slins Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Jeg har byttet ut fotobag'n min med stelleveske - og fikk meg derfor en Powershot G9 - så jeg lettere kunne få gode shoots av min datter når vi var rundt på farten. Jeg er stort sett veldig fornøyd, men på tross av rød-øye funksjon så får jeg stadig røde øyne på henne ved bruk av blitz - uansett om jeg skyter på auto, AV, TV, M. Lightroom fikser det jo stort sett greit, men i dåpen i helgen brukte jeg tilfeldigvis Speedlite 430 EX II på G9'n og da så jeg jo at jeg slapp problemet Ulempen var jo at blitzen var fryktelig tung til det kameraet, så det ble jo litt 'uhåndterlig' pluss at den tar jo litt plass å drasse rundt på. Jeg har derfor 2 spørsmål: 1. Finnes det noen gode tips til rød-øye problemet? Eller 2. Finnes det en lite god blitz jeg kan investere i? Funderte på Speedlite 220EX, men den virka jo ganske gammel + at jeg synes det var litt kjipt man ikke kunne justere retningen på blitzen. Takk for innspill Lenke til kommentar
se# Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Finnes nok ingen enkel løsning på det, men det er mulig å redusere problemet noe. Røde øyne er størst problem når objektiv og blits sitter tett sammen, og det gjør det på G9 selv om det er andre kompaktkameraer som er mye verre. Problemet øker med økende avstand til motivet (siden vinkelen mellom objektiv og blits reduseres) så problemet er mindre på en meters avstand enn på tre meter. Hvis det er mye annet lys kan du bruke slow sync som bruker både blitslys og naturlig lys, men du må selvføglelig passe på å ikke få alt for lange lukkertider. Igjen vil kort avstand være en fordel siden objektivet da har større blender. Det er også mulig å redusere blitsstyrken litt. Ellers er jo ekstern blits løsningen hvis det er mørkt nok. Har du sjekket Metz? De lager også blitser for Canon og kanskje de har noe som passer bedre enn Canons modeller. Canon 220 EX er vel uansett for svak til å brukes med indirekte blits, så jeg antar at det er derfor de ikke har vippbar reflektor på den. Det finnes imidlertid diffuser som passer på 220 EX, og kanskje det er et alternativ? Har ikke prøvd, og vet ikke hvor lett det er å finne en i Norge. Her er en tråd på dpreview som diskuterer dette: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=26835543 Endret 23. februar 2009 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå