Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en vil bare fullføre 40% i oppstarten!

Anbefalte innlegg

Hei!

På min pc har jeg xp som os. Den har funket fint i ca 4år, helt til for noen dager siden.. Når jeg starter opp pcen, går det helt fint til man skal klikke på brukernavnet sitt for å logge på pcen. At skrivebordet, ikoner, programmer i oppstarten osv kommer frem og fullfører slik at man kan bruke maskinen.

Men når jeg klikker på brukernavnet mitt, så kommer bakgrunnsbildet jeg har på pcen opp og jeg hører pcen jobber for å starte opp! Men det er da den bare stopper, så står det at brukeren logger ut! Den vil ikke fullføre oppstarten skikkelig..

Når jeg igjen restarter maskinen og prøver på nytt og nytt, hender det at denne feilmeldingen kommer opp:

PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-MEF: Exiting PXE ROM

Det går heller ikke ann å starte pcen i sikkerhetsmodus, uansett hva jeg gjør så vil den ikke fullføre oppstarten:(

Noen som har en idé om hva dette kan være? Noen som har vært borte i lignende? Jeg prøvde å søke litt rundt på forumet, men fant ikke så veldig masse om dette som var til hjelp for meg.

Men har dette noe å si?: Samme dagen som dette skjedde med min pc, så hadde jeg akkurat lasta ned en update til spybot seach&destroy, og da den var ferdig spurte den om jeg ville restarte pcen nå. Men jeg trykka nei, og kjørte programmet og scannet igjennom hele maskinen min. Så tror jeg (husker ikke 100%) at det ble noe surr med programmet, så skrudde jeg av pcen.. Da jeg skrudde den på igjen, skjedde det som står øverst i denne tråden!

Anybody?

På forhånd takk, fearat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-MEF: Exiting PXE ROM"

Det virker som at PCen din prøver å starte opp fra nettverk.

Sjekk hva som er satt opp som første boot device i BIOS. Du bør ha enten CD-ROM eller hard drive som første boot device.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
"PXE-E61: Media test failure, check cable

PXE-MEF: Exiting PXE ROM"

Det virker som at PCen din prøver å starte opp fra nettverk.

Sjekk hva som er satt opp som første boot device i BIOS. Du bør ha enten CD-ROM eller hard drive som første boot device.

Jeg er ikke helt 100% i dette, men skal prøve å forklare:

Er inne i BIOS'en min nå, så klikker jeg på Standard CMOS Features. (Det er sikkert forskjell fra bios til bios, hvis en har forskjellige hovedkort)

Der står det:

Primary IDE Master _NEC DVD_RW ND-350

Primary IDE Slave ATAPI DVD-Rom 16XM

Secondary IDE Master WDC WD 1200BB-22GUA

Secondary IDE Slave Not Installed

Hvis jeg trykker på en av disse valgene, så kommer jeg frem til en nytt vindu hvor jeg kan få opp en meny, hvor ejg kan velge hva som skal stå der. Men det kommer bare opp tallene 1-40, User, Auto, CD/DVD, ARMD og Not Installed.

På alle valgene i lista man kan få opp for å velge hva som skal stå der, så står alt på Auto.

Lenke til kommentar

Altså den feil melding du får er typisk for oppstart via nettverk. Mener det er en feilmeilding fra et Intel nettverk kort. Sjekk instillinger for nettverk (network) i BIOS.

Mulig at det står "Enable nettwork ROM", hvilket betyr at PCen vil prøve å starte fra nettverk.

Hvilket hovedkort har du?

Lenke til kommentar
Altså den feil melding du får er typisk for oppstart via nettverk. Mener det er en feilmeilding fra et Intel nettverk kort. Sjekk instillinger for nettverk (network) i BIOS.

Mulig at det står "Enable nettwork ROM", hvilket betyr at PCen vil prøve å starte fra nettverk.

Hvilket hovedkort har du?

Jeg har et msi hovedkort. Men fant ikke noe liknende "Enable network ROM"..

Men jeg fant følgende:

Boot Sequence

1st Boot Device Floppy:1.44MB

2nd Boot Device Hardisken min som windows ligger på

3rd Boot Device CD rommet mitt

Try Other Boot Device YES

Har dette noe å si? Det står vel riktig som det gjør?

Fant ikke noe som hadde med netverkskortet mitt å gjøre. Jeg har et netverkskort av merket D-LINK i allfall. huff

Lenke til kommentar
Jeg har et msi hovedkort. Men fant ikke noe liknende "Enable network ROM"..

Men jeg fant følgende:

Boot Sequence

1st Boot Device Floppy:1.44MB

2nd Boot Device Hardisken min som windows ligger på

3rd Boot Device CD rommet mitt

Try Other Boot Device YES

Har dette noe å si? Det står vel riktig som det gjør?

Fant ikke noe som hadde med netverkskortet mitt å gjøre. Jeg har et netverkskort av merket D-LINK i allfall. huff

Kan du fortelle hvilket MSI kort du har? Du bør jo ha en instruksjonsbok et eller annet sted som sier noe om hovedkortet?

Lenke til kommentar

Nå fant jeg noe, utrolig nok!

Hovedkortet er;

Mainboard S-754 VIA KT800 ATX Audio GbLAN IEEE1394 Raid SATA HT Retail

Prøvde å søke litt rundt etter det, men ser ut som at det ikke lenger er i salg;p socket 754 er vel kanskje litt gammelt.. Kom dette til noe hjelp?:)

Lenke til kommentar

Det kan se ut til at harddisken din har et "lite" problem,

og når den befynenr å laste inn din profil, så kræsjer den...

Meldingen om "PXE..." tyder på det samme,

BIOS finner ikke bootdisken, og prøver derfor å boote via nettverkskortet.

PS.

Skjelden en god ide å sette HD på sekundær kontroller,

da dette kan skape problemer,

men siden det har virket i 4 år er neppe det grunnen :)

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

jeg har prøvd å endre rekkefølgen på hva som skal bootes først, og jeg har prøvd "Try Other Boot Device NO".

Det som jeg synes er så rart, er at inne i bios så finner jeg begge harddiskene mine... hva kan være galt da? pcen er jo helt lik, kutter oppstarten..

Endret av fearat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...