Gå til innhold

Canon EOS 1000D batteriproblem


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Oktober 2008 kjøpte jeg Canon EOS 1000D. Jeg er fornøyd med kameraet, men har nå begynt å lure på om det er noe galt med batteriet. Batteriet er av typen "LP-E5 Battery Pack".

 

Når jeg har ladet batteriet til batteriboksen lyser grønt (jeg har også prøvd å la batteriet lades opp i flere timer etter dette), og legger batteriet i kameraet, viser displayet at batteriet kun er halvfullt (to av fire firkanter). Jeg har ikke testet hvor mange bilder kameraet tar på en slik lading, så jeg er usikker på om displayet viser feil eller om batteriet virkelig ikke kan fullades.

 

Har noen opplevd noe lignende med denne type batterier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normalt så pleier butikker og godta 6 måneder reklamasjonsrett på batterier,etter det så må du nok kjøpe nytt.

 

6 måneders garanti. 5års reklamasjonsrett.

Pirk pirk

 

Her tar nok begge feil, man har automatisk 2 års garanti på nye produkt også batteri.

 

For produkter som er ment å vare vesentlig lengere enn 2 år er det 5 års reklamasjon, batteri faller nok IKKE under denne kategorien.

 

Pirk pirk :blush:

Lenke til kommentar
Garanti er ikke noe man automatisk har, det er noe prodsenten selv velger. Garanti på batteri pleier å være 6 mnd. Reklamasjonsrett 2 år.

Ok, sa feil der.

 

Forskjellen er at med reklamasjonsrett må kunden selv bevise at skaden ikke skyldes uvettig bruk.

Slik er det heldigvis ikke, reklamasjonsrett er akkurat det samme som garanti. Forskjellen er at når garantien gir dårligere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven gjelder ikke garantien i det hele tatt men forbrukerkjøpsloven. Om noe går på garanti eller reklamasjonsrett har INGENTING med bevisbyrde å gjøre.

Lenke til kommentar

Kan si hva man vil om garanti og reklamasjon. Batteri blir sett på som "forbruksvare" og går derfor ikke inn under disse reglene. Vanlig holdning av levarandører er 6 måneders "reklamasjon" på batteri. Utenom dette må man vanligvis finne seg i å kjøpe nytt.

 

Et smart triks er å lade batteriet helt ut før man lader - dette vil forlenge varigheten på batteriet betraktlig.

Lenke til kommentar
Kan si hva man vil om garanti og reklamasjon. Batteri blir sett på som "forbruksvare" og går derfor ikke inn under disse reglene. Vanlig holdning av levarandører er 6 måneders "reklamasjon" på batteri. Utenom dette må man vanligvis finne seg i å kjøpe nytt.

 

Et smart triks er å lade batteriet helt ut før man lader - dette vil forlenge varigheten på batteriet betraktlig.

Vanlig garanti på batteri er ofte 6 mnd fra produsent.

 

Man kan si hva man vil men det strider mot norsk forbrukerkjøpslov.

 

http://www.teknofil.no/wip4/dine_batterier.../d.epl?id=26728

 

Denne saken gjelder en bærbar PC MEN man må kunne forvente det samme fra ett speilreflekskamera som ligger i akkurat samme prisklasse som bærbare PC-er.

Lenke til kommentar
Vanlig garanti på batteri er ofte 6 mnd fra produsent.

 

Man kan si hva man vil men det strider mot norsk forbrukerkjøpslov.

 

http://www.teknofil.no/wip4/dine_batterier.../d.epl?id=26728

 

Denne saken gjelder en bærbar PC MEN man må kunne forvente det samme fra ett speilreflekskamera som ligger i akkurat samme prisklasse som bærbare PC-er.

Høres bra ut, har enda til gode å ha en laptop hvor batteriet har holdt 2 år. Merker allerede reduksjon i kapasiet på min Eee PC etter bare 2 måneder. Eneste som ser ut til å virkelig holde mål på batterifronten er EN-EL3e og EN-EL4a batteriene fra Nikon. De er litt dårlige de første ladingene, etter 5-10 ladinger er de ekstremt bra (somregel lengre enn jeg har kamera og batteri, aldri opplevd redusert kapasitet).

Lenke til kommentar

Tror nok ikke garantien gjelder kun ved moderat reduksjon i kapasitet men må vel være slik at det omtrent er helt dødt, ihvertfall under 50% men det er jo bare antakelser fra meg.

 

Tror man uansett vil få problemer med å reklamere på ett batteri som enda har ca 70% av ny kapasitet.

 

Det som uansett er viktigst er at det er 2 års reklamasjonsrett på batterier, ihvertfall må man kunne forvente det på dyrere produkt som kameraer og PC-er.

Lenke til kommentar

Vel,jeg ville ikke ventet i bortimot 2 år før eventuell klage på batteriet bare for å teste forbrukerrettighetene :)

 

Som trådstarter nevner så får han indikasjon på at batteriet er bare halvfullt selv om det er nyladet,noe som ikke skjer hvis batteriet kun begynner og bli svekket.

Ville kontaktet butikken fort som mulig for og unngå ubehageligheter da det snart har gått 6 måneder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Et annet krav ved reklamasjon er at den må fremsettes innen rimelig tid etter at årsaken/grunnlaget for reklamasjonen oppstod. Dersom batteriet (for eks) får en feil etter 2 uker, og du venter 1 år med å klage, kan du ikke vente medhold.

 

Forøvrig har jeg akkurat byttet ut min gamle og velbrukte (over 4 år gammel) HP-laptop, som fortsatt hadde originalbatteriet. Dette holdt fortsatt ca 1:30 med full lading. Den var i bruk hele arbeidsdagen, på toget til og fra jobb, og på kveldene/helgene/ferier, så jeg er veldig fornøyd med holdbarheten. Ble seff. ny HP.

Lenke til kommentar

Denne tråden er besvart en del flere ganger enn jeg hadde forventet. Takk for alle svar så langt! Jeg studerer juss, så reklamasjonsreglene i forbrukerkjøpsloven er jeg godt kjent med fra tidligere. Formålet med innlegget var først og fremst å høre om noen hadde ideer på hva feilen med batteriet kan være.

 

Jeg tar med kameraet mitt til en fotobutikk i nærmeste fremtid, slik at jeg får testet det med et annet batteri. Jeg kommer tilbake med en liten rapport om hva jeg finner ut i butikken.

Endret av Kors
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kameraet er nå testet i fotobutikk. Det er ikke noe galt med batteriet.

 

For meg har det sett ut som batterimåleren har vært halvfull, når det har vært fulladet. Grunnen var at to av strekene var smale, og en bred, slik at det ser ut som én strek er borte. Nå slipper jeg heldigvis å sende kameraet til Canon for retting :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...