er forresten helt ok mtp arbeidsmengde. Blander du inn kjemi og biologi, ja kansje enda flere fag i tillegg blir det kjipt - men bare de to er helt overkommelig.

Jobber du 1-2t i uken utenom skoletid med hvert av fagene så bør det ordne seg. Forøvrig kan det nevnes at overgangen fra vgs-matte til høyskolematte er mindre nå med kunnskapsløftet - så klarer du vgs-matten ok så er det ikke ett enormt sprang opp videre.

Lenke til kommentar
Men er det slik, at karakterer i disse fagene ikke har så mye å si? Det viktigste er å ha de rette kombinasjonene for å komme inn på ingeniørstudier?

Det kommer an på hvor du vil studere. Sistemann inn på ei sivilingeniørlinje på NTNU i høst må ha hatt minst omtrent 4,3 i snitt fra videregående, mens mange ingeniørlinjer på høgskolene slapp inn alle kvalifiserte søkere.

Lenke til kommentar

Forøvrig må det nevnes at ved ntnu er det sivilingeniør som er alternativet om du vil bli ingeniør, altså ferdig opplagte mastergradsstudier.

Greit, du kan ta en bachelor og senere bygge på med master - men gjør du dette ved ntnu så blir du ikke sivilingeniør, du blir tekniker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...