Gå til innhold

Lærling eller hjelpearbeider som telemontør? har litt dårlig råd, trenger tips!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå kommet inn i en situasjon hvor jeg må flytte ut hjemmefra.

Jeg er for tiden lærling som telemontør. som det kan jeg ikke forvente mer enn 6000 i mnd foreløpig, og det er absolutt ikke nok! (+ selvfølgelig overtid som jeg har hatt veldig mye av, men det blir slitsomt i lengden)

Jeg kan kanskje ha muligheten til å bli hjelpearbeider innenfor dette og komme opp i ca 17-18000 i mnd med en gang. men, da er det større problem å ta fagbrev.

Jeg har også mulighet å jobbe mer på torp flyplass som stuer. Det er min andre jobb som jeg sjelden er på.

Greia er:

Jeg vet ikke hvor lyst jeg har til å fortsette når jeg får fagbrev. har egentlig ikke lyst. bare jobber der nå for å jobbe med noe.

Men, uten fagbrev er det litt verre å bli brannmann som er en av mine ønsker.

Som hjelpearbeider tjener jeg mer. kanskje 20-30.000 mindre i året enn de med fagbrev.

På flyplassen kan det være litt mer usikkert på hvor mye jeg får jobbe, da jeg ikke har noe spesiell stilling lenger.

Nå er det bare for de uten stilling å sette seg opp på en liste og håpe på at de ringer.

Ok, så summering:

1. Jeg har ikke så stor mulighet til å være lærling lenger pga lønn (ikke spesielt lyst til det heller)

2. Hjelpearbeider er et alternativ hvis det lar seg gjøre.

3. Jeg liker egentlig ikke 08.00-16.00 jobbing

4. Jeg har mulighet til å jobbe mer på flyplassen fordi jeg er ansatt der. der er det skiftarbeid, noe som passer meg bedre, samt skifttilleg og betalt pause

Så noen som har noe lurt å komme med i forhold til dette?

Bare spør hvis dere lurer på noe. Har sikkert ikke formulert dette best mulig

EDIT:

Drømmer om å bli brannmann/lufthavnvakt, eller å bli pilot, så lysten til å fortsette med kabellegging er ikke helt tilstede.

I firmaet jeg er i har jeg forresten firmabil og sparer store utgifter på privatbil.

Sparer faktisk ca 70% på utgifter til bil i forhold til før jeg begynte!

EDIT 2:

Jeg har innledet et slags forhold til kontordama og

Endret av spax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, som du sier selv så stiller du enda sterker for å bli brannman med et fagbrev, hvis jeg ikke tar feil så er det et Krav også ;)

Du sier du har flyttet ut for deg selv, da kan du jo søke om stipend under læretiden din.

Jeg vet ikke hvor lang tid du har igjen av læretiden din, men anbefaller deg sterkt å fullføre. Hvis ikke drømmene dine går i oppfyllelse så vil du alltid ha et fagbrev å gå tilbake på.

Hvis du ikke liker 0700-1500 arbeidstid, så har du alltid muligheten til å jobbe rotasjon (f.eks 2\4 2\3 ect) når du er ferdig utdannet, gode penger og mye fritid :)

Håper du finner ut av dette.

mvh

kas

Lenke til kommentar

ser her at det kan være greit å få stipend. om jeg får det da.

Helt OT, men har du innledet et forhold med kontordama?! :D

Er jo ikke helt OT, har jo nevnt det i førsteposten.

Men, ja.

er noen ting som holder oss igjen, iom at vi jobber på samme sted, men vi er så og si sammen

Lenke til kommentar

Du får borteboerstipend på 3600 kr per mnd (ikke behovsprøvd) om du jobber minst 40 km fra foreldrehjemmet eller samlet reisetid begge veier overstiger tre timer. Det er også mulig å få det om du har en annen god grunn til at du ikke kan bo hjemme. Når du sier at du "må" flytte hjemmefra har du vel kanskje en mulighet.

Noe mer enn borteboerstipend må man se langt etter som lærling, da skal man tjene svært lite.

Om du kan få denne støtten, og tar i betraktning at det er skattefrie kroner, lønner det seg straks mindre å bli hjelpearbeider. Siste halvår er kanskje lærlinglønna hakket høyere enn hjelpearbeiderlønna? Det var iallfall tilfellet når jeg var lærling.

Lenke til kommentar

Får ikke stipend :/

Krizkriz:

ja, man må være ansatt i 5 år som hjelpearbeider for å få fagbrev.

Og ja, jobber i Relacom. Jobber du der og? :p

PlatinumFlyer:

Widerøe bryr seg ikke så mye om det.

kan jo hende lønna er høyere med fagbrev. har ikke hørt noe om det

Lenke til kommentar
Jeg mener bestemt WF gir deg høyere lønn om du har fagbrev, tror ihvertfall de gjør det på trafikk, og ville overraske meg om de ikke gjør det på ramp... Send en mail til HR-avdelingen i BOO og spør!

Kanskje jeg skal høre med de i bodø om det. da hadde det vært greit og være stuert tilogmed :p

Jobber du innenfor luftfart?

Jeg anbefaler sterkt å fortsette den duren du går i ...

Hjelpearbeider ... eller hva nå enn alternativet er kan kanskje virke forlokkende ved første øyekast, men TRO MEG, DU MÅ VELGE EN JOBB DU TRIVES I!!!!!!!

Ja, jeg vil jo fortsette for å ta fagbrev. Men må bare finne ut av den økonomiske delen.

Kontordame? Ei sånn gammal røy....? :mrgreen:

Nei......

Hu er eldre ja. men ingen røy :p

Lenke til kommentar
Spax: Har jobbet litt ymse i trafikk - men nå er jeg økonomistudent. ;)

På Torp?

jeg synes luftfart er vanvittig spennende. Har lyst til å drive med det på en eller annen måte. selv om jeg skulle ende opp som stuer :p

og da er jo selvfølgelig den største drømmen å bli pilot

Lenke til kommentar

nå har det delvis ordna seg også. fatter og stemor flytter fra hverandre! :D

så da kan jeg bo hos fattern.

da blir ihvertfall lærlingtiden fulgt opp.

Så etter det tar jeg nok noen år på torp for å få jobbet rundt fly litt mer enn det jeg har gjort tidligere, så får vi se hva livet bringer :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...