Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konstant tett nese - problemer med å snakke

Gjest Snørret

Anbefalte innlegg

Gjest Snørret

Helt siden jeg var 2 år har jeg vært tett i nesen. Året rundt, 24 timer i døgnet. Dette pga. min allergi antar jeg.

Er nå 18 år og nå er jeg så lei av det at jeg gjør nesten hva som helst for å bli kvitt det. (Vet at det ikke går ann å kurere allergi, men jeg kjenner sikkert 20 allergikere og INGEN av dem har konstant rennende nese som meg selv.)

Grunnet mitt problem har jeg hatt mange kallenavn opp gjennom årene, "snørrungen," er en gjengganger, men det er ikke der det virkelige problemet ligger. Problemet er at jeg ikke klarar å snakke rent (se for deg en person med forkjølelse, sånn omtrent høres det ut, særlig d, m og n er vanskelige og få til)

Dette gjør att jeg:

- Ikke liker og snakke med nye folk, blir bare spurt om jeg er forkjølet og det tenker ikke på hva jeg sier, bare på hvordan jeg sier det.

- Dårlige muntlige karakterer på skolen. Tysk og engelsk er de eneste fagene jeg mestrer på skolen, har ligget på 5 eller 6 i skriftelig, men i muntlig faller det fort ned på 3-4 grunnet dårlig uttale. Jeg vet akkurat hvordan det skal sies, og det høres perfekt ut i hodet mitt, men det som kommer ut av kjeften blir bare helt feil og ingen av lydenene (særlig i tysk) er helt feil.

Finnes det noe nesespray eller noe sånt jeg kan bruke for å få oppnet den?! Jeg er bare så veldig lei av at folk ler bak ryggen min om hvordan jeg snakker, immiterer meg og sier ting som "Forkjølet? må være noe som går."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det noe nesespray eller noe sånt jeg kan bruke for å få oppnet den?! Jeg er bare så veldig lei av at folk ler bak ryggen min om hvordan jeg snakker, immiterer meg og sier ting som "Forkjølet? må være noe som går."

Hei.

Det kan hende du har noe som kalles for kronisk rhinitt. (Kronisk bihulebetennelse)

Du kan snakke med fastlegen om en henvendelse til Øre-Nese-Hals spesialist.

Angående problemet karakterproblemet ditt, kan du få en legeeklæring på. Da har du rett til særvudering basert pga. lidelsen din.

Lenke til kommentar
Gjest Snørret

Jeg er bla. allergisk mot støv, pollen og pelsdyr. Søsteren min har samme diagnose, men ingen av mine symptomer. Vi har hund, men jeg kan bruke han som pute uten å få noe allergiske reaksjoner hvis jeg vil. (Merket ingen forbedring da familien var hundløs i 2 år eller, så tror ikke det er årsaken)

Kvervulert litt rundt dettte de siste dagene, og begynner å lure på om det faktisk er noe annet enn allergien, feks. kronisk rhinitt som ble foreslått her. Dette fordi jeg har aldri noe annen allergiske reaksjoner som liksom henger ved på same måte som tettheten, ikke kløe, ikke utslett, ikke svie i øynenne eller andpusten het, rart om jeg er allergisk mot noe som bare angriper nesen hvis dere skjønner.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Vist dette er noe som har foregått over så lang tid ville jeg bare kontaktet fastlegen din. Tviler på at noe slikt kommer av bare allergi og det kan godt hende du har noe mer. Vist jeg hadde hatt det så lenge ville nå jeg gått til legen tidligere:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...