moray Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Vurderer en NAS-løsning. Bestilte en ReadyNas i går, men fant ut at den billigste her: Tek.no - Prisguide - Nettverkslagring (NAS) er uten harddisker. Ringte derfor og avbestilte, og fant ut at jeg skulle sjekke med dere :-) om dette er en god løsning eller ikke. Noen som kjører så mange ting opp mot en NAS? På kablet Gigabit Lan, vil det være omtrent som å finne en normalpartisjon på PC'n? Har flyttet og mistet et kontor, derfor må HovedPC'n/filserveren nå stå på soverommet. Med blant annet noen Western Digital disker så bråker den såpass at den må skrus av når min bedre halvdel legger seg før meg. Dvs. null musikk fra Squeezebox eller film fra Xbox.. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 NAS defineres som en nettverksdisk, alt av ekstratjenester som enn måtte kjøre er akkurat det; ekstra! En NAS boks gir deg begrensede muligheter for nye programmer som du enn måtte ønske å kjøre men du får et ferdig oppsett på 1-2-3. Personlig syntes jeg ulempen med å være låst til en produsents vilje og innsats for oppdateringer/programmer er så stor at en pc i seg selv er mye bedre. Microsoft har laget et OS som heter Homeserver (som er en begremset klone av Win2003 server) som gir deg alt en NAS-boks gir + mulighet for å last inn ny Windows-programvare. I tillegg er den ikke så dyr: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=405637 (Finner den nok billigere andre steder...) Kablet Gigabit LAN gir deg langt fra lik hastigheter som en intern/ekstern hdd og du må belage deg på lenger ventetid ved kopiering av større mengder data. Lenke til kommentar
moray Skrevet 25. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2009 Men vil jeg kunne filene fra Xbox og de nevnte nettverksenhetene fra en NAS? Syntes FSC Scaleo Home Server var noe dyr, får jo en god PC for summen. Er mest usikker på kompabilitet med f.eks: https://prisguiden.no/product.php?productId=91352 Vil den kunne finne: Squeezebox, Xbox og PS3? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det jeg ville anbefalt er å kjøpe en billig PC som stiller minste kravene til Windows Home Server og heller kjøpe lisensen til OSet i stedet for å kjøpe en ferdig bygget PC. Alt du deler i WHS kan nås fra alle operativsystem som støtter måten Windows deler filer på. Det er også innebygget støtte for uPNP så Xbox 360 og PS3 og alle andre enheter som støtter uPNP kan koble til den. Du kan også laste ned annen programvare (FTP o.l.) hvis dette ikke er nok Lenke til kommentar
moray Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Det jeg ville anbefalt er å kjøpe en billig PC som stiller minste kravene til Windows Home Server og heller kjøpe lisensen til OSet i stedet for å kjøpe en ferdig bygget PC. Alt du deler i WHS kan nås fra alle operativsystem som støtter måten Windows deler filer på. Det er også innebygget støtte for uPNP så Xbox 360 og PS3 og alle andre enheter som støtter uPNP kan koble til den. Du kan også laste ned annen programvare (FTP o.l.) hvis dette ikke er nok Vurderer ennå. Hva vil en PC som kan snurre nevnte programvare koste? Det er flere grunner til at jeg ønsker NAS, blant annet energiforbruk, plasshensyn etc. Noen som vet om jeg vil finne filene på en NAS fra de nevnte enheter? Lenke til kommentar
rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) . Endret 25. januar 2018 av rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Lenke til kommentar
moray Skrevet 19. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2009 Kan dette være noe? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445735 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå